Nekromanti Vicatrion 5430

Dimfrost

Special Circumstances
Jaha, så var det dags igen. Jag drabbades av en ny idé igår, med lite hjälp av Mogge och Arvidos, och eftersom det här forumet är så dött tänkte jag dela med mig av den. Dessutom, eftersom jag inte skriver långa klichéartade listor på företeelser till Terone längre, utan långa texter som inte går att svara på, ville jag återgå till listorna för ett ögonblick. :gremwink: Håll till godo!

Vi befinner oss i Sydamerika i nådens år 5430. Människorna är fåtaliga numera, krig och klimatförändringar har gått hårt åt civilisationen. Halvmekaniska utomjordingar har kolonier på bergstopparna och i haven. Det kanske finns matrixaktiga robotar som avskyr sina forna herrar människorna, och oheliga kultister som frambesvärjer z’bri-liknande demoner med smak för människokött. Det är en istid på gång, glaciärerna i Anderna är stora och hotfulla och man skulle kunna vandra över isarna till sydpolen. Djunglerna vid ekvatorn är döende och färglösa.

Genteknologin har återskapat forna tiders urtidsdjur, och det strövar återigen brontotheriumer över pampas. I avlägsna trakter bor civiliserade apfolk som gjorts intelligenta på konstgjord väg. Det ryktas om hemliga baser under isen i Antarktis, och väldiga glänsande städer långt borta, men stamsamhällen och feodalsystem är vanliga. Kungar har mutat in ett stycke land och skapat sig ett rike i obygden. Rester av den katolska kyrkan har överlevt katastrofen: många vansinniga sekter har sitt ursprung där, det vandrar häxjägare och inkvisatorer över stäpperna, men det finns även utkastade kloster som öar av civilisation i vildmarken. Mer eller mindre märklig teknologi finns det gott om: organisk teknologi, biodatorer och robotar. Det finns säkert vidskepelse och magi som verkligen fungerar någonstans.

Rollpersonerna åker omkring i ett stort ubåtsliknande antigravskepp, långsamt och klumpigt och med dånande antimateriaturbiner. De har tillgång till en del förlorad teknologi och upplever spännande äventyr i fantastiska miljöer. Ingenting är allvarligt, även om det är en lätt vemodig stämning när man tänker på vad som gått förlorat. Det ligger en stämning av utforskning i luften. Världen är öppen och till stora delar outforskad, varje spelledare kan slänga in vad helst han känner för.

Så, vad sägs?. Man kan spela apa, man får åka omkring i tuffa fordon (jag skulle rita en bild om jag inte hade varit så kass på att teckna), det finns kolossala djur, man kan hitta på vilken skojig teknologi som helst. Det borde kunna vara upplagt för lite kul, oseriöst matinérollspel som avkoppling till mer seriösa projekt.

Några frågor. Vad ska människorna ha krigat mot: utomjordingar, demoner eller robotar? Eller allihop? :gremlaugh: Något som saknas? Något som inte passar in? Hur ska rollpersonerna vara? Ska det finnas en metaplot? :gremgrin: Hur kasst är namnet? (Jag bara grep något ur luften för att ha något att skriva som topic.) Och så vidare. Kommentera allt ni kommer att tänka på!

/Dimfrost, spånar friskt igen

Sodivra

Champion
Jag tycker det ska finnas ett speciellt skadedjursutrotarstånd i samhället, så kallade Verminators som utan nåd utrotar råttor och tvättbjörnar.

Råttorna har en stor råttsjälsgud med olika inkarnater som kan nyttja magi med hjälp av magiska stavar skapade av ben från råttsjälens inkarnater. Det är sofistifikeringen mot råheten, individualismen mot att uppgå i det större.
Björnsjälen har också ett inflytande i världen, och den är stark. Den är stark. Ugglesjälen vandrar vilset runt och uttalar ibland till synes slumpmässiga meningar.

Små öar av renässans forskar i gammal såväl som ny teknik, eller kanske gammal teknik som de tror är ny? Regler för teknik och alkemi behövs. Och mode och matlagning.

När gamla världsbilder förstörs så föds nya. Egentligen så är inget defenitivt, utan allt avgörs av din världsbild. Oftast så delar andra samma världsbild som dig, men de som är starka nog kan förändra sin egen världsbild, och kanske andras. Allt är möjligt. Allt ligger i sinnet. Vågar du besöka de Frias avgrundsdjupa sinnesvärldar? Det är logiskt. Du har ju apor.

