Nekromanti Vicatrion 5430

Sodivra

Champion
Re: Tillägg

Dessutom gillar jag upp-och-nedvända världen - att det kommer civiliserade gorillor från Alfa Centauri och missionerar bland barbariska människor, och så.

Yeah, det är coolt. Rymdresande dinosaurier också, det blir ju precis som "Vad hände med Peters Dinosaurer?" Oooh, så underbart! Och så förvirrade historiebegrepp. Äh, allt det du skrev var coolt, Nighty.

/Arvidos, bestämde sig för att vara seriös istället

Sodivra

Champion
Re: Och var är Quantalis?

Ja, han sitter och läser om Players Handbook Light nu, men han skärper sig nog snart.

Quan'talis

Swashbuckler
Ehh... här

Jag råkar vara lite upptagen för tillfället, men jag dyker nog upp snart. För övrigt vill jag påpeka att apor regerar. På riktigt, alltså.

JPS

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ehh... här

För övrigt vill jag påpeka att apor regerar. På riktigt, alltså.

Jepp. Och alla regeringar är deras marionetter. Och media döljer sanningen.

Nightowl

Champion
Drömmar om apor (vagt OT)

För länge sedan, när jag studerade till bibliotekarie, var jag 'studiefackligt aktiv'. I det jobbet ingick att med oregelbundna mellanrum sitta och vakta en disk utifall studenter kommer och vill ställa frågor, vilket de aldrig gjorde.

I alla fall, i drömmen sitter jag vid den där disken och har tråkigt. In kommer en schimpans klädd i svart kostym och plommonstop. Han tar av sig plommonstopet och galoscherna, ursäktar att han väter ned och undrar om jag kan hjälpa honom? Han behöver komma i kontakt med studenttidningen ('Hvar 14:e dag', hette den); jo, han är på rätt plats, fast jag kan förstås bara vidarebefordra hans frågor till redaktören.

Det visar sig att han vill ha en avslöjande artikel publicerad, och vi är hans sista chans. Serni, en internationell liga kidnappar schimpansungar, uppfostrar dem att klä på sig, gå och tala som människor, samt säljer dem sedan till miljonärer som inte kan få barn, som barn-substitut. Ligans torpeder är honom på spåren...

och här kom det ett klipp i drömmen, och jag och schimpansen springer genom djungeln, jagade av skäggiga figurer i kammo-kläder som skriker på spanska. Medan jag flyr för livet är jag mest irriterad; jag skulle ju gå på bio, och så måste jag resa till Sydamerika (skurkarna hade basen i Sydamerika fastän schimpanserna finns i Afrika) och slåss mot djursmugglare.

Sedan vaknade jag.

Det bästa med drömmen, och nu blir det OT, är att jag ett tag efteråt berättade om den för några andra på en fest. Bredvid mig sitter vår ordförande, ganska full, och halvlyssnar. När jag säger att apan ville ha något publicerat i studenttidningen som hade någon sorts värde rycker hon till. 'Vafan SÄGER du?' 'Jo, men det var ju en dröm...' 'Å-HÅ!'

Hon reagerade alltså inte på att jag mötte en apa , men tanken på att någon ansåg studentblaskan värd att använda till annat än dasspapper var alltså så oerhörd att hon hajade till... :gremgrin:

Erik, anser att det sista möjligtvis kan ha relevans för diskussionen om nya Sveroz på Zinescene-forat. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Ett svar till

"Döende värld"-koncept och "vaninnigt avlägsen framtid!"-koncept är alltid trevliga. Det är något med "äh, vad spelar någonting överhuvudtaget för roll? Allt är ändå över?"-attityden som är en perfekt grogrund för fantasifulla äventyr.
I princip håller jag med, men just den här gången tänkte jag försöka låta bli känslan av borttynande, döende uråldrighet, av melankoli och dekadens, mörker, konspirationer och undergångshot. Istället är det lite mer klara färger som gäller, en smula optimism (faktiskt!) och en aning om ljusning i luften. Världen är ju inte så förfärligt gammal, solen lyser fortfarande starkt, alla naturtillgångar har inte sinat än, människosläktet är egentligen fortfarande i sin barndom. Vad är tre tusen år i gudarnas perspektiv, egentligen?

