Nekromanti Vem står för kulorna i rollspelssverige, egentligen?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Arfert;n118738 said:
Intressant att ett antal hundra fundare verkar stå för hela den svenska rollspelsekonomin numera. :)
kloptok;n118763 said:
Det är en rätt dödfödd diskussion om man inte har data på försäljningssiffror för åtminstone de stora spelen [...].
TomasFriaLigan;n104521 said:
Svenska M0 har väl sålt i kanske 2500 ex så här långt.
981 personer backade Eon IV i crowdfundern. Hur många ex som sålts efter det vet jag inte.

Kan vi dra några slutsatser om de här siffrorna? Ibland får jag känslan av att rollspelssverige är fullt av väldigt köpstarka samlare som äger alla spel oavsett de spelar dem eller inte, men det är kanske helt fel.

Några producenter som har siffror, gissningar och insikter att dela med sig av?

Dilandau

Myrmidon
Jag försökte reda ut det här för ett år sedan ungefär. Efter diskussioner i kommentarfältet kom vi fram till att svenska rollspelare troligen uppgår till "några tusen" individer. Jag skulle bli väldigt förvånad om vi är fler än typ 7K.

Sen beror det på hur man definierar "rollspelare" så klart.

EDIT: Angående köpstarka samlare. Riotmind har sagt att de, när de gav ut böcker, uppskattade att hälften av all försäljning gick till samlare som inte spelade vad de köpte.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Måste man spela rollspel eller räcker det att köpa rollspe och hänga här på wrnu för att räknas som rollspelare?

Dilandau

Myrmidon
Zoth-Ya;n118792 said:
Måste man spela rollspel eller räcker det att köpa rollspe och hänga här på wrnu för att räknas som rollspelare?

Jag skulle hävda att om man identifierar sig själv som rollspelare så är man rollspelare.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Zoth-Ya;n118792 said:
Det är helt okej att bara spela på Grottröj då och då, så du är safe ;)

Fast helt seriöst så tycker jag att man är rollspelare om man anser sig vara det. Orka med semantik hit och dit. Så viktigt är det inte att få det "exakt rätt" på något sätt.

Arfert

Facit
Jag längtar ibland efter ett sånt här spel, som kostar typ sjuttio spänn. Pocketformat, svartvit inlaga, obestruket billigt papper. Inte gjort för samlare. Går den sönder köper man en ny.

...men det funkar nog inte på svenska marknaden, mer än som hobbyprojekt. Svårt att få en volym.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det verkar ju onekligen som att de spel som säljer mest är de som är dyrast. Kan ha att göra med att de lätt blir mer omtalade, förstås.

kloptok

Pensionerad astrolog
Björn Wärmedal;n118816 said:
Det verkar ju onekligen som att de spel som säljer mest är de som är dyrast. Kan ha att göra med att de lätt blir mer omtalade, förstås.
Fast det har nog mer att göra med att tillverkarna vågar satsa på dyra spel för de kända namnen. Då säljer det bra tack vare namnet trots att det kostar mycket.

Arfert

Facit
Tror att väldigt många sätter = mellan höga production values och spelets kvalitet som spel. Plus att den genetiska rollspelsköparen är en kille 30-45 år med mycket pengar att lägga på leksaker. Därför är det säkrast att göra dyrare spel.

charl

Veteran
Jag har en misstanke att de flesta rollspelare i Sverige mest spelar utländska, engelskspråkiga spel. Även i landet skulle jag tro att svenska rollspel är i minoritet. Av den anledningen kan siffror baserade på försäljning av svenskspråkiga rollspel vara missvisande för hobbyn i sin helhet, även inom Sverige.

Men jag har egentligen inga belägg för det. Det är mest en misstanke.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert;n118813 said:
Jag längtar ibland efter ett sånt här spel, som kostar typ sjuttio spänn. Pocketformat, svartvit inlaga, obestruket billigt papper. Inte gjort för samlare. Går den sönder köper man en ny.

...men det funkar nog inte på svenska marknaden, mer än som hobbyprojekt. Svårt att få en volym.
Jag har gått och väntat länge på nått sånt, varför tror du inte att det skulle kunna funka här?

