Delvis Gunilla & Micke, delvis Karin Fredriksson, delvis jag, delvis Nisse, Olle Sahlin och Stefan Thulin. Mutantskandinavien växte fram evolutionärt 1984 till 1988.Evokee;n345335 said:Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Finns ingående beskrivet i Fandrakes Mutant-bok om du vill läsa mer.Evokee;n345335 said:Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Vad mig anbelangar motsvarar det nog ungefär att vara både Elvis och Beatles.Evokee;n345335 said:Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.DanielSchenström;n345344 said:Egentligen är det väl Chronopia som är det mest unika i Äventyrsspels utgivning.
Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.entomophobiac;n345426 said:Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.DanielSchenström;n345432 said:Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.
Chronopia var väldigt inspirerad av japanska manga och animé, har jag för mig. Michael Stenmark var stor fantast av de genrerna, och gjorde gärna mashups.Gurgeh;n345433 said:Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
Det närmaste jag sett är nog Planescape med staden Sigil i centrum av multiversum (enligt vissa). Både Planescape och DoD Chronopia släpptes 1994, så jag är ganska säker på att det är en fråga om konvergent evolution snarare än rip-off.Gurgeh;n345433 said:Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
Paradox (eller egentligen Fredrik, genom ett holdingbolag på Malta om jag minns rätt. Det var ett par år sedan jag kollade upp det)Khan;n345456 said:Är det någon som vet vem som äger rättigheterna till Chronopia idag? Följde de med när Riot fick licensen på DoD i allmänhet?