Dock: jag kan ju inte helt avhålla mig från undergångsstämning, så den annalkande istiden och ett kvardröjande hot av diverse omänskliga entiteter (aztekernas gamla gudar, mordiska robotar och otrevliga utomjordingar) för väl in ett visst element av mörker i det hela. Liksom kultister, inkvisitorer och så vidare... Hmm, det kanske inte var så ljust jag hade tänkt mig. Hur som helst är projektet väl någon nyans ljusare än flera av mina andra idéer.

Det är coolt att du redan tänkt ut omständigheterna kring spelgruppens roll. Det tror jag är ett bra grepp för Dogmaspel, så att man slipper fundera på den saken och lämnar utrymme till annat. Med så mycket firepower borde rollpersonerna kunna vara en verklig maktfaktor i spelvärlden och verkligen ha möjlighet att påverka skeendena. Man kanske kan räkna upp ett antal fraktioner som rollpersonerna kan tänkas jobba för (såsom Stiftelsen, eller utomjordingarna, eller Inkvisitionen, eller någon form av Gentlemannaklubb för Världens Förbättrande), eller så är de självständiga agenter, alltid i hetluften. Rollpersonerna bör också kunna omges av en omfattande besättning ombord på sitt fartyg, fylld med intressanta individer.
Ja, jag tänkte ta till ett annorlunda grepp och i första taget förutsätta att rollpersonerna tillhör besättningen på det gamla antigravskeppet Vicatrion. Lite beroende på vad jag gör av konceptet kan man sedan utveckla det och hitta på regler för att spela nomader, kultister, inkvisitorer och utomjordingar (apor kan man naturligtvis spela direkt, för det är klart det kan finnas en skeppsapa?) när väl skeppskonceptet börjar kännas tjatigt. Det är väl en smaksak om man vill att skeppet ska vara enormt och ha massor av löst folk ombord, eller lite mindre utan annan besättning än rollpersonerna. Just nu tänker jag mig att det finns en kapten, en snubbe som r bra på att laga prylar och en teoretisk vetenskapsman ombord förutom rollpersonerna, åtminstone. På så sätt får spelledaren lätt att lägga in krokar och motivera rollpersonerna att åka åt rätt (där "rätt" betyder "intressant") håll. Om man vill improvisera helt fritt kan man ju alltid göra det, istället.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Så, vad är nästa steg?

Ja, vad ska jag göra med det här, egentligen? Ska jag lägga det på is, satsa på ett dogmaspel eller något mer än så? Det verkar ju finnas en hel del entusiasm, och om folk blir inspirerade av det jag skrivit är det ett gott skäl att jobba vidare.

/Dimfrost

Bunny

Crazy like a fool
Re: Så, vad är nästa steg?

Ja, varför tar du inte samtliga inlägg angående rollspelsvärlden och andra detaljer här, klipper ihop dem, och presenterar Victarion: the World. Det skulle inte bli så sammanhängande, och de flesta skulle kalla det för inget annat än en massa flum, men en del här på forumet skulle störtgilla det... kanske. :gremwink:

Man kan också se det som att allt kreativt flum folk har lagt ner sin själ i för att skriva här blir svårt att sammanfoga, som ogräs i rabbaten är det svårt att få något enhetligt ur det. Kanske ett första steg är att komma på vad du vill ha ut av spelet. Hovercrafts, regnskog, intilligenta apor och urtidsdäggdjur är en bra början, en störtskön början, men det blir svårt att få med internetpåven och diverse annat schysst flum utan att världen förlorar den lilla känsla av enhet och konstruktion som kanske finns där någonstans. Det kanske är dags att rensa bland ogräset, för även fast vissa ogräsblommor är vackra är de fortfarande ogräs... vårda din trädgård mao.

