Nekromanti Vicatrion 5430

Dimfrost

Special Circumstances
Vadådå? Det låter inte helt olikt en traditionell fantasyvärld: en löst hållen kampanjvärld som rollpersonerna färdas fritt igenom, fylld med sinsemellan orelaterade koncept och konflikter. Man borde kunna spela det mesta i den, allt från lättsam matiné till Ymir-ångest.
Ja, men jag ser traditionella fantasyvärldar (där det saknas konsekvens till en alltför hög grad) som just oseriös matinéavkoppling. :gremwink:

Tja, det var Sydamerika, right? Det borde märkas. Som magin, till exempel, och kultisterna. De ska såklart dyrka Solen i första hand, och alla de andeväsen som står på dennes sida. Ritualerna till deras ära, och för att frammana dem, ska vara fyllda med blodsoffer. Sedan bör det finnas en stor organisation, Stiftelsen, vars syfte är att återupprätta det gamla Inkariket (och låta det omfatta hela Sydamerika), och de samarbetar med utomjordingarna samtidigt som de totalt kontrollerar Lima och några andra, mindre städer. De har fräna röda dräkter och frimurarliknande ritualer.
Mycket bra idéer, alltihopa.

Det är coolt att du redan tänkt ut omständigheterna kring spelgruppens roll.
Det kom sig naturligt: idén var från början att rollpersonerna skulle åka runt i en häftig ubåtsliknande zeppelinare i någon sorts fantasyvärld. Det var just stämningen av "vagabonder med stort tufft skepp" jag ville åt. Kanske kan man låta skeppets kapten styras av spelledaren, en gammal skäggig typ som har konstiga idéer för sig ibland (och ja, jag är medveten om syftningsfelet men det blev så bra :gremwink:), om man vill kunna styra spelet på ett visst sätt.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tillägg

Poängen är den att jag egentligen inte gillar dinosaurier. Dessutom har Nightowl och andra fått mig att snöa in ordentligt på urtidsdäggdjur. Det börjar bli en ny grej jag slänger in i alla projekt, precis som zeppelinare, fast det är lite svårare att motivera urtidsdjuren, oftast. I övrigt har Nightowl rätt ut varför urtidsdjuren rockar alldeles tillräckligt.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Jag visste väl att du skulle gilla det här! :gremcool:

På grund av uplift-processer hade man sedan länge skapat apor, delfiner, corvider och bläckfiskar med mänsklig intelligens, och eftersom Galaktiska Gemenskapen ser ned på dessa var det främst de Upplyfta som kom till Jorden som frälsare och förslavare... Ap-konkvistadorer, delfin-missionärer, korp-köpmän och octopod-tekniker försöker hålla reda på de oregerliga infödingarna...
Egentligen hade jag tänkt undvika massor av antropomorfa djur för att det inte skulle bli Mutant av det hela, och för att jag inte skulle få en djurstämpel (Fabeljazz etc) som aldrig gick att tvätta bort, men just apfolk passade ju bara för bra in. Visst, det låter bra när du skriver det, bara det inte blir för mycket Mutant (som visserligen är suveränt, men något helt annat).

I övrigt var det kul tankar om den historiska bakgrunden, något jag inte hade funderat särskilt mycket över.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Demoner

Det var mest en tanke. Jag såg en vision av en trappstegspyramid i en döende djungel, där kultister mässar och frammanar fasansfulla väsenden från främmande världar. Men det går ju lätt att ta bort om man vill det.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Spelar det någon roll?
Egentligen inte, jag undrade mest vad som lät bäst och verkade häftigast.

Ärlighet. Varför kallar du inte bara spelet "Matrix" :gremwink:
Ooookej, då skippar vi nog robotarna i alla fall. Det ska inte verka sååå rippat.

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Egentligen lade jag till det där för att jag gått och funderat på intelligenta bläckfiskar och korpar i andra sammanhang som jag aldrig kommer att anvämda.