Runt om i världen ligger spridda delar av onda dräkter som tar sig från ägare till ägare med egna agendor. Perfektionen var stark nog i dessa sömmar för att nudda gudomligheten och frammana själskraft. Onda handskar perverterar sakta sina ägare och hjälper sig själva närmare sina egna mål.

Blommor täcker dina ögon medans stålängeln bär dig till ditt slutgiltiga mål, detta är Inspirationisternas magi, åkallad för att se oändligheten i mystiken, inspirationen.. De säger att kärleken till människor driver dig att vilja dela upplevelser och kärleken till världen driver dig till att dela dess hemligheter.

I sina vackra färgglada kläder så försöker Dansarna fullända sin teknik, i Discowuxia blir de ett med rytmen. Den enda som kan stå ivägen för dom i den gamla ruinstaden är Mama Goth och The Duke.

Det sägs att i en zeppelinare reser Nordens hämnare, klädd i utsliten blå kostym från ett gammalt inbördeskrig, son av två gamla folk, hälften schaman, hälften tekniker, till hälften skinande och till hälften vilsen. Till slut går solen ner över den lilla staden vid berget, världens jag, dess ande och förnimmare, och därmed är sagan är slut. Vemodigt men ändå hoppfullt.

Japp, det skulle bli skitbra.

Dimfrost

Special Circumstances
Haha, det här var ju kul. :gremlaugh: Världsmästerskap i internskämt, kanske? Men: det var du som nämnde zeppelinare, och inte jag. För en gångs skull lyckades jag hitta på ett koncept utan zeppelinare! (Trots att det började som ett zeppelinarkoncept som muterade.) Antigravskepp är så mycket mindre uttjatat...

Hmm, borde jag göra ett dogmaspel av det här konceptet, måhända?

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret
Det låter härligt. "Döende värld"-koncept och "vaninnigt avlägsen framtid!"-koncept är alltid trevliga. Det är något med "äh, vad spelar någonting överhuvudtaget för roll? Allt är ändå över?"-attityden som är en perfekt grogrund för fantasifulla äventyr.

Det borde kunna vara upplagt för lite kul, oseriöst matinérollspel som avkoppling till mer seriösa projekt.

Vadådå? Det låter inte helt olikt en traditionell fantasyvärld: en löst hållen kampanjvärld som rollpersonerna färdas fritt igenom, fylld med sinsemellan orelaterade koncept och konflikter. Man borde kunna spela det mesta i den, allt från lättsam matiné till Ymir-ångest.

Kommentera allt ni kommer att tänka på!

Tja, det var Sydamerika, right? Det borde märkas. Som magin, till exempel, och kultisterna. De ska såklart dyrka Solen i första hand, och alla de andeväsen som står på dennes sida. Ritualerna till deras ära, och för att frammana dem, ska vara fyllda med blodsoffer. Sedan bör det finnas en stor organisation, Stiftelsen, vars syfte är att återupprätta det gamla Inkariket (och låta det omfatta hela Sydamerika), och de samarbetar med utomjordingarna samtidigt som de totalt kontrollerar Lima och några andra, mindre städer. De har fräna röda dräkter och frimurarliknande ritualer.

Samba måste också finnas med på något hörn. Och gerillasoldater.

Det är coolt att du redan tänkt ut omständigheterna kring spelgruppens roll. Det tror jag är ett bra grepp för Dogmaspel, så att man slipper fundera på den saken och lämnar utrymme till annat. Med så mycket firepower borde rollpersonerna kunna vara en verklig maktfaktor i spelvärlden och verkligen ha möjlighet att påverka skeendena. Man kanske kan räkna upp ett antal fraktioner som rollpersonerna kan tänkas jobba för (såsom Stiftelsen, eller utomjordingarna, eller Inkvisitionen, eller någon form av Gentlemannaklubb för Världens Förbättrande), eller så är de självständiga agenter, alltid i hetluften. Rollpersonerna bör också kunna omges av en omfattande besättning ombord på sitt fartyg, fylld med intressanta individer.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tillägg

Du snackade om urtidsdjur. Skippa Tertiär och kör på dinosaurier. Liksom, Sydamerika är ju dinosauriernas kontinent. Har du aldrig läst "lost world"? Tänk dig Tyrannosaurier och hjordar av triceratopser som mullrar fram över prärien. Tänk dig Brontosaurier som vadar i Amazonasfloden, och pteranodoner som svävar fram över himlavalvet. I alla mindre städer kan de ha kraftverk som helt och hållet drivs av tama dinosauriers muskelkraft. De riktigt elaka Inkivisitorerna kan rida på stora köttätarödlor, medan det märkliga nomadfolket följer diplodocus-hjordarnas vandring upp och ned längst kontinenten.

