Drömmar om apor (vagt OT)
För länge sedan, när jag studerade till bibliotekarie, var jag 'studiefackligt aktiv'. I det jobbet ingick att med oregelbundna mellanrum sitta och vakta en disk utifall studenter kommer och vill ställa frågor, vilket de aldrig gjorde.
I alla fall, i drömmen sitter jag vid den där disken och har tråkigt. In kommer en schimpans klädd i svart kostym och plommonstop. Han tar av sig plommonstopet och galoscherna, ursäktar att han väter ned och undrar om jag kan hjälpa honom? Han behöver komma i kontakt med studenttidningen ('Hvar 14:e dag', hette den); jo, han är på rätt plats, fast jag kan förstås bara vidarebefordra hans frågor till redaktören.
Det visar sig att han vill ha en avslöjande artikel publicerad, och vi är hans sista chans. Serni, en internationell liga kidnappar schimpansungar, uppfostrar dem att klä på sig, gå och tala som människor, samt säljer dem sedan till miljonärer som inte kan få barn, som barn-substitut. Ligans torpeder är honom på spåren...
och här kom det ett klipp i drömmen, och jag och schimpansen springer genom djungeln, jagade av skäggiga figurer i kammo-kläder som skriker på spanska. Medan jag flyr för livet är jag mest irriterad; jag skulle ju gå på bio, och så måste jag resa till Sydamerika (skurkarna hade basen i Sydamerika fastän schimpanserna finns i Afrika) och slåss mot djursmugglare.
Sedan vaknade jag.
Det bästa med drömmen, och nu blir det OT, är att jag ett tag efteråt berättade om den för några andra på en fest. Bredvid mig sitter vår ordförande, ganska full, och halvlyssnar. När jag säger att apan ville ha något publicerat i studenttidningen som hade någon sorts värde rycker hon till. 'Vafan SÄGER du?' 'Jo, men det var ju en dröm...' 'Å-HÅ!'
Hon reagerade alltså inte på att jag mötte en
apa , men tanken på att någon ansåg studentblaskan värd att använda till annat än dasspapper var alltså så oerhörd att hon hajade till...
Erik, anser att det sista möjligtvis kan ha relevans för diskussionen om nya Sveroz på Zinescene-forat.