Och jag menar att du spelar "Rasmus-Polaris".Elmrig said:Jag håller inte med dig helt här. Det som händer i fiktionen och interaktionen oberoende av mekaniken kommer givetvis att styras av deltagarna och visst finns det system som är så pass godtyckliga i sin tilltänkta användning att man kanske kan säga att de som spelar det spelar "olika spel" men det gäller IMO endast för en viss grupp av spel. Det finns många spel där godtyckligheten i appliceringen av mekaniken är väldigt begränsad och jag vill nog påstå att om jag spelar "Polaris" så spelar jag "Polaris" och inte "Rasmus-samberättarjox".
...en emergens som redan är förändrad eftersom spelet spelas av andra människor.krank said:Nej, men spel kan designas för at underlätta en viss typ av upplevelse. Börjar du rådda i ett spels mekanik kommer du också förändra emergensen.
Vad som underlättar vilken sorts upplevelse varierar från person till person. Så det är möjligt, rentav troligt, att regler behöver modifieras om två olika spelgrupper ska få samma upplevelse av samma spel.
Man kan inte bortse från att spelarna inte är blanka blad, liksom. De kommer att tillföra sina erfarenheter till spelet, sin smak, sina identiteter och sitt sätt att vara. Rollspel är inte laboratorieexperiment, där man garanterat kan få samma resultat varje gång.
På samma sätt som böcker gör olika saker med olika läsere.
Det går inte att inte blanda in en "massa annat". Inte utan att låta bli att ha spelare.Elmrig said:Jag håller helt med dig men anser fortfarande att det är viktigt att hålla sig till ett spels mekanik och inte blanda in en massa annat€ om man ska uppleva det som spelet designats för att skapa. Jag ser inget fel i egna varianter, men då är det inte AW, då är det något annat och spelupplevelsen kan inte användas för att säga något om AW som spel.
Huruvida det "går att säga något om AW som spel" är jag helt ointresserad av, och det känns inte riktigt som att det hör hit. Diskussionen gäller att spela, att uppleva, utan att kunna diskutera spelet med andra.
I diskussion med andra kan man dels diskutera spelet så som det är skrivet, och dels hur man upplevde det med eller utan egna modifikationer. Om jag till exempel ska prata om Mutant Chronicles så säger jag att jag haft kul med det, men att det blev bättre av husregler. Se? Inte svårt alls.
Den här renhetstanken i RAW kan jag förstå, men jag tror att den är felplacerad och ganska oanvändbar.