Vi gillar olika?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Nästa fråga är väl varför det verkar vara så att så många har _en_ föredragen spelstil, är det för att olika spelstilar är mycket mer skiljda än olika filmer?
Mitt intryck, endast med utgångspunkt från anekdotiska bevis, är att väldigt många ser den första varianten av hobbyn de kommer i kontakt med som en definition av hobbyn de sedan tar med sig. Om det sedan råkar vara Kult eller Vampire-lajv eller DoD'91 eller Dungeons & Dragons anno 1979 har inte så stor betydelse. Det blir ändå den grej som engagerade dem och skapade intresset och som därför lever vidare.

Genesis

Ni dés ni maître
Mitt intryck, endast med utgångspunkt från anekdotiska bevis, är att väldigt många ser den första varianten av hobbyn de kommer i kontakt med som en definition av hobbyn de sedan tar med sig. Om det sedan råkar vara Kult eller Vampire-lajv eller DoD'91 eller Dungeons & Dragons anno 1979 har inte så stor betydelse. Det blir ändå den grej som engagerade dem och skapade intresset och som därför lever vidare.
Spännande; jag upplever det inte alls så. I lördags på ett möte med Hantverksklubben hade vi en ny medlem och alla presenterade sig. Det var nästan parodiskt att alla hade precis samma bakgrund. "Jag började spela Drakar och demoner (eller i ett fall Neotech). Sedan körde jag en del rollspel under åren, men kände att något fattades. Sedan kom jag till Indierummet och insåg att jävlar, det här är precis vad jag vill ha ut av rollspel! Sedan dess har jag varit fast." Det är en ganska tydlig trend i Indierummet att vi har ett rejält flöde av olika personer som provar på varje konvent. Och så är det vissa som blir helt begeistrade och som kommer tillbaka gång på gång, och då blir en del av stammisarna, och ibland arrangörer. Men jag tror att det är väldigt få som började sin rollspelsresa med indiespel. Jag misstänker att det är samma sak med OSR. Det växte inte som en trend för att en massa nya spelare dök upp i hobbyn och provade OSR som inkörsport, utan för att en massa folk som spelat rollspel i åratal hörde om det, provade och insåg att det är precis det de gillar i rollspel, så de hängde kvar och blev en del av rörelsen.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Men jag tror att det är väldigt få som började sin rollspelsresa med indiespel. Jag misstänker att det är samma sak med OSR.
Har du nog rätt i också, men det känns som att båda saker du beskriver rör sig om ett sökande. Den stereotypa rollspelare jag syftar på ägnar sig inte åt något sökande, för de har redan hittat hem. De spelar som de gjorde från början än, eller vill återuppleva det när de återvänder från en eventuell hobbyfrånvaro.

Skälet att jag ser detta som en norm är att nästan alla mina rollspelande vänner, från flera håll i världen, ägnar sig åt ungefär samma saker när de spelar rollspel idag som när de spelade rollspel på mellanstadiet. Det de hittade "är" rollspel för dem.

De andra, som jag diskuterar rollspel med på ett annat sätt, är istället sökare så som du beskriver, och kan ofta istället ogilla att bli placerade i fack överhuvudtaget.

Genesis

Ni dés ni maître
De spelar som de gjorde från början än, eller vill återuppleva det när de återvänder från en eventuell hobbyfrånvaro.
Det här ser vi ju mycket på forumet, folk som spelade på 80-, 90- eller 00-tal och nu återvänder och vill återuppleva sina gamla minnen. Det är nog också vanligt. (Och såklart inget fel i det.)

Och du kan ha en poäng i att mina anekdoter ju kommer från just indiespelare, och de har ju som sagt sällan börjat där. Men det kan ju vara så enkelt som att de som börjar med en spelstil som passar dem blir kvar där, medan de som inte riktigt klickar med den antingen lämnar hobbyn eller provar fler, för att till slut hitta det som funkar för dem. Och ytterligare andra är allätare som provar lite allt möjligt, även om de kanske graviterar mer mot en viss kategori.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Men det kan ju vara så enkelt som att de som börjar med en spelstil som passar dem blir kvar där, medan de som inte riktigt klickar med den antingen lämnar hobbyn eller provar fler, för att till slut hitta det som funkar för dem.
Tror också att det för många helt enkelt är mer uppenbart vad rollspel är om det tillåts vara en enda specifik sak.

Det är ju ett litet återkommande tema att vi konstaterar att vi gillar olika slags rollspel och att ett vanligt problem med en spelgrupp är att om man gillar olika saker så är detta ett problem. Det finns agendor, spelartyper, spel, och modeller för att bena i detta och lista ut ifall två spelare är kompatibla, och det jag finner så märkligt är att även om kanske ingen är _exakt_ inom en viss teoretisk spelstil så verkar så många gilla en specifik typ av rollspel vad det nu än må vara.

