Vem skapade settingen till gamla mutant?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
Det stämmer! Väldigt produktiva och kreativa, med väldigt roliga anekdoter också. Och såklart, produktiva än idag minst sagt – och jätteroliga att jobba med!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Nu är ju Mutant, så som det först såg ut, en försvenskad version av rollspelet Gamma World, med ett annat regelsystem. (Sedan har Mutant mer och mer blivit sin egen grej, naturligtvis.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Äventyrsspel innoverade mycket, de innoverade Runequest/BRP komplett med ankor till Drakar och Demoner, Gamma World till Mutant (Gamma World, från plastskräpsspelstillverkarna som gjorde Dungeons & Dragons), för att inte tala om Chock, Sagan om Ringen-rollspelet och det unika Stjärnornas Krig.

Egentligen är det väl Chronopia som är det mest unika i Äventyrsspels utgivning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Nisse Gulliksson var också väldigt involverad med sina teckningar, för att sätta stämningen.

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,049
Location
Port Kad, The Rim
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Delvis Gunilla & Micke, delvis Karin Fredriksson, delvis jag, delvis Nisse, Olle Sahlin och Stefan Thulin. Mutantskandinavien växte fram evolutionärt 1984 till 1988.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Finns ingående beskrivet i Fandrakes Mutant-bok om du vill läsa mer.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
100
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Vad mig anbelangar motsvarar det nog ungefär att vara både Elvis och Beatles.

(Och för att på pin kiv driva liknelsen långt bortom bristningsgränsen: även Elvis byggde väl ofta vidare på andras verk, om än inte just Gamma World?)

Jag tänker för övrigt att även Peter Johnssons illustrationer gör sitt till den ursprungliga spelvärldens eftermäle.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
DanielSchenström;n345344 said:
Egentligen är det väl Chronopia som är det mest unika i Äventyrsspels utgivning.
Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
entomophobiac;n345426 said:
Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.
Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
DanielSchenström;n345432 said:
Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Gurgeh;n345433 said:
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
Chronopia var väldigt inspirerad av japanska manga och animé, har jag för mig. Michael Stenmark var stor fantast av de genrerna, och gjorde gärna mashups.

/Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gurgeh;n345433 said:
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
Det närmaste jag sett är nog Planescape med staden Sigil i centrum av multiversum (enligt vissa). Både Planescape och DoD Chronopia släpptes 1994, så jag är ganska säker på att det är en fråga om konvergent evolution snarare än rip-off.

Många fantasyspel och -världar har ju haft väldigt tongivande städer (Waterdeep, Greyhawk, Sanctuary, med flera), men de har generellt sett inte varit lika tillskruvade som Sigil eller Chronopia. Det har kommit ett par efterföljare såsom Sharn, Penance, eller Ptolus, men det är fortfarande rätt ovanligt att ha en stad i så pass starkt fokus i en värld.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,540
Är det någon som vet vem som äger rättigheterna till Chronopia idag? Följde de med när Riot fick licensen på DoD i allmänhet?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Khan;n345456 said:
Är det någon som vet vem som äger rättigheterna till Chronopia idag? Följde de med när Riot fick licensen på DoD i allmänhet?
Paradox (eller egentligen Fredrik, genom ett holdingbolag på Malta om jag minns rätt. Det var ett par år sedan jag kollade upp det)

Edit: det är varumärket ”Chronopia” jag pratar om. Rättigheterna till utgivet material tillhör upphovspersonerna.
 
Top