Nekromanti Vicoshira och lite Ishani

nordan

Swordsman
Re: Stridskonster med vicoshira o spjutets ickevarande

Jag tycker att information i stil med yrkesrutor, stridskonster, effekter (i mycket begränsad mån också nya färdigheter) och så vidare definitivt hör hemma i nya moduler.
Anledningen till att jag vill ha dessa saker som jag vet att man kan konstruera på egen hand är att det för mig känns mycket mer genuint att använda mig av officiellt material än att uppfinna egna saker. För mig ger det en bra känsla att jag arbetar med ett system som är ensat och känns integrerat.

Alltså: Jag tycker att nya stridskonster hör hemma i modulen.

Speciellt sådana som någorlunda normala karaktärer kan beröras av (dvs sådana som används av yrken det finns yrkesmallar till, och sådana som används med de vanligare vapnen för kulturen, och företrädelsevis vanliga och ovanliga eftersom att de vanligtvis förekommer mer än unika)

Spjutets varande och ickevarande

Jag tror att du nog har missförstått grunderna bakom mitt inlägg. Mitt inlägg grundades på faktumet att spjut inte nämns någonstans i det material som hittills skrivits om alver, annat än typ en en kort rad om att henéa använder spjut. Min argumentation baserades främst på varför det kunde tänkas vara så. Jag är alltså inte helt främmande för spjut i alvernas kultur egentligen, i min spelvärld är spjut tillsammans med svärd och serinebågar till och med försvararnas vanligaste beväpning. Däremot erbjöd jag en möjlig lösning på varför det skulle kunna förhålla sig så att de inte hade spjut. Min argumentation baserades alltså på hypotesen att spjut verkligen inte var en del i alvernas arsenal.

Hur stoppar man ett vildsvin med en ishani, tex?
Nja, ishani är nog inget vidare som jaktvapen, ej heller kraggsvärd (för den som minns kraggbarbarerna i sin första tappning) :gremtongue:
Däremot är inte spjut ett måste - det går mycket väl att jaga vildsvin på andra sätt. Å andra sidan är det ett helt klart praktiskt verktyg varvid jag inte ser någon direkt anledning till varför de inte skulle använda det till det heller. Om de inte är superelitiska det vill säga. En del thism kan ju vara det så skulle mycket väl kunna tänka mig att dessa av just den anledningen inte använder spjut. Inte ens trots att det är ett praktiskt verktyg. I vilken grad detta sedan står för thism som stam beror helt enkelt på hur elitistiksa man vill ha dem. Personligen ser jag dem som tämligen elitistiska varvid jag kommer köra på spåret att spjut undviks då det kan då det anses vara ett primitivt henéavapen.

Det finns definitivt en nisch för spjut i det alviska samhället; både som vapen för mindre väl bemedlade och som jaktredskap.
Ja som jaktverktyg kan jag nog tänka mig att det kan användas, och likaså för sämre utrustad typ folkmilis (spjut är ju trots allt ganska enkla att tillverka och inte heller särskilt dyra). Just därför tror jag inte de "riktiga" krigarna hos thism ser spjut som ett direkt statusvapen. Därför tror jag inte heller att de föredrar att använda det. Således tror jag spjut sällan brukas av thisms väpnade styrkor.

Sedan har alverna visst mött fiender som använder ryttarchocker, mûhadinerna
Fast mûhadinerna "belägrade" deras skog så några ryttarchocker i ordets rätta bemärkelse var det knappast frågan om. Ryttarchocker och skog brukar inte komma så bra överens.

léaram har battlat sabrierna
Yepp o de är dessutom inte lika spännstolta som thism så hos léaram kan jag mycket väl tänka mig att det används även om jag tycker svärd och yxor känns mer stämmningsmässigt rätt.

det borde inte tvunget leda till att man utvecklar längre spjut. Jag menar, parthernas ryttarchocker mosade romarna vid Carrhae, men det tog ändå +1000 år innan man utvecklade vettiga pikformationer igen.
Likväl utvecklas vapen beroende på vilka ett folk slåss emot och hur dessa styrkor är utformade. Ditt eget exempel talar ju till och med för detta även om det tog +1000 år.
Men förstår inte riktigt vad du vill komma med detta argument då jag ju aldrig varit inne på att de skaffat sig långa spjut? Tvärtom talade jag ju för en trolig anledning till varför de inte gjort det.

