Dimfrost
Special Circumstances
Ja, men jag ser traditionella fantasyvärldar (där det saknas konsekvens till en alltför hög grad) som just oseriös matinéavkoppling.Vadådå? Det låter inte helt olikt en traditionell fantasyvärld: en löst hållen kampanjvärld som rollpersonerna färdas fritt igenom, fylld med sinsemellan orelaterade koncept och konflikter. Man borde kunna spela det mesta i den, allt från lättsam matiné till Ymir-ångest.
Mycket bra idéer, alltihopa.Tja, det var Sydamerika, right? Det borde märkas. Som magin, till exempel, och kultisterna. De ska såklart dyrka Solen i första hand, och alla de andeväsen som står på dennes sida. Ritualerna till deras ära, och för att frammana dem, ska vara fyllda med blodsoffer. Sedan bör det finnas en stor organisation, Stiftelsen, vars syfte är att återupprätta det gamla Inkariket (och låta det omfatta hela Sydamerika), och de samarbetar med utomjordingarna samtidigt som de totalt kontrollerar Lima och några andra, mindre städer. De har fräna röda dräkter och frimurarliknande ritualer.
Det kom sig naturligt: idén var från början att rollpersonerna skulle åka runt i en häftig ubåtsliknande zeppelinare i någon sorts fantasyvärld. Det var just stämningen av "vagabonder med stort tufft skepp" jag ville åt. Kanske kan man låta skeppets kapten styras av spelledaren, en gammal skäggig typ som har konstiga idéer för sig ibland (och ja, jag är medveten om syftningsfelet men det blev så bra ), om man vill kunna styra spelet på ett visst sätt.Det är coolt att du redan tänkt ut omständigheterna kring spelgruppens roll.
/Dimfrost