zo0ok
Rollspelsamatör
Jag förstår detta ur ett OSR-perpektiv. SL ska vara objektiv.Vissa spelare är allergiska mot detta och KRÄVER att SL slår alla slag öppet - annars har de inte förtroende för spelledaren och vill inte spela.
Men ibland vet inte SL och måste göra en bedömning snabbt av något som SL inte vet. Har solen hunnit gå ner så mycket, att man inte kan se om någon rör sig uppe på murarna 100m bort? Även om man har koll på turns i 10-min intervall, och vet vilket datum och väder det är, så är det inte det minsta självklart att VETA om man kan se en vakt uppe på muren.
Så spelarna säger: "vi spanar en minut om vi ser någon vakt på muren".
SL vet att det går en vakt där var 5e minut, men högst oklart om man kan se i skymningen.
Så om man säger att det är 1/5 att att det faktiskt går en vakt den där minuter när spelarna spanar, och att det är 1/2 att det går att se vakten... så är det 1/10 att SL säger till spelarna: "ja, ni ser en vakt", och 9/10 att SL säger till spelarna: "nej, ni ser ingen vakt".
Nu när SL vet oddsen så kan SL slå 1T10 och se om man slår 1=JA eller 2-10=NEJ.
Om man berättar för spelarna VAD man slår för, så VET spelarna att det finns en vakt (fast kanske inte just nu).
Om man slår 1T10 och inte säger VAD man slår för, så säger det inte något alls till spelarna. SL kan låta spelarna slå tärningen och berätta resultatet. Eller be spelarna hitta på ett nummer 1-10.
Eller så kan SL gå ut i köket och hämta en Coca Cola, och om sista siffran på ugnsklockan är 1, så är svaret JA, annars NEJ.
Eller så kan SL bara dra något ur röven.
Då förstår jag inte problemet med att SL bara snabbt tänker "det finns en vakt ibland, svår att se, jag slår 1T6 och på 6 så ser de vakten", och slår 1T6 dolt.