Att hoplitformationerna avskaffats vid den tiden var en tradeoff mot det snabbare, rörligare och spjutbeväpnade romerska infanteriet; men det var också betydligt sämre på att stå emot kavalleri än vad de hellenska hopliterna hade varit. Ingen är bäst på allt.
Vad jag menade var att formationer med spjut a la klassisk Romstuk inte rimmade väl med deras krigsföring med mindre väldigt rörliga enheter. Därmed inte sagt att deras enheter inte skulle kunna vara mobila med spjut - tyckte det sa sig själv liksom.

Alverna bor i en stor skog, de -borde- inte vara bra på att hantera ryttarchocker om de någon gång utsattes för dem.
Självklart, att slåss emot en ej tidigare bemött truppuppsättning är en klar taktisk och i förlängningen även vapenteknisk nackdel. Det är också en känd faktor till förlust, speciellt om motståndaren har haft motmedel mot sin truppuppsättning då man själv saknar riktiga motmedel mot dem. Så absolut - klart att alverna skulle få det svårt i en sådan situation, iallafall på ett vanligt slagfält. Kavelleri i alvernas skog skulle dock inte ha det lika lätt och du har ju själv nämnt léaram som undantag ovan.

jag tycker att alverna ska ha vanliga spjut, precis som alla andra.
Fast min poäng är just att de inte vill ha det då de inte vill vara som "alla andra". Därmed inte sagt att de inte ibland kan tvingas till det.

Särskilt som kastspjut är jääättehäftiga.
Kastspjut känns bara så...old school liksom. Till henéa då kanske, och möjligtvis léaram men till thism går det fetbort. De har sina bågar och det räcker gott och väl.

Sebastian - som tycker Ymir skulle lägga krutet istället på att ge feedback på det dokument om alvernas historia som legat i hans mail ett bra tag nu... :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Varför Ishani inte är ett spjut och vice versa

Nu tror jag att jag jag känner mig förpliktigad till att räta ut dina tankebanor, för här finnas det saker som kittlar mina cerebrala veck och får mig att vilja utropa "Störtlöjligt!".

En civilisation blir inte för avancerad för spjut medans den fortfarande är på medeltids nivå. Om vi ser till vår historia, var spjutet både det första och sista närstridsvapnet som användes som huvudvapen i strid, visserligen i olika inkarnationer men ändock. En bajonett må vara en kniv i änden på ett gevär, men i praktiken är den fortfarande ett spjut.

Att alverna sonika ska ha avskaffat spjuten känns då konstigt, särskilt om man använder argumentet att de ersatt spjuten med ishani, eftersom en ishani faktiskt inte är ett spjut. Visst kan man sticka med en ishani, men det är uppenbart primärt ett huggvapen. Visst kan man använda det som ett spjut om det kniper, men det är inte lika effektivt. Dessutom är det betydligt dyrare att tillverka. Eftersom alverna, till skillnad från dvärgarna, inte sitter på ofantliga mängder stål borde detta vara något värt att beakta.

I din diskussion med Ymir, backade du på det stora för hans argument (eller så redde du ut hur ni pratat runt varande) och hänvisade till att det inte står någonstans att alver använder spjut. Däremot använde de spjut i din egen kampanjvärd. Och dessutom står det ingenstans heller (så vitt jag vet) att de inte använder spjut . Dessutom är det du som har ansvaret för den nya och förhoppningsvis förbättrade alvermodulen.

Du vet vad du har att göra.

