JohanL
Champion
RuneQuest är originalet (1978).Call of Cthulhu är väl ändå originalet och där har man ju fler stats än så om jag inte missminner mig?
RuneQuest är originalet (1978).Call of Cthulhu är väl ändå originalet och där har man ju fler stats än så om jag inte missminner mig?
I stand corrected. Kollade upp det nu och C&C kom först 81. Hade för mig att det var tvärt om.RuneQuest är originalet (1978).
Håller med, men då känns det ju mer som en färdighet man kan utveckla, än som en statisk grundegenskap.Nej, nej, INT funkar men har fel namn - den borde heta Kunskap, Bildning, Lärdom eller liknande - den påverkar bara vilka saker din RP vet, inte hur smart den är.
Runequest, ja. CoC, nej. BRP fanns med i den boxade utgåvan av RQ2 som kom 1980. CoC gavs ut 1981.Ja. Min kommentar var tillägnad att påvisa att C&C och Runequest båda är äldre än BRP...
Träningssystemet i RQ - där träning till denna dag är helt orimligt dyrt i varje rimlighetsresonemang och helt ur synk med resten av ekonomin - kommer från att Steve Perrin tänkte efter kring det där med att man får XP för skatter, och bestämde sig för att förklaringen till det var att man spenderade pengarna på träning.Och Runequest utvecklades väl i sin tur ur Steve Perrins husregler till ur-D&D, därav i stort sett samma uppsättning grundegenskaper på 3T6-skala.
Vilket man också gjorde i AD&D om jag inte minns fel.... det där med att man får XP för skatter, och bestämde sig för att förklaringen till det var att man spenderade pengarna på träning.
Tradition.Vad är egentligen meningen med grundegenskaper i BRP?
I den ej utgivna RQ4 gjorde man skadebonusen smidigare genom att det kom i steg som gav +0/+1/+2/+3 istället för 0/0/T4/T6Skadebonus är ju hur viktig som helst i t.ex. Expert! Problemet är snarast att hoppet från inget till 1T4 är så stort och plötsligt.
Jag har också tänkt på saker som +1/+1T2/+1T3/+1T4.I den ej utgivna RQ4 gjorde man skadebonusen smidigare genom att det kom i steg som gav +0/+1/+2/+3 istället för 0/0/T4/T6
Håller med. EDU är mest något slags mått på allmänbildning. Det funkar men är aningens krystat tycker jag.Jag spelade nästan enbart CoC i perioder och tyckte tillslut att EDU var en självklar grundegenskap. Sedan några år tänker jag tvärtom. Är inte de samlade färdigheterna måttet på någons utbildning? EDU blir liksom kaka på kaka. Och om det ska emulera någon slags generell bildning, så skulle en färdighet (Knowledge (All-Round)) funka betydligt bättre.
STYgrupp som skadebonus!Jag har också tänkt på saker som +1/+1T2/+1T3/+1T4.
Jag körde så ett tag, men också med FYS som naturlig abs (precis som resar har skinn på 1 - nu var det en allmän regel, men de hade 5 istället). Blev mest att människor lade till 2 och drog av 2 hela tiden.STYgrupp som skadebonus!