Nekromanti Verktyg för åldrande under medeltiden

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag har satt ihop ett webbaserat verktyg som simulerar åldrande för en rollperson i 3T6-system. Man fyller i grundegenskaperna och ålder på karaktären "idag" och så får man en medicinsk backstory. Tja, ni kan läsa och testa själva på länken:

Webbaserat verktyg för åldrande under medeltiden

Kanske något för er kalenderbitare, ni vet vilka ni är :gremsmile:

Åldrandet bygger på tillgänglig data från medeltiden och är på så vis "realistisk". Man går alltså till exempel inte upp i INT vid 80 års ålder som i Dungeons and Dragons. Med det sagt så representeras erfarenhet ju i höga färdighetsnivåer och hög level i de flesta spel.

Tar gärna emot feedback!

(Verktyget är ursprungligen skrivet till Hârnmaster, därav titeln)

UPPDATERAT: verktyget är inte specialgjort för just rollpersoner utan för hur människor generellt sett åldrades på medeltiden. En hel del dog i barnsjukdomar, vilket reflekteras av att man kan slumpas fram att dö vid ung ålder. När jag själv använder den till rollpersoner genererar jag om tills jag är nöjd.

Cheers
Mattias

Vimes

Sillkung
Kul!

MattiasLejbrink said:
Åldrandet bygger på tillgänglig data från medeltiden och är på så vis "realistisk". Man går alltså till exempel inte upp i INT vid 80 års ålder som i Dungeons and Dragons. Med det sagt så representeras erfarenhet ju i höga färdighetsnivåer och hög level i de flesta spel.
Men det förutsätter att man lever vid 40 alltså?

MattiasLejbrink

Swordsman
Vimes said:
Verktyget går igenom år för år från födseln och rullar tärning (faktiskt!) för att se om man får någon sjukdom eller nedsättning av grundegenskaperna. Åldern du fyller i har som enda funktion att "pausa" det hela vid en viss ålder. Om du behåller en orimligt hög ålder i rutan (som 148) kommer du att få reda på vid vilken ålder personen dog.

Eller menar du att man sällan blev 40? Många blev riktigt gamla faktiskt. Eller tja, kanske inte äventyrare :gremsmile:

Vimes

Sillkung
MattiasLejbrink said:
Vimes said:
Verktyget går igenom år för år från födseln och rullar tärning (faktiskt!) för att se om man får någon sjukdom eller nedsättning av grundegenskaperna. Åldern du fyller i har som enda funktion att "pausa" det hela vid en viss ålder. Om du behåller en orimligt hög ålder i rutan (som 148) kommer du att få reda på vid vilken ålder personen dog.

Eller menar du att man sällan blev 40? Många blev riktigt gamla faktiskt. Eller tja, kanske inte äventyrare :gremsmile:
Jaha! Gudars jag suger verkligen på att läsa ordentligt idag. Trodde att den genererade fram en vid 40 och that's it. Men det var ju bara för att "jag" kolade vid 40.

Kul verktyg!

Brokk

Veteran
Roligt verktyg det där. Min gubbe dog vid 66 års ålder av cancer. Imponerande för han var ju sjuk vartannat år fram till dess. Med medeltidens medicin så borde han dött tidigare :gremwink:.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Haha, min blev 51 år gammal. Han vara bara frisk under 9 av dem åren =) Hårt liv!

Leon

Leo carcion
Brokk said:
Roligt verktyg det där. Min gubbe dog vid 66 års ålder av cancer. Imponerande för han var ju sjuk vartannat år fram till dess. Med medeltidens medicin så borde han dött tidigare :gremwink:.
Cancer? Min dog av influensa!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Min stora fråga är: varför fanns det inte med en tabell för sånt här i F.A.T.A.L?

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag uppdaterade startposten nu med detta:

Verktyget är inte specialgjort för just rollpersoner utan för hur människor generellt sett åldrades på medeltiden. En hel del dog i barnsjukdomar, vilket reflekteras av att man kan slumpas fram att dö vid ung ålder. När jag själv använder den till rollpersoner genererar jag om tills jag är nöjd.

Leon

Leo carcion
Arfert said:
Dead at age 2 due to common cold.

Jipi
Sånt som får en att vilja spela ett realistiskt* medeltidsrollspel

*och med "realisiskt" menar jag alltså såhär

rollspelosofen

Veteran
Kul verktyg!