Om det ska stå inklämt i marginalen på sista sidan, ditklottrat för hand med blyerts minuterna innan bokskrället skickas ut, se till att det nånstans står: ALVER ANVÄNDER VANLIGA JÄVLA SPJUT <font size="1">(och rundsköldar, kortbågar, handyxor och tandpetare)</font size>

/Joel

Grått är inte svart eller vitt

Sätt ditt påstående:

En bajonett må vara en kniv i änden på ett gevär, men i praktiken är den fortfarande ett spjut.
I kombination med:

eftersom en ishani faktiskt inte är ett spjut.
Så tror jag du förstår varför du sågar dig själv i foten?

Att alverna sonika ska ha avskaffat spjuten känns då konstigt
Nope de har inte avskaffat dem - de ser det bara som ett primitivt vapen de inte gärna hanskas med. Om nöd uppstår kan de säkert tänka annorlunda. Det är inte säkert att alla thims är lika elitistiska och tar lika hårt på det men min poäng kvarstår likväl - de ogillar i regel spjut!

ALVER ANVÄNDER VANLIGA JÄVLA SPJUT
Ok, här tappar din argumentering en viss stringens.

rundsköldar
Nej tack - känns väldigt oalviskt IMHO.

kortbågar
Absolut - serinesi'in är namnet på den förresten.

Helt på detta. Vill till och med minnas att jag skrev i min artikel om Skarpskyttar (kommer förmodligen i nästa Fenix) att jag tog upp handyxor som en av deras närstridsvapenalternativ.

tandpetare
Kanske inte en särskilt superviktig detalj - men sure why not.

För övrigt är det synd att du ser det hela i så "svart eller vitt termer" - antingen har de spjut eller inte det. Jag har aldrig sagt att de inte har det. Jag har däremot erbjudit några möjliga skäl till varför det skulle kunna vara så. Jag har också påtalat min bild av thisms tveksamma inställning till spjut.
Alltså - min ståndpunkt i det hela är varken svart eller vit den är ganska ordentligt grå faktiskt.

Sebastian - som iallafall redan tänkt att inkludera en vapenprofil på henéaspjut och som inser att han allt får ta o lägga till en textsnutt om thisms allmäna ogillande av spjut också

Big Marco

Läskig
Re: Stridskonster med vicoshira o spjutets ickevarande

Jag gillar den attityden, den är väldigt alvisk. Även om säkert spjut "borde" (utifrån jordlig logik) vara vanlig så är det inte det av kulturella skäl. Jag gillar det. =)

Ett folk som tvingas (?) till att leva i tusentals år lär utveckla underliga drag, regler och förhållningssätt, grundat i galenskap, uttråkning, prestige, etc. När sedan ledare som har fattat vansinninga beslut dessutom lever i tusentals år så blir det inte lätt att bryta mot dessa idiotregler.

En slags stolt och desperat dekadens som jag verkligen gillar. Ologiskt men helrätt. Här får du ett Ob-slag: :t6b-1: :t6b-1: :t6b-2: - ser man på, ett perfekt slag.

nordan

Swordsman
Re: Varför Ishani inte är ett spjut och vice versa

När jag ser på ishanin så ser jag primärt ett stickvapen. Visst, de regeltekniska skadevärdena är högre för huggskadan, men är det verkligen så på riktigt? Skulle du hellre bli stucken än huggen av ett Ishani? Jag skulle föredra hugget om jag var tvungen att välja. Sedan menar jag inte alls att Ishanin bara används till stick, då detta vore absurdt med tanke på vapnets och också su'nai Ishanis (vilken förövrigt genom sitt teknikinnehåll visar att både stick och hugg används eller åtminstonde tränas i liknande utsträckning) beskrivningar, men jag skulle inte vilja påstå att det "primärt är ett huggvapen". Egentligen har väl den som "kom på" Ishanin sista ordet här, men detta är min uppfattning.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Grått är inte svart eller vitt

som iallafall redan tänkt att inkludera en vapenprofil på henéaspjut och som inser att han allt får ta o lägga till en textsnutt om thisms allmäna ogillande av spjut också
Sen är det ju också trevligt att ta upp de andra stammar som råkar utgöra en del av alvsläktet, typ kiriya och sanari, vars inställning till spjut kanske är en bidragande orsak till att det inte används? ("är inte spjutet fruktansvärt oestetistiskt, bara sååå 5000 f.D." :gremwink:)