Ska du se det här inlägget som hjälp? Knappast, jag bara flummar vidare på den flummiga stämningen som skapats i den här tråden... idén är värld att bli någonting mer, men ska du sammanfatta det hela till ett dogmarollspel så blir det antingen väldigt kryptiskt eller väldigt nerkortat och avskalat.

Undrar vilka vettiga människor som skulle spela ett sånt här spel egentligen... jag skulle det definitivt, men nu snackar vi om vettiga människor.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag tycker du plockar ett regelsystem, vilket som helst, som du diggar. Skriv några regler för utomjordingar, robotar, dinosaurier och antigravskepp. Sedan skriver du en beskrivning av rollpersonernas antigravskepp och författar en kort beskrivning av världen, inte mycket längre än två sidor. Slutligen slänger du upp en hemsida, där du lägger upp artiklar om olika företeelser i spelvärlden allt eftersom du kommer på dem och blir inspirerad till att skriva dem.

Det är i alla fall den modell för nätpublikation av rollspel som jag överväger för några av mina spel. Den minimerar mängden jobb man *måste* göra, samtidigt som den inte sätter någon övre gräns för den mängden jobb man *kan* göra om man känner sig manad.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Demoner

Går ju att mässa fram lite rymdisar om man ger sig den på det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag tycker att det låter vettigt att ta ett befintligt regelsystem, det går ju alltid att publicera "patchar" som fixar de delar som verkligen inte passar i den nya spelvärlden.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tycker du plockar ett regelsystem, vilket som helst, som du diggar. Skriv några regler för utomjordingar, robotar, dinosaurier och antigravskepp. Sedan skriver du en beskrivning av rollpersonernas antigravskepp och författar en kort beskrivning av världen, inte mycket längre än två sidor. Slutligen slänger du upp en hemsida, där du lägger upp artiklar om olika företeelser i spelvärlden allt eftersom du kommer på dem och blir inspirerad till att skriva dem.

Det är i alla fall den modell för nätpublikation av rollspel som jag överväger för några av mina spel. Den minimerar mängden jobb man *måste* göra, samtidigt som den inte sätter någon övre gräns för den mängden jobb man *kan* göra om man känner sig manad.
Ja, det där är en riktigt bra idé, som passar till lite mer kaotiska projekt som det här (och som saknar den mängd intresserade skribenter som krävs för att en wiki ska kännas meningsfull). Det är svårt att ha mer än ett projekt i Terones storleksklass igång samtidigt, alltså projekt med ett helt komplett och originellt regelsystem och där målet är någon form av avslutande produkt (det vill säga en trehundra sidors hårdinbunden bok helt i färg :gremgrin:)).

Jag har funderat på att skaffa mig en hemsida, men eftersom jag inte riktigt vet hur möjligheterna att skaffa en genom universitetet kommer att vara i framtiden har jag väntat lite med det. Men det kommer antagligen. Frågan är vilket regelsystem som skulle kunna passa. Antagligen skulle jag vilja använda Krilles t10-system, men jag kan tänka mig att saker som d6 eller d20 (om någon skulle vilja anpassa det, eftersom jag själv är d20-analfabet) skulle kunna passa bra.

Problemet är att jag inte har så stor lust att skriva en massa just nu. Jag känner på mig att jag kommer att prioritera Terone (och Staden, förstås) rätt ofta. Hur som helst, när jag väl tar tag i saken igen ska jag ha dina idéer i åtanke.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

idén är värld att bli någonting mer, men ska du sammanfatta det hela till ett dogmarollspel så blir det antingen väldigt kryptiskt eller väldigt nerkortat och avskalat.
Ja, du har nog rätt. Ursprungligen trodde jag det skulle bli perfekt som dogmaspel, men världen är kanske för komplicerad för det. Helt övertygad är jag inte så jag kanske ändå gör ett försök, dock.

Undrar vilka vettiga människor som skulle spela ett sånt här spel egentligen... jag skulle det definitivt, men nu snackar vi om vettiga människor.
Ånej, sådana här grejer är bara till för folk på forumet, som gillar skumma grejer. Det är inte riktigt kommersiell potential som är det viktiga, liksom... :gremgrin:

/Dimfrost