Det är väl bara att planera för det som är hemligt? Och sen preppa SLPs och spela dem?
Exempelvis: Vi körde Burning Wheel för några år sedan, finns lite skrivet om det
här men borde väl egentligen fortsätta att sammanfatta saker i den tråden och skriva lite om preppen där också. Hela kampanjen pågick i tror jag 29 spelmöten. Avstampet var ungefär:
1. Vi valde var vi skulle spela, målade upp lite färg och sådant. För oss blev det modulen Yoon Suin, men förändrad utifrån våra egna huvuden.
2. Spelarna skapade sina karaktärer lite parallellt med att jag funderade lite över SLPs, tog in endel SLPs de nämnde när de skapade sina karaktärer och sen viktigaste...
3. ...tog jag mig en fundering vad som hade skett innan. En karaktärs man och far hade blivit avrättad? En karaktär dyrkade en förbjuden religion? Av detta spann jag en kort backstory, den spann över typ 1300 år har jag för mig, började en födsel och fortsätter sen med olika skeenden och hur olika saker påverkade vad som skedde i spelets nutid på sätt som ingen av karaktärerna hade full insyn i.
4. Sen spelade vi. Ingen färdig plot om vad som skulle hända utan vi följde karaktärerna, jag spelade SLPs, ibland hade jag någon planerad scen i meningen jag visste att SLP x kommer söka rätt på RP 1 och konfrontera dem om något visst. Men oftast flöt det mest på.
5. Och i allt detta började hemligheterna och backstoryn avslöjas och läcka ut, det var inget jag strävade efter att det skulle ske, utan det skedde när det var naturligt...
Lätt en av de mest episka kampanjer jag spellett eller spelat, mycket för att det knöts till karaktärerna, att det var deras öden och vad de ville göra med sin direkta situation (som då också inkluderade de hemligheter som fanns).