Léaram, som är de näst mest krigiska alverna vad jag vet, tycks också ha glömts bort här :gremwink:

nordan

Swordsman
Spjutdata

Om du lägger in ett nytt spjut (eller liten yxa, eller dolk, eller likanande vapen för den delen - allt som man kan tänkas vilja kasta med färdigheterna kastspjut, kastyxa, kastkniv eller kastklubba), så följ gärna det utmärkta exemplet i Thalamurboken (thalaspjut) och lägg in vapnet både som närstridsvapen och avståndsvapen.

/Nordan, som vill ha sådana stats för alla spjut, dolkar/knivar och småyxor och inte riktigt gillar stridskonsttekniken kasta vapen.

Pendragon

Swashbuckler

Sätt ditt påstående:

Citat:

En bajonett må vara en kniv i änden på ett gevär, men i praktiken är den fortfarande ett spjut.

I kombination med:

Citat:

eftersom en ishani faktiskt inte är ett spjut.

Så tror jag du förstår varför du sågar dig själv i foten?
Bara om man tolkar det som att en Ishani är i praktiken ett spjut. Det är det inte. Det är snarare en något uträtad naginata. Och den är ett utpräglat huggvapen med kapacitet till stick. Den är inte ett spjut mer än vad en hillebard är det.

En bajonett på gevär, i den mån det fortfarande användes som huvudvapen, var så gott som alltid stickvapen (det fanns förvisso bajonetter med huggklingor, men de var relativt ovanliga och hade föga eller inget att göra med spjut).

Om man ser till Ishanins klingform så ser man direkt att spetsen lämpar sig betydligt sämre för stick jämfört med, t ex om klingan hade varit mer carwelanformad (svärdet då, inte hjälten).

En kompromiss hade kunnat vara att göra ett kompromissvapen, så att tuffa machothism dels slipper den fjolliga ishanin (liksom naginatan anses den vara något kvinnlig) och simpla barbariska spjut. Ett sånt vapen hade kunnat vara en tveeggad carwelanklinga (nedkortad eller fullängds) på ett skaft. Med ett långt skaft hade det blivit en traditionell glav, och med ett kortare något mer liknande en nagamaki (eller nagamiki, bägge verkar användas) fast med rak klinga. Mer eller mindre exakt som en ryttarglav.

Citat:

ALVER ANVÄNDER VANLIGA JÄVLA SPJUT

Ok, här tappar din argumentering en viss stringens.
Det är en definitionsfråga. Uttryckssättet må vara plumpt men det var i syfte att vara så klar och tydlig som möjligt. Något man hade kunnat kalla ordboksdefinitionen av stringens. Men jag räknar med att du tar det som det var menat. Tonen var menad lättsamt överdriven och inte vredgad.

Citat:

rundsköldar

Nej tack - känns väldigt oalviskt IMHO.
Även om det inom paranteser mest var till för att komma med av bara farten om du bestämde dig för att ta med det första, blev jag lite förvånad över din reaktion på rundsköldarna. Tänker du köra på att alver använder uteslutet vicoshira eller inget, eller att alverna har egen typ av lättare och/eller mindre sköld? Bägge alternativen känns konstiga av olika skäl. Det första för att Vicoshiran lär vara otymplig i många lägen, särskilt vid snabb förflyttning. Det andra för att... tja... behövs det verkligen fler typer av unika alviska prylar? Särskilt sådana som skiljer sig minimalt från andra redan existerande grejer?