Jag kom på mig själv att klicka runt i det en hel del innan jag insåg att det gått längre tid än vad jag trott.

MattiasLejbrink

Swordsman
Etepete said:
Arfert said:
Dead at age 2 due to common cold.

Jipi
Sånt som får en att vilja spela ett realistiskt* medeltidsrollspel

*och med "realisiskt" menar jag alltså såhär
Är detta förklädd negativ kritik? Skriv gärna tydligt vad ni tycker istället för antydningar. Etepete, du är ironisk?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker att det är ett kul litet verktyg, som funkar rätt okej om man betraktar den som jag brukar betrakta slumptabeller: Man slår på den, och sen tar man de resultat som blev roliga och ändrar lite här och där.

Uppenbarligen var det väldigt vanligt att man blev sjuk, men det är å andra sidan inte särskilt konstigt.

Min egen fråga var dock menad som uppriktig förvåning över att såna här tabeller inte fanns med i fatal. Den boken har ju typ alla tabeller man behöver för att slumpa fram en hel bys befolkning (om man har ork) men jag kan inte minnas någon tabell över sjukdommar eller dödsfall.

För mig ser jag det nog ändå som ett verktyg man kan använda för att fläska ut SLPers bakgrund lite, och kanske deras allmäntillstånd vid ett visst givet tillfälle.

Om jag ska komma med tankar om hur jag tycker att det hade varit mer användbart så hade jag velat ha mer om hur långvarigt det är. Just nu känns det som att det dessutom bara kan inträffa en sak per år? Så om man får en förkylning så är ju det rena jackpotten, för då får man inget farligare =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Verktyget ser ju fint ut och så, men... vad är poängen? Jag ser inte riktigt hur jag kan använda den i spel...

Ymir

Liten kantbaron
Jag har inte kollat så många gånger, men jag saknar cancer, pest, polio, lunginflammation och smittkoppor... och det känns lite keff att dö av 'common cold'...

Leon

Leo carcion
MattiasLejbrink said:
Är detta förklädd negativ kritik? Skriv gärna tydligt vad ni tycker istället för antydningar. Etepete, du är ironisk?
Oj, nej jag skojar alltså bara - inga antydningar! Tycker att det är ett grymt roligt verktyg

...och potentiellt användbart i spel - som inspiration och påminnelse om alla eländiga sjukdommar

Chryckan

Swordsman
At age 22: trauma, sharp object through throat resulting in medium attribute damage, during winter.
At age 24: trauma, face crushed resulting in severe attribute damage, during winter.
:gremshocked:

Bäst av allt. den här snubben överlevde till 70 års ålder. :gremlaugh:

Arfert

Facit
Ymir said:
Jag har inte kollat så många gånger, men jag saknar cancer, pest, polio, lunginflammation och smittkoppor... och det känns lite keff att dö av 'common cold'...
Jodå, cancer finns.
Dead at age 51 due to cancer.

MattiasLejbrink

Swordsman
Rymdhamster said:
För mig ser jag det nog ändå som ett verktyg man kan använda för att fläska ut SLPers bakgrund lite, och kanske deras allmäntillstånd vid ett visst givet tillfälle.
Ja men precis. Och även för att ta fram släkt och syskon (levande och döda) till SLP och RP tänker jag!

Rymdhamster said:
Om jag ska komma med tankar om hur jag tycker att det hade varit mer användbart så hade jag velat ha mer om hur långvarigt det är. Just nu känns det som att det dessutom bara kan inträffa en sak per år? Så om man får en förkylning så är ju det rena jackpotten, för då får man inget farligare =)
Precis så är det. Man slår mot en tabell en gång per år. Det är en förenkling som ger det "farligaste" man råkar ut för det året. En förkylning är inte farlig för en frisk människa, men för en 70-åring med rejält låg FYS (STA)...

Ymir said:
Dom finns där. Angående dö av förkylning så är det baserat på medeltiden som sagt. Antar att det kändes kefft även för dem :gremsmile:

Chryckan said:
At age 22: trauma, sharp object through throat resulting in medium attribute damage, during winter.
At age 24: trauma, face crushed resulting in severe attribute damage, during winter.
:gremshocked:

Bäst av allt. den här snubben överlevde till 70 års ålder. :gremlaugh:
Förstörd röst, vanställt ansikte och rejält hård. Det är Sylvester Stallone du slagit fram! :gremlaugh: