A no win situation.Hans E Magnusson said:Och skaffar du familj då får du stressa ännu mera...Arfert said:stressa inte och skaffa familj.
Men allvarligt så lever man längre om man har familj. Speciellt om du är man.
A no win situation.Hans E Magnusson said:Och skaffar du familj då får du stressa ännu mera...Arfert said:stressa inte och skaffa familj.
Men upprätthåller sockersuget, om jag fattat rätt.Vitulv said:Coca Cola light innehåller 0 kalorier.
Sedan vad faktorerna bakom "familj" är kan man ju spekulera i. Jag skulle kunna gissa på saker så som "minskad drogkonsumtion", "mindre risktagande", "bättre matvanor" och om det sedan är en riktigt ful statistiker som gjort undersökningen så har han med barnadödlighet i kalkylen.Arfert said:A no win situation.Hans E Magnusson said:Och skaffar du familj då får du stressa ännu mera...Arfert said:stressa inte och skaffa familj.
Men allvarligt så lever man längre om man har familj. Speciellt om du är man.
Då blir det spännande vad i "sociala kontakter" som bidrar till livslängden? Jag kan tänka mig att de faktorer jag radade upp innan fortfarande kan stämma in, att man inte aktiverar sig mentalt kan säkert vara en annan. Hur som helst är det mycket som gömmer sig bakom "familj", att bara ha barn bör i sig inte bidra till livslängden.Arfert said:Framför allt slår det igenom om man lever ensam efter 50 om man är kille. Tjejer klarar sig bättre, de har fler sociala kontakter.. generellt sett.
Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på denArfert said:Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
En annan grej är att när man får alkohol i kroppen så kommer kroppen satsa mer på att bryta ner den än fettet. Alkoholister har en tendens att bli feta, bland annat.chrull said:Strunta i alkohol
Är det något som får mig att sabba mina träningsrutiner så är det alkohol. För bakis för att träna, för trött för att träna och skippa gymmet för att ta en AW istället var extremt vanligt för mig i vintras. Och kvalitén på maten samt mängden snacks som åts var ofta direkt relaterat till mängden alkohol jag drack på en vecka. Just nu avstår jag (nästan) helt från alkohol, men det har inte bara med träning/vikt att göra. Hitta något som funkar för dig.
Män är överrepresenterade i självmordsstatistiken. Vi är oftare ensamma och deprimerade sent i livet.Elmrig said:Då blir det spännande vad i "sociala kontakter" som bidrar till livslängden?
Vettefan, det har inte jag upplevt i varje fall.Necross said:Men upprätthåller sockersuget, om jag fattat rätt.Vitulv said:Coca Cola light innehåller 0 kalorier.
Om jag har förstått det rätt så handlar det om överrepresentation av osunda mat- och alkoholvanor och av depressioner.Bjorn said:Är det verkligen vederlagt hur mycket av det där med ensamhet som orsakar högre dödlighet och hur mycket som bara är kovarians.
Kan utan att fundera speciellt länge komma på mängder av saker som både minskar "chansen" att få bilda familj och som samtidigt är dåligt för livslängden.
De skapade lightdrickorna för att de förbättrade marginalerna... resten är bara reklam. Lägg dessutom märke till att de nästan bara gör tv-rekam för lightprodukterna, inte vanlig cola mm.Elmrig said:Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på denArfert said:Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Jag hoppas att det inte finns så många som går runt och tillskriver de här företagen någon form av genuina världsförbättrarambitioner... I den mån de gör sådant är det ju ett medel, snarare än ett mål.Arfert said:Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Nä, läsk har väl aldrig direkt nån större... "positiv" effekt? När jag dricker läsk gör jag det för att jag vill ha en kortsiktig positiv effekt och är medveten om att jag går minus totalt sett. Därav försök till avhållsamhet =)Arfert said:Tyvärr visar nyare forskning att lightprodukter med aspartam triggar saker i hjärnan.. det fukkar upp kroppens egna aptitreglerande system. Så de har ingen positiv effekt, verkar det som.