Jag tror du lägger in egna värderingar i Gurgehs ordval.
För jag tycker att just "spel som helhet" är ganska bra beskrivning på de indiespel som jag har stött på. Och det utan att vara "bättre" än traditionella spel, skälet är att indie-spel och trad-spel har olika styrkor. Att nämna indie-spelets styrka gör ju inte att trad-spelen är sämre generellt.
För mig så är indie-spel nischade för en viss typ av story. Regler, en torftigare beskriven värld, "spela såhär", alla samverkar för att låta spelarnas fantasi ge spelarna en specifik upplevelse.
Trad spel å sin sida har ofta regler som kan appliceras på helt andra världar och typer av berättelser. Reglerna stödjer inte en specifik upplevelse men å andra sidan är det viktigaste i trad-rollspel inte reglerna utan världen, som oftast är minutiöst beskriven. Mer frihet lämnas åt gruppen och som någon annan sa, upplevelsen är ett deltagande i större utsträckning.
Jag tror jag har svårt att dra parallellen mellan att inte läsa in betydelser och undertoner i ett litterärt verk (tollkningsföreträde inom litteraturen, eller?) och att inte spela ett spel enligt reglerna/på ett visst sätt.
Egentligen skulle jag vilja hävda (eller snarare lufta tanken) att trad- och indiespel ger författaren tolkningsföreträde på två olika sätt. I indiespel handlar det om regler, följer du inte reglerna kommer du inte spela rollspelet du köpt. I tradspel så handlar det om världen. Förvrider du eller förändrar du världen som hör till för mycket så kan du inte längre använda världsbeskrivningen som följde med produkten. Många grupper drar väl sig för att påverka karaktärer/miljöer som finns beskrivna i världs-kapitlet/moduler? Ännu färre spelare tar väl t.ex. Eon eller Trudvang och säger att visst, öster om denhär skogen stämmer kartan men här ligger egentligen ett stort imperium och här är det hav och jag ska bara riva bort halva kartan som följde med boken...
Väldigt skarpa observationer av folk i denhär tråden tycker jag!
P.S. är DnD4 ett indiespel?
Edit: Och iakttagelsen att "spelvärlden är kanon i tradspel" hade visst redan gjorts av krank.