Citat:

kortbågar

Absolut - serinesi'in är namnet på den förresten.
Är det det alviska namnet på en "vanlig" kortbåge eller har de ytterligare en typ av alvisk båge? Jag hoppas verkligen på det förra. Vad det gäller det senare... se ovan.

Sebastian - som iallafall redan tänkt att inkludera en vapenprofil på henéaspjut
Behövs det verkligen en separat profil för Henéaspjut? Möjligtvis skulle väl det vara för att de använder kortare spjut en gängse på grund av deras ringa storlek, men jag ser inget annat skäl. Det skulle väl vara om man inte har tillgång till vapenmästaren så att man kan göra modifikationen för stenspets då.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Varför Ishani inte är ett spjut och vice versa

När jag ser på ishanin så ser jag primärt ett stickvapen. Visst, de regeltekniska skadevärdena är högre för huggskadan, men är det verkligen så på riktigt?
Jag är övertygad om att det är så, men jag är förstås bara en lekman med enbart teoretisk kunskap.

Skulle du hellre bli stucken än huggen av ett Ishani? Jag skulle föredra hugget om jag var tvungen att välja.
Hu nej! Jag hade tagit sticket över hugget vilken dag som helst. Av diverse svärdsentusiaster med mer praktiskta erfarenheter har jag fått en ganska klar bild över hur hemska huggskador svärd orskade. Applicera sen den gamle greken Arkimedes principer om hävstänger på detta så har du ett stångvapen av typen Ishani.

Sedan menar jag inte alls att Ishanin bara används till stick, då detta vore absurdt med tanke på vapnets och också su'nai Ishanis (vilken förövrigt genom sitt teknikinnehåll visar att både stick och hugg används eller åtminstonde tränas i liknande utsträckning) beskrivningar, men jag skulle inte vilja påstå att det "primärt är ett huggvapen". Egentligen har väl den som "kom på" Ishanin sista ordet här, men detta är min uppfattning.
Det främsta skälet till att jag vill klassa det som ett huggvapen (i första hand, givetvis funkar den bra att sticka med) är klingans utformning. Ett utpräglat stickvapen borde helt enkelt vara spetsigare.

/Joel

Blasphemy

Swashbuckler

Jag vill bara komma med ett litet inlägg här innan debatten blir allt för het och ilsken.

Just när det gäller olika fantasyfolk på Mundana (och i andra spel) så blir de ju en smula tematiska. Tiraker använder grymma vapen med taggar och stora hammare, dvärgar använder yxor och armborst och alverna använder bågar och lätta svärd.

Således finns även den bild man vill få fram av folket med i den utrustning man väljer att ge dem. Känns det alviskt med rundsköldar och stridshammare?

Sedan kan man vara hur sur, introvert och nedpissad som helst på att det inte står någonstans om att ett nämnt folk använder rundsköldar men då får man väl helt enkelt sitta i ett rum och vara bitter och skriva inlägg om det på forum då och då :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler

Jag vill bara komma med ett litet inlägg här innan debatten blir allt för het och ilsken.
Ingen panik. För min del är jag varken ilsken eller... hmm... mjo... jag är nog jävligt het trots allt, om jag får säga det själv. :gremwink:

Just när det gäller olika fantasyfolk på Mundana (och i andra spel) så blir de ju en smula tematiska. Tiraker använder grymma vapen med taggar och stora hammare, dvärgar använder yxor och armborst och alverna använder bågar och lätta svärd.

Således finns även den bild man vill få fram av folket med i den utrustning man väljer att ge dem. Känns det alviskt med rundsköldar och stridshammare?

Sedan kan man vara hur sur, introvert och nedpissad som helst på att det inte står någonstans om att ett nämnt folk använder rundsköldar men då får man väl helt enkelt sitta i ett rum och vara bitter och skriva inlägg om det på forum då och då
Personligen blir jag mest irriterad på folk som har fått för sig att varelser från en viss ras använder enbart rasspecifika prylar, men det är nog för att jag är från rollspelsstenåldern då det inte fanns särskilda alvbågar, dvärgyxor eller orchklubbor. Visst kultur- och rasspecifika prylar kan vara stämningshöjande, men när det går inflation blir det bara löjligt. Och det kommer från vapenfetichisten själv.

