Elmrig said:
Det som åsyftas är väl, om jag inte helt läst snett, just det att köra på med verktygslådan utan eftertanke kan leda till att spel inte tillåts göra det de är designade att göra? Medvetna val är bra, slentrian är dåligt.
Jag antar att jag har någon form av undermedveten verktygslåda som jag använder mig av eftersom jag spelar rollspel, har kul när jag spelar och så har det varit i 30 år.
Elmrig said:
Jag upplever dock att ganska ofta blir de som anser sig veta "hur rollspel spelas" svåra att spela spel som inte passar deras mall för "hur rollspel spelas" med och jag kan tänka mig att de får riktigt dåliga upplevelser av sådana spel även på egen hand. Låter det rimligt?
Det låter inte bara rimligt, jag skulle t.o.m. säga att det är sant.
Jag förstår att olika spel har olika "verktygslådor".
Brukar man spela en sorts spel och kommer från en viss speltradition - och sedan hoppar in i ett helt annat spel kan jag mycket väl tänka mig att det blir "kulturkrockar".
Jag är uppvuxen med tradionella spel som DnD och BRP.
När jag reggade mig här på rollspel.nu blev jag väldigt förvånad över den stora mängd rollspel som fanns - och idag har jag förhoppningsvis ett öppnare syn på andra rollspel än vad jag hade då.
M.a.o. skulle jag ha betydligt större problem för 10 år sen att hoppa in i ett helt nytt spel än vad jag skulle ha idag.
Elmrig said:
Absolut. Har du några förslag på hur jag får jag den här insikten att gå fram till exempelvis spelare på konvent på ett effektivt sätt?
Svår fråga.
Det bästa är nog att innan man börjar spela snacka med alla spelarna vid bordet och höra efter vad de har för rollspelsbakgrund - och förhoppningsvis fånga upp de som inte är vana vid den spelstil man tänkt använda.
Sedan försöka förklara hur ens eget spel skiljer sig från det de är vana vid och vad du förväntar dig av dem.
Jag tycker själv att detta låter lite omständigt - men jag kommer inte på någon bättre lösning.
En annan fördel är att ha med minst en spelare som vet hur spelet ska spelas. Jag vet själv att jag har lättare att lära mig en ny spelstil om jag får se någon annan spela den.
Elmrig said:
För att ett visst spels regler kanske inte harmoniserar med de regler de tar med dig utifrån. Stakes i IAWA, etc.
För de tradspel som jag spelat har det aldrig varit något problem.
Jag kanske har för liten erfaenhet av tradspel.
Skämt å sido tror jag att majoriteten av tradspelen är så pass lika att det inte blir något problem.
(obs - jag säger majoriteten, det finns alltid undantag som bekräftar regeln)
Elmrig said:
Finns det faktiskt speldesigners som designar spel och har tankar så som "spelarna kommer ändå inte spela så som jag skriver" i åtanke? Hur skriver man regler utifrån grundtanken att ingen kommer att följa dem?
Jag förstår vart du vill komma - men det är faktiskt skillnad på:
"en speldesigner som inte förväntar sig att alla kommer att spela så som han har tänkt"
och
"en speldesigner som förväntar sig att ingen kommer att spela så som han har tänkt"
Elmrig said:
om sagt, på OSR-fronten har jag helt säkert många fel. Däremot är jag av åsikten att alla tekniker, strukturer och procedurer inte har en plats i alla spel, både som spelare och som spelledare. Visst formar erfarenheter av spel kommande erfarenheter av spel men olika spel bör i mina ögon spelas med olika regler.
Självklart spelas olika spel med olika regler - annars hade de inte varit olika spel.
Men just OSR spelas med avsaknad av regler - vilket fungerar utmärkt.
Generellt verkar det som att indiespelare har svårt att förstå hur OSR-spelare kan spela när det inte finns några regler.
Och OSR-spelare har svårt att förstå att indiespelarna har problem med bristen på regler.
Jag tycker att den här tråden och dess länk till DnD with pornstars visar på skillnaderna:
Vad pratar Zak om?
Tråden blev tyvärr väldigt infekterad, men dess länk tar upp liknande saker som din länk - men från en annan vinkel.