Jocke

Man med skägg
Arfert;n118827 said:
Tror att väldigt många sätter = mellan höga production values och spelets kvalitet som spel. Plus att den genetiska rollspelsköparen är en kille 30-45 år med mycket pengar att lägga på leksaker. Därför är det säkrast att göra dyrare spel.
Plus att 30-45 åringar med pengar är en sån målgrupp som ofta upplever en dyrare produkt som bättre.

Arfert

Facit
För att man kanske kan sälja ca 500 ex max, men vill man få ner priset till 69:- i butik och ändå ha några marginaler måste man trycka kanske 2000 ex.

Bortsett från det så älskar jag formatet och idéen.

Arfert

Facit
Jag har en misstanke att de flesta rollspelare i Sverige mest spelar utländska, engelskspråkiga spel. Även i landet skulle jag tro att svenska rollspel är i minoritet. Av den anledningen kan siffror baserade på försäljning av svenskspråkiga rollspel vara missvisande för hobbyn i sin helhet, även inom Sverige.

Men jag har egentligen inga belägg för det. Det är mest en misstanke.
Det misstänker jag också. Gissar att D&D/Pathfinder spelas av fler än alla svenska spel tillsammans. En gissning byggd på omvärldsobservationer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jocke;n118832 said:
Plus att 30-45 åringar med pengar är en sån målgrupp som ofta upplever en dyrare produkt som bättre.

Mja. Dessutom tänker jag att fler än jag ser fysiska böcker som nåt som helst ska se bra ut. Vill jag inte ha ett snyggt objekt i handen kan jag ju bara köpa E-boken istället. Hela poängen med att köpa en fysisk bok är ju just artefaktgrejen; att den är påtaglig och snygg och ser bra ut i hyllan när folk hälsar på.

Generellt välkomnar jag övergången från fysiska varor som norm till fysiska varor som något man bara köper när man vill ha något speciellt som bara kan fås via den fysiska varan.

Arfert

Facit
Problemet med digitala versioner av tryckta regelböcker är att de oftast bara är nån form av PDF. Inte anpassad till att läsa på skärm. Jag vill se någon form av responsiv layout som anpassar sig till skärmstorlek, utan en ePubs begränsningar.

Ymir

Liten kantbaron
gorillotaur;n118793 said:
Jag skulle hävda att om man identifierar sig själv som rollspelare så är man rollspelare.
Isåfall missar du en enorm hög blackboxare och lajvare som spelar lite rollspel vid sidan om. hey, jag skulle säga att blackboxare är rollspelare typ rakt av, trots att de inte anser sig vara det. Also, som Rising en gång påtalade, alla unga tjejer som spelar typ rollspel på forum, de anser sig nog vara rollspelare, men vi självutnämnda elitrollspelare ser inte på dem som det, för vi har inte ens kontakt med dem.

Ymir

Liten kantbaron
Arfert;n118838 said:
Det misstänker jag också. Gissar att D&D/Pathfinder spelas av fler än alla svenska spel tillsammans. En gissning byggd på omvärldsobservationer.
Jag har aldrig trott på detta, och gör det fortfarande inte, men erfarenheten från Spelens hus i Malmö antyder åtminstone att utländska rollspel är mer poppis än jag har trott. Outside context-folk som kommer in och vill spela rollspel frågar nästan alltid efter D&D, och det vi ofta drar uppi våra samtal som brukar dra åt sig uppmärksamheten från övervintade ex-rollspelare som plötsligt blir sugna på att spela igen, det är World of Darkness. Spelmakar-föreningen, hittils, domineras dock helt av folk som spelar Eon.

Jimmy

The One Ringkvist
Arfert;n118833 said:
För att man kanske kan sälja ca 500 ex max, men vill man få ner priset till 69:- i butik och ändå ha några marginaler måste man trycka kanske 2000 ex.

Bortsett från det så älskar jag formatet och idéen.
Vad vill man ha ner till 69kr och varför? Färga mig nyfiken.