Foggmock

Myrmidon
Jag och Zaphod hade lite funderingar på ett fräscht efter-katastrofenkoncept, där ett fåtal utvalda människor blev nerfrysta/satta i stasis/instängda i Vaults för att överleva ett annalkande Harmageddon och föra människosläktet vidare. När de vaknar har de en ny fräsch jord att bygga på och kan skapa civilisationens högpunkt med Det Bästa Samhällskicket. Folket som fick följa med var inte som i vanlig ordning eliten och makthavarna utan mänskligheten tillsammans beslutade att det såklart var arbetarna som skulle gå - ingenjörer, byggherrar och tekniker behövs för att bygga upp en civilisation igen.

Så om herrarna ursäktar tänker jag nog sno idén och låta dem vakna upp efter Harmageddon till en värld som har 'börjat om' från urtiden, och flora/fauna motsvarar ungefär den från 'dinosaurietiden' och människan får för första gången känna hur det är att konkurrera med dinosaurier om lebensraum. Alternativt vandrar de utvalda pionjärerna ut ur sitt sovrum till en planet styrd av aliens men lyckas hålla sig dolda till en början.

Aaaaargh. Mitt huvud spricker snart av alla möjliga uppslag.

Bra skrivet, Dimfrost.

Nightowl

Champion
Re: Tillägg

Liksom, Sydamerika är ju dinosauriernas kontinent.
Bull! Sydamerika hade historiens ballaste urtida däggdjur: megatherier, thylacider, alticameler, glyptodonter ... Hur ball på en skala är inte en jättbälta? Med stridsklubbesvans? Gauchos som rider på alticameler (giraffkameler... lamor med giraffhals) beväpnade med flintlåspistoler och monoeggade knivar, som vallar jättesengångare och jagar rovtranor med bolas, för att sälja deras plymer till de rika damerna på haciendas som spelar upp såpoperor i 3D för varandra som de sänder via tach-länk till sina vänninor flera mil bort...

Sedan vore det kul om historien vore så avlägsen att allt har kladdat ihop sig - så i skolan får man lära sig att 'efter det att Cortez Pinochet stördade Inca Tupac Shakur...'. 1900-talet och 1500-talet, det är så länge sedan att allt blir ett och samma.

Människorna lämnade nästan allihop jorden för att resa ut i rymden, och kvar blev de patareaktionära ekvilibristerna, som först återskapade forntidens storslagna kulturer, typ Inkariket, fast de var inte nödvändigtvis av samma ras eller etniska ursprung som de urpsprungliga kulturerna så vi har negervikingar och vita samurajer, men i alla fall sedan tog en mer ultraekvilibristisk rörelse över och återutvecklade urtidsdjuren på spel, och själva förvandlade de sig till psioniska lemurer som sitter och blinkar inne i djunglerna, trädekorrar med kunskap bortom gott och ont...

Ännu några sekler sedan kom Bortomjordingarna (bra översättning på ultraterrestial, tack), och då kände sig den galaktiska gemenskapen manade att återta Jorden, så det blir som Galaxen vs Ultraterrestials blir samtidigt kalla kriget med Soviet vs USA, och Spanien vs. hela övriga världen som slåss om Jorden = Latinamerika.

På grund av uplift-processer hade man sedan länge skapat apor, delfiner, corvider och bläckfiskar med mänsklig intelligens, och eftersom Galaktiska Gemenskapen ser ned på dessa var det främst de Upplyfta som kom till Jorden som frälsare och förslavare... Ap-konkvistadorer, delfin-missionärer, korp-köpmän och octopod-tekniker försöker hålla reda på de oregerliga infödingarna...

Erik, flummar vilt

Nightowl

Champion
Antigravskepp är så mycket mindre uttjatat...
Precis! Dessutom gör dessa multifarkoster att det är lätt att dyka ned i havet, där de upplyfta octopoderna och cetasiderna känner sig mer hemma - de skapades ju för att befolka och exploatera de flerfaldiga planeter där världen kallades hav...

(Se mitt andra inlägg för kryptiska konsekvenser!)

