Re: Grått är inte svart eller vitt
Men genom dylika illustrationer skapar man också ett, felaktigt, intryck av att alla thalaskiska svärd har ett generiskt utseende. Det torde finnas Thalasvärd som ser ut på alla möjliga sätt, så ska man ha med talrika vapenillustrationer bör man antingen bara illustrera de allra mest typiska standardmodellerna av vapen, eller visa upp bredden och variationsrikedomen hos olika smeder i de olika kulturerna. Den halvdana approach Neogames kör just nu är mest totalt överflödig, imo.
Så, ni ska nog inte räkna med att jag kommer ägna överdrivet mycket plats åt vapnen i 'Västlanden'. Faktum är; de är typ det första som ryker öht om jag får platsbrist. Visst hade jag gärna ägnat några rader åt att diskutera typ mûhadinsabelns roll i den mûhadinska kulturen, men att spåna fram
nya vapen typ 'mûhadinspjut', 'mûhadinslaga', 'momolanklinga', som ändå är nästan identiska med redan befintliga, generiska vapen? Glöm det. Jag kan inte se någon poäng med det överhuvudtaget, typ. Varken i 'Västlanden' eller i 'De alviska folken'.
(Sedan
har jag ju förvisso beskrivit ett mûhadinskt vapen på
Drunoks Drängar, men det var ett som dels saknade någon lämplig motsvarighet i redan publicerat material, och dels spelade en relativt intressant och särskild roll i kulturen, så det tyckte jag nog var motiverat även med mina egna kriterier. Och allt jag vänder mig emot är ju att slösa utrymme i
moduler på meningslösa vapenbeskrivningar; på internet är utrymmet (i praktiken) obegränsat, där kan man vapenrunka så mycket man vill).