Man tar sig över den enorma, enorma inlärningströskeln
Nah, that being said, EUIII är kanske världshistoriens bästa datorspel, skamlöst europeiskt bias till trots, och det är väl värt mödan att sätta sig in i. En bra start är att läsa manualen, som innehåller alla basics. Sedan kan du med fördel be oss på wrnu om hjälp, eftersom jag slår vad om att här är proppfullt av EUIII-nördar. Paradox egna forum innehåller också mycket nyttigt.
Sen när du väl lärt dig EUIII finns en hel värld av moddar som bygger om spelet mer eller mindre radikalt, som bara väntar på dig.
Ett bra land att börja spela med är Portugal, om du vill ha mina spontana nybörjartips. Portugal har europeisk technivå men är ganska småskaligt och isolerat och därför inte så utsatt för krig och annat fanskap, samtidigt som det lätt kan bli en världsledande makt. Portugal är all about kolonisering; Ta 'Quest for the new world' som nationell idé så fort du kan, och stick och kötta lite azteker och ta deras guld.
Andra små nybörjartips:
- Byggnader gör mest nytta i provinser med stor befolkning, sekundärt i provinser som producerar värdefulla råvaror.
- Vissa national ideas är väldigt bra, andra suger; det finns lägen där det kan vara värt att byta nationell idé, särskilt om man är ett litet land som fort kan komma över dissenten det innebär. Ett exempel är om man spelar ett arabland med potential för kolonisering; man får då tillgång till Quest for the New World innan man får sin sekundära National Idea-slot, och bör omgående byta till QftNW för att komma före alla kuffars till göttiga, rika kolonier mogna att exploateras.
- Inflation är helvetiskt farligt. Om du är ett euroepiskt land kommer du förr eller senare få tillgång till idén National Bank som kan sänka din inflation, men det är långt i framtiden och inflation bör undvikas till varje pris, särskilt om du inte har erfarenhet av spelet och vet exakt vad du sysslar med (är man tex Timuriderna kan det ibland vara värt att låta sin inflation gå i taket om det köper värdefull tid och kapacitet att erövra hela jorden). Det går att stänga av inflation i settings, vilket KANSKE kan vara en idé om du tycker spelet är för komplicerat i början.
- Handel är komplicerat och basically viktigare ju mindre ditt land är. För Portugal är handel viktigt. Om du kan sno spanjorernas handelscenter nära din sydöstra gräns är det skitgött; men det kommer ta 50 år efter erövringen innan du får utdelning. Provinserna med handelscenter i får en enorm boost i befolkningstillväxt och blir därför väldigt rika. Handel funkar som så att man skickar handelsmän till specifika handelscenter, antingen manuellt eller per automatik. 'Placement chance' som du ser angivet bredvid varje handelscenter är din chans att lyckas konkurrera ut andra handelsmän och få in din handelsman i centret; om placement chance är låg, försök inte ens. Att skicka en handelsman kostar lite pengar, så sätt det inte på automatik om du inte har råd. Det finns många nationella idéer som bostar handel, och de är essentiella om målet är att handel ska vara ens främnsta inkomstkälla. För Portugal är det inte så viktigt dock eftersom Portugal snart kommer ha kolonier som producerar ovärdeliga lyxvaror, och Production, inte Trade, kommer vara nyckeln i ekonomim. Däremot är nationella idén Viceroys (som ökar global tarrifs) groteskt porrig för Portugal, eftersom den gör att man får mer inkomster från kolonierna.
- Military maintenance sänker moral som hjälper dig att vinna strider, men behöver aldrig vara på 100% utom om du är i konstant krig, och ofta inte ens då, särskilt inte om du har teknologiskt och/eller stort numerärt övertag oavsett. Naval mainteance kan gott vara på 100% eftersom det är jättebilligt.
- Dina flottors räckvidd baseras på naval tech+ministrar+avståndet till närmaste hamn som hunnit bli national territory, dvs varit din i 50 år. För Portugals del innebär detta att vill man kolonisera väldigt tidigt gäller det att hogga Azorerna så fort som möjligt, då man 50 år senare kan nå Mexico därifrån.