Dimfrost
Special Circumstances
Jaha, så var det dags igen. Jag drabbades av en ny idé igår, med lite hjälp av Mogge och Arvidos, och eftersom det här forumet är så dött tänkte jag dela med mig av den. Dessutom, eftersom jag inte skriver långa klichéartade listor på företeelser till Terone längre, utan långa texter som inte går att svara på, ville jag återgå till listorna för ett ögonblick. Håll till godo!
Vi befinner oss i Sydamerika i nådens år 5430. Människorna är fåtaliga numera, krig och klimatförändringar har gått hårt åt civilisationen. Halvmekaniska utomjordingar har kolonier på bergstopparna och i haven. Det kanske finns matrixaktiga robotar som avskyr sina forna herrar människorna, och oheliga kultister som frambesvärjer z’bri-liknande demoner med smak för människokött. Det är en istid på gång, glaciärerna i Anderna är stora och hotfulla och man skulle kunna vandra över isarna till sydpolen. Djunglerna vid ekvatorn är döende och färglösa.
Genteknologin har återskapat forna tiders urtidsdjur, och det strövar återigen brontotheriumer över pampas. I avlägsna trakter bor civiliserade apfolk som gjorts intelligenta på konstgjord väg. Det ryktas om hemliga baser under isen i Antarktis, och väldiga glänsande städer långt borta, men stamsamhällen och feodalsystem är vanliga. Kungar har mutat in ett stycke land och skapat sig ett rike i obygden. Rester av den katolska kyrkan har överlevt katastrofen: många vansinniga sekter har sitt ursprung där, det vandrar häxjägare och inkvisatorer över stäpperna, men det finns även utkastade kloster som öar av civilisation i vildmarken. Mer eller mindre märklig teknologi finns det gott om: organisk teknologi, biodatorer och robotar. Det finns säkert vidskepelse och magi som verkligen fungerar någonstans.
Rollpersonerna åker omkring i ett stort ubåtsliknande antigravskepp, långsamt och klumpigt och med dånande antimateriaturbiner. De har tillgång till en del förlorad teknologi och upplever spännande äventyr i fantastiska miljöer. Ingenting är allvarligt, även om det är en lätt vemodig stämning när man tänker på vad som gått förlorat. Det ligger en stämning av utforskning i luften. Världen är öppen och till stora delar outforskad, varje spelledare kan slänga in vad helst han känner för.
Så, vad sägs?. Man kan spela apa, man får åka omkring i tuffa fordon (jag skulle rita en bild om jag inte hade varit så kass på att teckna), det finns kolossala djur, man kan hitta på vilken skojig teknologi som helst. Det borde kunna vara upplagt för lite kul, oseriöst matinérollspel som avkoppling till mer seriösa projekt.
Några frågor. Vad ska människorna ha krigat mot: utomjordingar, demoner eller robotar? Eller allihop? Något som saknas? Något som inte passar in? Hur ska rollpersonerna vara? Ska det finnas en metaplot? Hur kasst är namnet? (Jag bara grep något ur luften för att ha något att skriva som topic.) Och så vidare. Kommentera allt ni kommer att tänka på!
/Dimfrost, spånar friskt igen
Vi befinner oss i Sydamerika i nådens år 5430. Människorna är fåtaliga numera, krig och klimatförändringar har gått hårt åt civilisationen. Halvmekaniska utomjordingar har kolonier på bergstopparna och i haven. Det kanske finns matrixaktiga robotar som avskyr sina forna herrar människorna, och oheliga kultister som frambesvärjer z’bri-liknande demoner med smak för människokött. Det är en istid på gång, glaciärerna i Anderna är stora och hotfulla och man skulle kunna vandra över isarna till sydpolen. Djunglerna vid ekvatorn är döende och färglösa.
Genteknologin har återskapat forna tiders urtidsdjur, och det strövar återigen brontotheriumer över pampas. I avlägsna trakter bor civiliserade apfolk som gjorts intelligenta på konstgjord väg. Det ryktas om hemliga baser under isen i Antarktis, och väldiga glänsande städer långt borta, men stamsamhällen och feodalsystem är vanliga. Kungar har mutat in ett stycke land och skapat sig ett rike i obygden. Rester av den katolska kyrkan har överlevt katastrofen: många vansinniga sekter har sitt ursprung där, det vandrar häxjägare och inkvisatorer över stäpperna, men det finns även utkastade kloster som öar av civilisation i vildmarken. Mer eller mindre märklig teknologi finns det gott om: organisk teknologi, biodatorer och robotar. Det finns säkert vidskepelse och magi som verkligen fungerar någonstans.
Rollpersonerna åker omkring i ett stort ubåtsliknande antigravskepp, långsamt och klumpigt och med dånande antimateriaturbiner. De har tillgång till en del förlorad teknologi och upplever spännande äventyr i fantastiska miljöer. Ingenting är allvarligt, även om det är en lätt vemodig stämning när man tänker på vad som gått förlorat. Det ligger en stämning av utforskning i luften. Världen är öppen och till stora delar outforskad, varje spelledare kan slänga in vad helst han känner för.
Så, vad sägs?. Man kan spela apa, man får åka omkring i tuffa fordon (jag skulle rita en bild om jag inte hade varit så kass på att teckna), det finns kolossala djur, man kan hitta på vilken skojig teknologi som helst. Det borde kunna vara upplagt för lite kul, oseriöst matinérollspel som avkoppling till mer seriösa projekt.
Några frågor. Vad ska människorna ha krigat mot: utomjordingar, demoner eller robotar? Eller allihop? Något som saknas? Något som inte passar in? Hur ska rollpersonerna vara? Ska det finnas en metaplot? Hur kasst är namnet? (Jag bara grep något ur luften för att ha något att skriva som topic.) Och så vidare. Kommentera allt ni kommer att tänka på!
/Dimfrost, spånar friskt igen