Därmed inte sagt att jag kommer att gråta blod om alvermodulen innehåller ett i mina ögon överflödigt smörgåsbord med nya, alviska vapen. Jag har ignorerat hela eller delar av moduler förr.
Däremot är jag för dryg för att hålla käften när jag får chansen att berätta för andra hur de ska skriva sina moduler. :gremwink:

/Joel - som faktiskt inte såg någon mening med hälften av vapnen i Thalamur, när vi ändå var inne på området och svävade. Illustrationerna var dock döööötuffa

Vicoshira, serinesi'in och henéaspjut

Tänker du köra på att alver använder uteslutet vicoshira eller inget, eller att alverna har egen typ av lättare och/eller mindre sköld?
Jag kommer att köra med att alverna enbart har vicoshiran som sköldtyp, dels då jag finner det stämningsmässigt rätt och dels då det redan exempelvis i Vapenmästaren står klart och tydligt att vicoshiran är alvernas enda typ av sköld.

Är det det alviska namnet på en "vanlig" kortbåge eller har de ytterligare en typ av alvisk båge? Jag hoppas verkligen på det förra.
Det är en kort serinebåge helt enkelt dvs alvernas version av en vanlig kortbåge. Jag tänker mig den utseendemässigt som noloinbågen har illustrerats hittills. I princip är den och noloin samma sak (exempelvis kommer de ha mer eller mindre samma stats) med enda skillnaden att thism aldrig skulle få för sig o använda en båge med henéaursprung. Rent vapentekniskt fanns serinesi'in långt innan noloinbågarna fanns. Noloinbågen var helt enkelt ett sätt att försöka skapa en liknande båge som serinesi'in.

Behövs det verkligen en separat profil för Henéaspjut? Möjligtvis skulle väl det vara för att de använder kortare spjut en gängse på grund av deras ringa storlek, men jag ser inget annat skäl. Det skulle väl vara om man inte har tillgång till vapenmästaren så att man kan göra modifikationen för stenspets då.
Det är dels kortare och dels har det stenspets. Av behändighetssjäl bör det därför naturligtvis avhandlas i alvboken.

Sebastian - skriver vidare på kapitlet om alvisk krigarkultur

Sen är det ju också trevligt att ta upp de andra stammar som råkar utgöra en del av alvsläktet, typ kiriya och sanari, vars inställning till spjut kanske är en bidragande orsak till att det inte används? ("är inte spjutet fruktansvärt oestetistiskt, bara sååå 5000 f.D." )

Léaram, som är de näst mest krigiska alverna vad jag vet, tycks också ha glömts bort här
Léaram och kiriya har nog inte riktigt thisms stolthet vad gäller att besudla sina händer med hanterandet av "primitiva" spjut. I den mån de använder dem tänker jag mig att det handlar om helt vanliga spjut (dvs de som beskrivs i grundboken). Möjligtvis med någon enklare estetisk förändring.
Skulle kunna inkludera en vapenprofil för vanliga spjut där texten till detta vapen blir en utmärkt plats för att sammanfatta det som diskuterats i denna tråd.

Re: Spjutdata

Om du lägger in ett nytt spjut (eller liten yxa, eller dolk, eller likanande vapen för den delen - allt som man kan tänkas vilja kasta med färdigheterna kastspjut, kastyxa, kastkniv eller kastklubba), så följ gärna det utmärkta exemplet i Thalamurboken (thalaspjut) och lägg in vapnet både som närstridsvapen och avståndsvapen.
Tack för tipset! :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Vicoshira, serinesi'in och henéaspjut