Dessutom gillar jag upp-och-nedvända världen - att det kommer civiliserade gorillor från Alfa Centauri och missionerar bland barbariska människor, och så.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Påven

Bra idéer, speciellt om man vill ha lite mer SF-känsla och lite mindre primitiv efter-katastrofen-känsla. Jag får ta mig en funderare på vad jag ska göra av saken.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: Nej? [NT]

Din idé är väldigt mycket MP - men dina figurer vaknar mycket senare.

Jag har självt kört en sådan här historia, 'Projekt XON', där RP tinades upp och utforskade en 'enklav' för att använda Mutant-lingo, och den sköna nya muterade världen omkring dem.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Och var är Quantalis?

Han läste inlägget igår kväll och lovade svara idag, eller om två veckor, eller något. :gremgrin:

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Jorden är primitiv. Rymden är avancerad. Jämför med idag: det finns fortfarande ställen på jorden där man har hushållsgeråd av sten man knackat till själv.

Förutom vissa missionärer, giriga konkvistadorer och udda existenser är folk ganska ointresserade av Jorden.

Tänk den Döda Solens Bok, typ.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, eftersom jag själv ogillar Star Trek försöker jag undvika att göra sådana associationer, men visst, det finns kanske fog för det också. :gremblush:

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: Demoner

Kör med en fysisk variant av Great Race of Yith - som jag föreslog, en icke-mänsklig ras från en annan era som färdades till 5000-talet genom tiden för att undgå Det Stora Utdöendet.

Eller få tag på John Keels snack om ultraterrestrials - vanliga ufon känns mossiga efteråt.

Pyramider är balla!

Erik

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, jag fattar. Men om du menar Den nya solens bok av Gene Wolfe försöker jag helst undvika att tänka på den: jag läste om den för några måndaer sedan, och det är en alldeles för stor inspirationskänsla till Terone för att jag ska vilja blanda in det någon annan stans. Verket är en av mina absoluta favoriter, så problemet är att låta bli att bli för insprirerad... Jag har till och med GURPS New Sun, och så försöker jag argumentera för böckerna på kulturforumet.

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Ha, och jag skall vara bibliotekarie! :gremwink:

Vad jag menade är mest att man kan ha mega-SF-prylar blandat med primitiv teknik; ibland är den urgammal bevarad teknik (dom byggde så det HÖLL på 4000-talet E Kr!) ibland är den utomjordisk.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, det är ju ett bra sätt att få in lite demoner i det hela, för jag tyckte verkligen demondyrkande kulter kunde passa bra in.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, det är ju en smaksak. Egentligen hde jag tänkt att låta det hela utspela sig på en lite mer primitiv nivå, mer Mutant: UA än Star Trek (för att ta extrema exempel), men dina idéer är också mysiga. Världen är ju stor, den teknologiska nivån kan variera väldigt mycket mellan olika regioner. Jag hade tänkt att världen bortom Sydamerika var i stort sett okänd, förutom några baser på Antarktis. Dessutom skulle det finnas utomjordiska enklaver i otillgängliga trakter som säkert har tillgång till massor av skumma pryttlar.

Förresten, ingen har kommenterat istidstemat. Funkar det, eller ska det bort?

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Eller så kan von Dönickens idéer vara sanna: inka och tolteker och vad de nu hette fick idéer från utomjordingar (eller bortomjordingar) som kom hit för länge sedan, och nu har Tetzcatlipoca* och gänget kommit tillbaka... omänskliga vidunder, som behöver en tankstation... och de måste tanka med människooffer, så de kan fara vidare till vilken dimension de nu vill till.

Givetvis förser de sina dyrkare med lite bortomjordisk teknologi som lull-lull.

Erik

*Ett av de elakaste namnen i världshistorien!

Nightowl

Champion

Jag tänkte litegrann som i Judge Dredd eller Necromunda; folk som lever utanför 'samhället' lever mycket primitivt.

Istid funkar fint.

Här är en idé: utomjordiska pirater grävde ned en skatt på den ociviliserade ödeplaneten jorden för en massa år sedan, typ ett par sekel, och nu kommer märkliga piratskepp hit och gräver efter den (=lyfter enorma jordmassor med traktorstrålar som lämnar enorma fyrkantiga hål).

Ingen har sett piraterna själva.

Erik