Själv känner jag inte igen mig i detta alls. Jag gillar immersivt bleedrollspel, storyskapande samberättande, OSR, dungeons&dragons (även om jag inte spelat det så mycket), lajv, textrollspel, IRL, online, och så vidare. Jag gillar kanske inte allt exakt lika mycket men jag gillar också variationen i sig och vill inte spela med samma spelstil hela tiden.

Det kanske också är en anledning till att jag tycker det känns så märkligt när folk skriver om kampanjer med 50+ spelmöten, eftersom det då nästan alltid också tänker jag innebär att man kör samma spelstil vecka efter vecka. Nu spelar jag i och för sig inte särskilt ofta så jag skulle aldrig heller hinna med en sån kampanj men även om jag kunde.

Visst kan jag inte vara ensam om detta? Inom all annan kultur så känns det väl mer som standard att förutom några väldigt inbitna fans så tycker dom flesta att det är roligare att se på olika typer av filmer än att bara se på skräckfilm, och även om man har ett favoritband kan det ibland vara kul att gå på en konsert med ett annat band?

Nästa fråga är väl varför det verkar vara så att så många har _en_ föredragen spelstil, är det för att olika spelstilar är mycket mer skiljda än olika filmer? Känns det som att det är svårt? Att det kräver så mycket färdigheter att ha kul med en spelstil så att man inte hinner flera? (Lite som att jag bara 'gillar' att spela viola och inte andra instrument eftersom jag helt enkelt inte kan spela något annat på någon rimlig nivå). Någon annan anledning?

Jag kan ha skrivit exakt en sån här tråd tidigare, jag har inget vidare minne och har någon vag känsla av att jag kanske gjort det, men i så fall var det nog några år sen så en uppdatering kan ju inte skada.
Jag är helt med dig! Jag känner att jag också har en bred smak och gillar att göra olika, testa olika och spela olika spel

Zeedox

Hero
Det är ju ett litet återkommande tema att vi konstaterar att vi gillar olika slags rollspel och att ett vanligt problem med en spelgrupp är att om man gillar olika saker så är detta ett problem. Det finns agendor, spelartyper, spel, och modeller för att bena i detta och lista ut ifall två spelare är kompatibla, och det jag finner så märkligt är att även om kanske ingen är _exakt_ inom en viss teoretisk spelstil så verkar så många gilla en specifik typ av rollspel vad det nu än må vara.

Själv känner jag inte igen mig i detta alls. Jag gillar immersivt bleedrollspel, storyskapande samberättande, OSR, dungeons&dragons (även om jag inte spelat det så mycket), lajv, textrollspel, IRL, online, och så vidare. Jag gillar kanske inte allt exakt lika mycket men jag gillar också variationen i sig och vill inte spela med samma spelstil hela tiden.

Det kanske också är en anledning till att jag tycker det känns så märkligt när folk skriver om kampanjer med 50+ spelmöten, eftersom det då nästan alltid också tänker jag innebär att man kör samma spelstil vecka efter vecka. Nu spelar jag i och för sig inte särskilt ofta så jag skulle aldrig heller hinna med en sån kampanj men även om jag kunde.

Visst kan jag inte vara ensam om detta? Inom all annan kultur så känns det väl mer som standard att förutom några väldigt inbitna fans så tycker dom flesta att det är roligare att se på olika typer av filmer än att bara se på skräckfilm, och även om man har ett favoritband kan det ibland vara kul att gå på en konsert med ett annat band?

Nästa fråga är väl varför det verkar vara så att så många har _en_ föredragen spelstil, är det för att olika spelstilar är mycket mer skiljda än olika filmer? Känns det som att det är svårt? Att det kräver så mycket färdigheter att ha kul med en spelstil så att man inte hinner flera? (Lite som att jag bara 'gillar' att spela viola och inte andra instrument eftersom jag helt enkelt inte kan spela något annat på någon rimlig nivå). Någon annan anledning?

Jag kan ha skrivit exakt en sån här tråd tidigare, jag har inget vidare minne och har någon vag känsla av att jag kanske gjort det, men i så fall var det nog några år sen så en uppdatering kan ju inte skada.
Kan det vara så att du gillar att uppleva nytt, specifikt? :)

Det gör jag till stor del, vilket ibland gör att riktigt bra spel kan vara frustrerande! Det innebär ju att jag inte är klar med dem, utan att de kommer ligga kvar där på att-spela-listan och konkurrera med de andra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Såhär nånting: Jag är ganska petig. Det är inte min mening att vara det, men det finns vissa saker som bara får min hjärna att gå "nope". Jag blir distraherad och börjar tänka på något mer spännande eller intressant.

