Nekromanti Vicoshira och lite Ishani

Lycan

Hero
Re: Serinesi'in kontra noloinbågen

Fast en båge som är gjord helt i trä har inte samma egenskaper som en kompositbåge.

- L

Pendragon

Swashbuckler
Re: Grått är inte svart eller vitt

Ha ha... det finns bara ett botemedel!
Du måste skriva en modul själv
Jag är väldigt sugen och har en jäkla massa idéer, men jag vill inte ge mig på något jag inte är säker på att jag kommer att slutföra... :gremtongue:

Sedan... kan det aldrig bli för mycket vapen...
Äsch... fler vapen är ju bara fånigt... :gremwink:

/Joel

Craygh

Swordsman

Hur kul, trovärdigt och realistiskt blir det om det i hela världen bara finns typ, ett hundra olika sorters vapen, alla typer sammanlagda?

I slutändan är det inte så konstigt om separata civilisationer skapar separata vapen.

Craygh

Swordsman
Re: Stridskonster med vicoshira o spjutets ickevar

Nejnej, bort med information som kommer ut i forum och liknande. Det känns så inofficiellt :gremfrown:

Regmolar

Swashbuckler
Re: Stridskonster med vicoshira o spjutets ickevar

Tonvikten låg på den (hoppas jag) ganska officiella hemsidan, med forum som sämst tvåa (och främst av anledningen att hemsidan dels verkar vara mycket jobbig att uppdatera och dels verkar på väg att ersättas).

Och med tanke på att stridskonster är uppbyggda så att vem som helst som läst reglerna kan göra en känns behovet av officiella stridskonster för varje upptänkbar trupptyp i varje mundansk kultur minst sagt överkurs (ska undvika att använda de många lättsamma skällord som finns för sådant). Effekter hade jag (som jag hoppas framgick) en något mildare inställning till.

Bättre forum än inte alls är för övrigt min inställning (ja, jag tänker på tauperna...)

Pendragon

Swashbuckler

Hur kul, trovärdigt och realistiskt blir det om det i hela världen bara finns typ, ett hundra olika sorters vapen, alla typer sammanlagda?
Tycker du det borde finnas olika värden för scoutkniv, morakniv och kökskniv? Vad sägs om trebent eller fyrbent pall? Påk av furu och påk av ek?

Givetvis borde det finnas kulturella skillnader, men bara för att det finns en del skillnader mellan soldiska och sabriska stridssvärd behöver de inte ha separata värden.
Det är det primära skälet till att jag irriterar mig på flera av de thalaskiska vapnen. De skiljer sig såpass minimalt från de mer generiska vapnen att det känns överflödigt att ha med dem.

/Joel

Regmolar

Swashbuckler

Jag tror att frågan inte så mycket gäller rimligheten i mängden vapensorter i Mundana som nödvändigheten i att skapa ett 17 marginellt olika varianter av varje vapentyp bara för att ha ett för varje mundansk kultur (asharinaspjut, thalaspjut, henéaspjut, Mûhadspjut, momolspjut, etc. etc.), kontra sammanfatta den i en version (spjut), och sedan modifiera enligt reglerna i Vapenmästaren vid behov (för stenspets, ändrad vikt och sådant)

Notera nu att jag inte talar om "riktigt" kulturspecifika vapen som binderakkhammare och lyfalisvärd, utan om mer genrella vapentyper som stridssvärd, kortsvärd, rundsköld och spjut.

Craygh

Swordsman

De Thalaskiska vapnen symboliserar ju även det faktum att Thalamur är isolerat och kör sitt eget race, och det tycker i alla fall jag är bra. Dessutom är vapnen nästan värda det bara för illustrationerna

Craygh

Swordsman

Det kan jag väl hålla med om, men i sådana fall skulle man ju i alla fall vilja att de nämner eventuella modifikationer, och en bild skadar ju aldrig.

Regmolar

Swashbuckler

Ja, i relevanta fall är det ju klart att man ska skriva typ "henéaspjut har stenspets (-x i skada) och är lite kortare (-20 % vikt, -1 på första och +1 på andra SI-värdet)", för att ta ett relevant exempel. I det här fallet kan man nog försvara ett eget vapen med mängden modifikationer, men är enda skillnaden -100 i kostnad och +0,1 i vikt kanske man kan nöja sig med att skriva det i text bredvid bilden, eller inte bry sig alls... (bilderna kan ju som sagt vara med för syns skull :gremwink:)

Ymir

Liten kantbaron

Men genom dylika illustrationer skapar man också ett, felaktigt, intryck av att alla thalaskiska svärd har ett generiskt utseende. Det torde finnas Thalasvärd som ser ut på alla möjliga sätt, så ska man ha med talrika vapenillustrationer bör man antingen bara illustrera de allra mest typiska standardmodellerna av vapen, eller visa upp bredden och variationsrikedomen hos olika smeder i de olika kulturerna. Den halvdana approach Neogames kör just nu är mest totalt överflödig, imo.

Så, ni ska nog inte räkna med att jag kommer ägna överdrivet mycket plats åt vapnen i 'Västlanden'. Faktum är; de är typ det första som ryker öht om jag får platsbrist. Visst hade jag gärna ägnat några rader åt att diskutera typ mûhadinsabelns roll i den mûhadinska kulturen, men att spåna fram nya vapen typ 'mûhadinspjut', 'mûhadinslaga', 'momolanklinga', som ändå är nästan identiska med redan befintliga, generiska vapen? Glöm det. Jag kan inte se någon poäng med det överhuvudtaget, typ. Varken i 'Västlanden' eller i 'De alviska folken'.

(Sedan har jag ju förvisso beskrivit ett mûhadinskt vapen på Drunoks Drängar, men det var ett som dels saknade någon lämplig motsvarighet i redan publicerat material, och dels spelade en relativt intressant och särskild roll i kulturen, så det tyckte jag nog var motiverat även med mina egna kriterier. Och allt jag vänder mig emot är ju att slösa utrymme i moduler på meningslösa vapenbeskrivningar; på internet är utrymmet (i praktiken) obegränsat, där kan man vapenrunka så mycket man vill).