Erik

Nightowl

Champion
Påven

Någon gång i urtiden, typ 2200-talet, förklarade man officiellt från katolska kyrkans sida att man inte godtog utvecklandet av maskinär intelligens. Dock uppmuntrade man cybernetiska processer för att förstärka existerande sådan, och kyrkliga stiftelser stödde det hela.

År 2678 AD dog inte den dåvarande påven, Innocentius XIII, utan hans hjärna implanterades i en cyberinkubator. År 2823 övergick man slutligen till att ha en regerande påve och en Påve I Förväntan (på Kristi Återkomst, förstås) och den regerande påvens hjärna kopplades till cyberinkubatorn.

Flera hundratal hjärnor existerar nu i den krom-celesta kurian, som för närvarande är placerad i omlopp kring en gasjätte som svävar kring Barnards Stjärna. Ett holografiskt transplantat har installerats i Aqua Bogota utanför kontinentalsockeln, där det kan konferera med jordens kardinal, neodelfinen monsignora Lucrezia Poranza.

(Kyrkan tvingades sent omsider acceptera artificiella intelligenser, i samband med Tantalus-Traktatet från 3026 AD, där robotar tillerkändes samma värde som människor. Från den tidpunkten hade kyrkan en stor tillströmning av befriade maskiner, som tenderade att gå med i dominikanerorden, som nuförtiden helt saknar organiska bröder. Den mesta missionen på jorden sköts dock av Jesuitorden, vars flesta medlemmar som sagt är neodelfiner - de är filosofiska men samtidigt handlingskraftiga, spirituella men självständiga.)

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret

Bull!

Det är klart att du tycker det. Vi känner alla till din intima relation med tertiärperioden. Personligen tycker jag att dinosaurierna har fått alldeles för lite utrymme på det här forumet, delvis tack vara dig. :gremmad: :gremwink: Säga vad man vill om urtidsdäggdjur, men innerst inne är de inte mycket mer än nutida däggdjur i en annan skepnad. Då medför dinosaurier betydligt mer respekt. Jag menar, vad är en sabeltandad tiger i jämförelse med en t-rex? Vad är en indricother i jämförelse med en ultrasaurus? Som mest en våt fläck under fotsulan.

Nightowl

Champion

Säga vad man vill om urtidsdäggdjur, men innerst inne är de inte mycket mer än nutida däggdjur i en annan skepnad.
Bull 2!

Just därför att de har morrhår och bröstkörtlar är de så mycket mer alien än dinosaurier. Jag menar, man KAN inte mjölka en stegosaurus!

Dinsaurier är så... så dåliga tecknade serier och amerikanska blockbusters! :gremgrin:

Kom ihåg, storleken saknar betydelse!

(Om Dimfrost vill göra oss bägge nöjda kan man ju ha återskapat flera olika sorters djur från olika epoker - de dinosaurier som finns i Jurassic Park kommer ju från flera olika eror, så man får väl bara sträcka på det. Dessutom är frågan om djuren har återskapats av intelligenta varelser, eller om det är en naturlig reaktion hos jordens morfiska fält att regelbundet hosta upp gamla arter igen.)

Om man VILL ha dinosaurier, kan Dimfrost ha dinosauriemänniskor som sina 'aliens'. Dessa flydde katastrofen med enorma tidsmaskiner till denna avlägsna framtid och tog sina husdjur med sig (plus lite zoo-kritter)! Därmed har de förstås förvrängt tidsrumskoefficienterna, så ständiga hål uppstår i rummet och tiden och varelser och människor från olika epoker vandrar fram och tillbaka. En throwback-effekt av detta är det som gjorde att man på 1900-talet såg gigantopithecer (bigfoot) och plesiosaurer (Nessie), och träffade på 5000-talets antigravskepp (UFOs).

Erik, kan nog förklara regn av grodor och fiskar så också.

Troberg

Sinister eater

Bull! Sydamerika hade historiens ballaste urtida däggdjur: megatherier, thylacider, alticameler, glyptodonter ... Hur ball på en skala är inte en jättbälta? Med stridsklubbesvans? Gauchos som rider på alticameler (giraffkameler... lamor med giraffhals) beväpnade med flintlåspistoler och monoeggade knivar, som vallar jättesengångare och jagar rovtranor med bolas, för att sälja deras plymer till de rika damerna på haciendas som spelar upp såpoperor i 3D för varandra som de sänder via tach-länk till sina vänninor flera mil bort...
Med tanke på hur mixat det redan är, skulle det vara något problem att ha dem parallellt med dinos?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog lämnat demonerna utanför det hela.. men det är jag det.