Exempel: medeltidsmiljöer. Jag vet inte vad det är med medeltiden som får min hjärna att liksom glida av sådan miljö som vatten av en gås, men jag kan bara inte greppa tag och leva mig in i den, eller tycka att den är kul eller intressant. Ska jag se en film som utspelar sig i medeltida miljö måste det finnas något annat för min hjärna att greppa tag i. Magi kan funka. Drakar. En schysst whodunnit.

Annat exempel: berättelser som handlar om människor/livsöden. Jag tycker verkligen att berättelser som bara fokuserar på hur folk har det och deras relationer med andra människor är tråkigare än att kolla när färg torkar.

Det finns också ett par andra saker som får mig att hålla mig borta från vissa saker; huvudsakligen: Ångest pga pinsamhet. Jag klarar inte av när det blir pinsamt. Jag har blivit bättre på det, men jag har ännu inte klarat av att se hela Dum & Dummare; när folk är korkade och gör fel fast de borde kunna förstå hur man gör rätt får det att skära i min hjärna som naglar på griffeltavla.

Det här formar då såklart också vad jag vill spela för rollspel. Det finns få saker jag totalvägrar att spela, men jag har likt de flesta andra i tråden liksom en intern ranking, där "mysterielösande och problemlösande spel med player skill där man får chansen att få känna sig smart" ligger allra högst upp.

I rollspel finns det också absolut saker jag undviker för att jag är dålig på dem. Jag vill inte spela fisktankigt eller utan förplanerade scenarier, och är helt ointresserad av att "driva en agenda" helt planlöst till exempel. För jag är urusel på det. Jag är feg och oföretagsam och drabbas lätt av fomo och analysis paralysis. Ge spelgruppen ett tydligt mål så kan jag försöka jobba mot det, men jag pallar inte att driva en agenda som inte delas av resten av spelgruppen.

Så… min hjärna är dum, helt enkelt. Eller ja, den är… den är som den är. Vissa grejer är sånt jag borde, och kan, bearbeta (vilket jag också gör). Annat är harmlöst.

Jag har inget alls behov av nytt. Jag kör gärna samma spelstil 50+ speltillfällen. Rutin funkar bra för mig, då vet jag vad som kommer. Här spelar också eventuell odiagnosticerad autism kanske in också… Jag har heller inga problem med mycket rutiner i vardagen (jobbar som lärare, avskyr schemabrytande grejer) och jag äter gärna samma sak till lunch flera månader eller år i sträck.

EDIT: [Dagen efter]Alltså, jag hade en poäng med det här med att min hjärna säger "nope" och att jag blir mer lättdistraherad om vi spelar medeltidsfantasy utan plot och spelet handlar om människors relationer: Det kanske framgick, men jag upplever alltså att jag blir en dålig spelare och ett dåligt sällskap! Ingen blir glad av att ha mig kring spelbordet om jag bara sitter och typ dras till mobilen eller skissar på något helt annat. Det är inte bra för någon att jag tvingar mig att vara med trots att vi spelar något som min hjärna nope:ar åt. Jag kan göra ett försök om ni absolut vill, men… just saying.

Last edited:

Theo

Hero
Men jag tror att det är väldigt få som började sin rollspelsresa med indiespel. Jag misstänker att det är samma sak med OSR.
OSR är ju av allt att döma definitivt en acquired taste, och utan att ha någon riktig koll verkar det logiskt att det skulle gälla "indiespel" (med reservation för att jag inte är hundra på hur sådana ska definieras) också.

Hundenilunden82

Veteran
Jag är en person som kan ha roligt med det mesta.

Jag kan spela allt ifrån trad till neotrad till osr till indie till vad det nu må vara och jag kan spela dom flesta genrer och kan roas av allt ifrån medeltida fantasy till western till sci-fi i rymden till gothisk skräck till mysterielösande till superhjältar osv.

Det är ju sedan så att jag naturligtvis roas mer av vissa spelstilar,regelsystem och genrer än av andra men jag kan finna ett nöje i alla.

Bifur

Veteran

Bra inlägg. Delar helt din generella bild. Jag har roligt med många olika sätt att spela på. Visst spelar jag vissa typer av spel oftare och den finns en del spelstilar jag kanske undviker, men att bara spela på en slags spel hela tiden verkar tråkigt i sig.

Genesis

Ni dés ni maître
jag kan spela dom flesta genrer och kan roas av allt ifrån medeltida fantasy till western till sci-fi i rymden till gothisk skräck till mysterielösande till superhjältar osv.
… romantisk komedi, bildungsroman, relationsdrama, såpopera, existentiell roman, road movie …

Hundenilunden82

Veteran
… romantisk komedi, bildungsroman, relationsdrama, såpopera, existentiell roman, road movie …
Skulle nog troligtvis kunna ha roligt med det också ja. Inget av det är något jag tidigare försökt mig på men som sagt skulle säkerligen kunna finna något att uppskatta med att spela någonting ifrån nämnda genrer.