Hmm... Jag hade tänkt spara detta inlägg till ett mer passande tillfälle, (se mitt XP) men jag kan väl resonera som så att XP inte är så himla viktigt och att det är bättre att säga något man tycker är viktigt när tillfälle ges.
Först: Vad tycker jag kännetecknar en god argumentatör? Några har skrivit saker som att ha kunskap eller ha "rätt" och det är helt irrelevant för mig (dels kanske för att jag själv aldrig har någon aning om vad jag talar om). Jag tycker inte ens att diskussioner där man kan ha rätt (typ "vem skrev rollspel X?" eller "hur fungerar regel Y?") är särskilt intressanta. De diskussioner som ger mig något är de som vidgar min åskådning på något sätt, som gör att jag kan se nyanser jag tidigare förbisåg eller sätta saker i nya sammanhang för att göra nya typer av betraktelser.
Den viktigaste förmågan hos en argumentatör tycker jag är dennes lyhördhet. Alltså inte vad hon skriver, utan hur hon anpassar sig till mig och det jag skriver; hur hon bemöter mig och hennes förmåga att formulera sig på ett sätt som jag kan ta till mig.
Om jag någon gång gjort det själv så skulle jag peka på den gång jag föreslog för Thermight att D&D-spelare visst kunde spela inlevelsefullt, eftersom en värld med tydlig godhet och ondska kräver stor gestaltningsförmåga för att bli verklig. Jag vet inte om jag själv tror på det argumentet, men det är ett förnuftigt argument, och jag valde det (bland många andra) åt Thermight för att jag hade lärt mig vilka värden han uppskattade i rollspelshobbyn (inlevelsen och fantasin) och ansåg att detta argument var skräddarsytt för just honom, för att ge honom vidgade vyer ur det perspektiv han redan hade.
Men nu ska jag inte prata om mig själv.
Krille tycker jag är en lysande argumentatör just för att han är en god lyssnare och anpassar sig till de han talar med. Han har ett väldigt rörligt intellekt och har genomgått en tydlig förändringsprocess sedan jag först jiddrade med honom på forumet, och han är fortfarande nyfiken och testar sig fram, tar infall från independentspel och jämför dem mot de knep han vet fungerar från de gamla klassikerna, kommer på nya infall och testar dem på forumet. Det är inspirerande. Han bjuder också in en i sina diskussioner och tar emot input, snarare än att bara vara mån om att "vinna" diskussionerna för att skaffa prestigepoäng. Men han är också reko på ett skönt sätt som inger respekt - vilket både syns i hans sätt att värdera "hyfs" på forumet såväl som hans sätt att utgå från att regler inte i första hand bör skrivas för skickliga spelgrupper utan snarare bör ge hjälp åt dem som behöver det mest. Han är sympatisk, helt enkelt, och det är en bra kombination med hans sinne för sarkasmer.
Jag vill också lyfta fram Herr Nils som visserligen är ett bra exempel på en kille som besitter en massa kunskap, men som jag tycker utmärker sig genom sin förmåga att kunna kliva ner från sina höga hästar och bemöta en på ens egen nivå. Många som besitter kunskap blir bara torra eller någon sorts prestigeägg, men Herr Nils klarar att inspirera och väcka intresse. Jag skulle gärna vilja höra honom föreläsa någon gång.
Och så vill jag lyfta fram Han som jag tycker har blivit väldigt skicklig på att just inspirera och omvärdera. Han ger snillrik respons, skriver ambitiösa exempel och är på alla sätt en mycket viktig forumit i nuläget.