Det är en kort serinebåge helt enkelt dvs alvernas version av en vanlig kortbåge. Jag tänker mig den utseendemässigt som noloinbågen har illustrerats hittills. I princip är den och noloin samma sak (exempelvis kommer de ha mer eller mindre samma stats) med enda skillnaden att thism aldrig skulle få för sig o använda en båge med henéaursprung. Rent vapentekniskt fanns serinesi'in långt innan noloinbågarna fanns. Noloinbågen var helt enkelt ett sätt att försöka skapa en liknande båge som serinesi'in.
Det kanske vore på sin plats med en lätt redux av noloinbågen? Om jag minns rätt från vapenbeskrivningarna beskrivs den som gjord av trälaminat, medans Noloin enligt legenden åtminstone delvis tillverkade sin båge av ben.
Det känns dessutom lite märkligt att att den gängse alviska kortbågen är uppkallad efter en heneahjältinna, när henea är den mest isolerade stammen. Bara det faktum att deras språk skiljt sig från den gängse felyan är ju ett klart tecken på att folken som helhet inte har någon större kontakt.

Jag kommer att köra med att alverna enbart har vicoshiran som sköldtyp, dels då jag finner det stämningsmässigt rätt och dels då det redan exempelvis i Vapenmästaren står klart och tydligt att vicoshiran är alvernas enda typ av sköld.
Hmm... jag hade då ändrat det, eller smugit in användandet av "vanliga" sköldar.

/Joel

Big Marco

Läskig

Det känns dessutom lite märkligt att att den gängse alviska kortbågen är uppkallad efter en heneahjältinna, när henea är den mest isolerade stammen. Bara det faktum att deras språk skiljt sig från den gängse felyan är ju ett klart tecken på att folken som helhet inte har någon större kontakt.

Fast fantastiska hjältemyter sprider väl sig, speciellt i fantasyrollspel?

Blasphemy

Swashbuckler

Däremot är jag för dryg för att hålla käften när jag får chansen att berätta för andra hur de ska skriva sina moduler.
Ha ha... det finns bara ett botemedel!
Du måste skriva en modul själv :gremwink:

Sedan... kan det aldrig bli för mycket vapen...

ripperdoc

Myrmidon

Det finns gott om exempel i verkliga historien hur prylar fått fel namn, inte längre tillverkas som ursprunget gjordes, termer som lånats från rena "fiendekulturer", enorma missförstånd och annat. Jag anser att inkonsekvenser likt dessa faktiskt stärker Mundana och gör det trovärdigt. För det finns miljontals med inkonsekvenser i verklighetens historia. Ett exempel på detta är när folk gör artificiella språk. Nästan alla är och förblir artificiella i känslan, eftersom skaparna inte vill eller vågar introducera inkonsekvenser - konstiga uttal eller grammatikundantag, exempelvis.

Med samma argumentation så håller jag förstås med dig om att det lär finnas gott om alver som använder vanliga rundsköldar. Konsekvensen säger att alla alver har vicoshira, men jag säger, strunta i konsekvensen. Dock är detta en ytterst liten detalj som knappast behöver avspeglas i en modul.

Serinesi'in kontra noloinbågen

Det kanske vore på sin plats med en lätt redux av noloinbågen? Om jag minns rätt från vapenbeskrivningarna beskrivs den som gjord av trälaminat, medans Noloin enligt legenden åtminstone delvis tillverkade sin båge av ben.
Jag har alltid sett det som att hon skapade den bågen under förutsättningarna att ta vad nöden kräver. Enligt mig är benämningen noloin på henéas kortbågar ett sätt att dels hylla sin största hjälte och befriare och dels ett sätt att särskilja sig från svikarna thism. Traditionen med bendetaljer i bågen lever kvar men mestadels består bågen av trä.
Observera att jag ser vapenskissen av en noloin i grundboken som den giltliga för en serinesi'in. Noloin är visserligen liknande men med en mer primitiv look - exempelvis med pälsdetaljer kring mittdelen.

Tyckte också det var underligt varvid jag såg behovet av en mer allmängiltig kortbåge för alverna - serinesi'in således.

Sebastian - som egentligen inte har tid till det här