Nightowl

Champion

Med tanke på hur mixat det redan är, skulle det vara något problem att ha dem parallellt med dinos?
Egentligen inte alls. Det enda problemet är att dinos är så mycket större att de tenderar att dominera, både biologiskt (mindre viktigt) och mentalt. Det är som om man möter Sherlock Holmes eller Dracula om man skulle spela i en viktoriansk setting - det vore väldigt ballt, men det känns som de skulle ta över även om de bara är SLP.

Ett av mina favoritteman är för övrigt utdödingar med små förändringar som blir kända fantasymonster.

Exempel: Archaeopteryx + gift som en spottkobra, modell starkare = basilisk (den klassiska basilisken är världens giftigaste djur, det är bara i rollspel den förstenar folk).

Exempel 2: Giganthopithecus + halvmänsklig intelligens = jätte modell snäll (giggerna var ultra-veggos, så de kan knappast vilja äta upp prinsessor).

Exempel 3: Om man förutsätter att en del av de tidiga jättebältorna hade ett fejs som var mer aplikt och mer hår, har man en ganska snygg mantikora.

Osv.

Erik

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad ska människorna ha krigat mot: utomjordingar, demoner eller robotar?

Spelar det någon roll? Så länge bakgrundshandlingen är ens en procent trovärdig så köper jag den. Poängen med den är ändå bara att den skall göra världen mer levande och ge den ett vidare perspektiv.

För min del kan det lika gärna ha varit köttätande grävlingar...

Något som saknas?

Ärlighet. Varför kallar du inte bara spelet "Matrix" :gremwink:

Allvarligt talat så verkar det vara mer eller mindre spelmotsvarigheten till en Flygande Jakob. Dvs, man plockar ihop massor med godsaker och gör det till en måltid. Det fungerar - det fungerar till och med väldigt bra - men man måste väga komponenterna mot varandra i det oändliga för att veta om det är bra eller ej.

Hur ska rollpersonerna vara?

Ge dem ett högre övergripande syfte, eller dela upp dem i arketypiska grupperingar som följer olika mål och har olika tillvägagångssätt. Det har gjorts i tusen spel förr, och det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förklara vad spelet går ut på.

Ska det finnas en metaplot?

Hehe. Om du menar metaplot som i "övergripande handling" så är mitt svar oftast ja. Om världen har en mening och sitter samman mer än som ett lapptäcke av koncept så känns allt både trovärdigare och intressantare.

Menar du däremot metaplot som i "fortlöpande handling" så kommer jag inte ens besöka projektets hemsida. För det spel som fungerar som en enorm följetång - om det inte tydligt förklaras att det faktiskt är en särskild kampanj - är jag inte intresserad av. En av anledningarna till att jag aldrig intresserat mig för WoD i någon högre grad. Men det är en annan diskussion.

Troberg

Sinister eater
Hehe. Om du menar metaplot som i "övergripande handling" så är mitt svar oftast ja. Om världen har en mening och sitter samman mer än som ett lapptäcke av koncept så känns allt både trovärdigare och intressantare.

Menar du däremot metaplot som i "fortlöpande handling" så kommer jag inte ens besöka projektets hemsida. För det spel som fungerar som en enorm följetång - om det inte tydligt förklaras att det faktiskt är en särskild kampanj - är jag inte intresserad av.
Håller med. Naturligtvis får världen vara dynamisk och ändras, men tidslinjen ska finnas från början, med alla viktigare händelser utmärkta. Man ska inte behöva följa allt för att hänga med, utan man ska veta i stort vad som händer och sedan kunna gå in och titta noggrannare på de bitar man intresserar sig för.

Vilket för in mig på en halv-OT-fråga. Är det någon som känner till ett tidslinjebaserat program, där man kan organisera saker efter en tidslinje, komplett med beskrivningar? Man ska kunna zooma och filtrera och sånt. Det hade varit ett underbart hjälpmedel i många rollspelssammanhang. Kanske man ska skriva ett själv?

Nightowl

Champion
Och var är Quantalis?

Det är så här: i Marvels serier, när de har problem med magi, måste man ha med en cameo med Dr. Stephen Strange.

Pratar man bizarra kampanjer, måste man ha med Kvante.

Erik, tänker tjura tills han dyker upp.

Foggmock

Myrmidon
Nej? [NT]

Njet texti, men berätta gärna mera.. alltid surt att komma på en idé som visar sig vara en ripp.