Nekromanti Vicepresidentkandidatsposten

Arfert

Facit
Re: Sarah Palin!

Please, Thatcher var rena rama gråsossen vid jämförelse. Dessutom betydligt vettigare i viktiga frågor.

Nightowl

Champion

Mekanurg said:
Bjorn said:
Jag har visserligen hållit McCain som klar favorit hela tiden men givet de två VP-kandidaterna så känns det som att favoritskapet stärks...
/Bjorn
Många amerikaner har annan uppfattning: Palin är helt oprövad i tunga sammanhang och McCain har dokumenterade hälsoproblem. I just detta fall blir hennes brist på erfarenhet en tyngre faktor än för till exempel Dan Quayle (VP åt Bush senior och allmän driftkucku i media).

Risken är faktiskt stor att McCain blir så sjuk att han skulle bli tvungen att kliva av.
Eller som serietecknaren David Willis uttrycker saken...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Arfert said:
Please, Thatcher var rena rama gråsossen vid jämförelse. Dessutom betydligt vettigare i viktiga frågor.
Wow. Det måste jag fundera på. jag menar, Thatcher var ju en av de mest fruktansvärda människorna som styrd England typ, nånsin. En riktig klasskämpe, fast inte ritkigt på sparka-uppåt-hållet. Jag kan bara komma på en enda sak jag inte hatar med Thatcher, och det är att hon väl var med och uppfann mjukglass.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Thatcher versus Cromwell

Thatcher var ju en av de mest fruktansvärda människorna som styrd England typ, nånsin.
Anser du att hon spelade i samma division som t.ex. Oliver Cromwell (diktator kring 1650), (Bloody) Mary (drottning kring 1550) eller George IV (riksföreståndare och därefter kung ca 1800-1820)? :gremwink: (Nej, jag hyser inga större sympatier för Thatcher, men här handlar det om proportioner.)

krank

Re: Thatcher versus Cromwell

Mekanurg said:
Anser du att hon spelade i samma division som t.ex. Oliver Cromwell (diktator kring 1650), (Bloody) Mary (drottning kring 1550) eller George IV (riksföreståndare och därefter kung ca 1800-1820)? :gremwink: (Nej, jag hyser inga större sympatier för Thatcher, men här handlar det om proportioner.)
Jag anser att man bör se varje styrande som del i sin samtid; Thatcher var ju nästan värtre än Ronald Reagan, och definitivt värre än det mesta annat bös man såg i europa ungefär kring då. Kungligheterna var ju mest som kungligheter är mest: Vansinniga.

abe_UBBT

Veteran

Thatcher kunde inte skylla på inavel helt enkelt. Vid sina sinnes fulla bruk: "Pinochet är en god liberal".

krank

abe said:
Thatcher kunde inte skylla på inavel helt enkelt. Vid sina sinnes fulla bruk: "Pinochet är en god liberal".
Vid sina "Sinnens fulla bruk" är det väl i och för sig svårt att säga att haggan någonsin var... =)

Arfert

Facit

Konstigt nog tycker inte de britter jag pratat med om henne det (även folk på vänsterkanten)... Men jag vet, hon är ett tacksamt högerspöke här i Sverige.

Ja hon är ju inte poppis hos alla, men de flesta håller i alla fall med om att hon förvandlade England från ett nedkört loser-land plågat av depression på 70-talet till ett land som åter igen var med i matchen när hon avgick som premiärminister. Faktum är att arbetslösheten var lägre och levnadsstandarden var högre i Storbrittanien efter Thatcher än före.

Arfert

Facit

löjligt.. Thatcher var betydligt mer kompetent än Wilson och Heath före henne, till exempel.

Arfert

Facit

Det hon sa när hon besökte Pinochet på sjukan var:

"You set up a constitution suitable for democracy, you put it into effect, elections were held, and then, in accordance with the result, you stepped down."

Vilket såklart var kolossalt åt helvete (med tanke på de brott Pinochet gjorde sig skyldig till på 70-talet, "tack för att du avgick", liksom)... men det här var 1999 när hon redan var gaggig... Sen tackade hon Pinochet för Chiles stöd i kriget mot Argentina...

Arfert

Facit

mmm. det jag menar är att T varken var nån konstig kreationist, vapenlobbist, prolife:are osv... Hon var en EUROPEISK politiker...

Bjorn

Hero

För att förtydliga så vill jag påpeka att jag menar att Palin påminner om Thatcher vad gäller Retorik och personlig framtoning och sådant.

Vad gäller sakfrågor vet jag inte om det finns så många likheter utöver att de båda är fiskalt konservativa som vill minska statens roll i alla fall rent ekonomiskt.

/Bjorn

Arfert

Facit

ok.. nu såg jag inte hennes tal (utom bitar på nyheterna), har bara läst det... Men jag håller inte riktigt med, bortsett från vissa grunder. Thatcher handlade mycket om att man skulle vara skötsam, hålla i slantarna och vara flitig; och då skulle man bli belönad.

Däremot var ju Thatcher helt annorlunda än Palin som talare; som en brittisk stiff lärarinna som talar som en Churchill-light. Inte alls som Palin, med sin jänkarstil.

Hunk

Hero

Jag tror att McCain gjorde ett smart val i Sarah Palin. Risken är tämligen låg att hon kommer att visa sig lika kass som Quayle och Biden kan inte köra med Bentsens attityd i debatterna utan att tolkas som en sexistisk Washingtonöversittare. Dessutom har man redan börjat utnyttja det faktum att hon, till skillnad från Obama/Biden, har exekutiv erfarenhet. Risken för att McCain blir inkapaciterad kan nog dessutom vara positivt för att få högerväljare att gå att rösta (för dem är nog Palin en mer önskvärd president än McCain). Det talas redan om Palin '12, i förhoppningen att McCain bara kommer att kunna sitta en period.

Jag håller McCain som klar favorit att ta hem valet, även om Obama definitivt inte är chanslös. Däremot kommer han att få en fientlig kongress att arbeta mot. Demokraterna bör öka med minst fyra platser i senaten (VA, NM, NH och CO) och då gör det inte så mycket om Lieberman definitivt skulle byta sida. Representanthusvalet borde också vara hyfsat gynnsamt för demokraterna, även om jag tror att man max kommer att öka tio platser.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Å andra sidan, attityden hos de flesta britter jag haft kontakt med har varit en där man sparar till ett par dansskor inför hennes begravning. Så anekdoter ska nog ses för vad de är i det här fallet.

krank

Bobby Magikern said:
Å andra sidan, attityden hos de flesta britter jag haft kontakt med har varit en där man sparar till ett par dansskor inför hennes begravning. Så anekdoter ska nog ses för vad de är i det här fallet.
Tja, att som arbetarklass hålla en annan attityd än denna får ju ändå ses som ganska bisarrt, med tanke på vilket hårt jobb hon gjorde för att lägga häftstift på allas stolar... Som sagt, en riktig klasskämpe var hon.