Spjutets varande och ickevarande
Jag tror att du nog har missförstått grunderna bakom mitt inlägg. Mitt inlägg grundades på faktumet att spjut inte nämns någonstans i det material som hittills skrivits om alver, annat än typ en en kort rad om att henéa använder spjut. Min argumentation baserades främst på varför det kunde tänkas vara så. Jag är alltså inte helt främmande för spjut i alvernas kultur egentligen, i min spelvärld är spjut tillsammans med svärd och serinebågar till och med försvararnas vanligaste beväpning. Däremot erbjöd jag en möjlig lösning på varför det skulle kunna förhålla sig så att de inte hade spjut. Min argumentation baserades alltså på hypotesen att spjut verkligen inte var en del i alvernas arsenal.
Hur stoppar man ett vildsvin med en ishani, tex?
Nja, ishani är nog inget vidare som jaktvapen, ej heller kraggsvärd (för den som minns kraggbarbarerna i sin första tappning)
Däremot är inte spjut ett måste - det går mycket väl att jaga vildsvin på andra sätt. Å andra sidan är det ett helt klart praktiskt verktyg varvid jag inte ser någon direkt anledning till varför de inte skulle använda det till det heller. Om de inte är superelitiska det vill säga. En del thism kan ju vara det så skulle mycket väl kunna tänka mig att dessa av just den anledningen inte använder spjut. Inte ens trots att det är ett praktiskt verktyg. I vilken grad detta sedan står för thism som stam beror helt enkelt på hur elitistiksa man vill ha dem. Personligen ser jag dem som tämligen elitistiska varvid jag kommer köra på spåret att spjut undviks då det kan då det anses vara ett primitivt henéavapen.
Det finns definitivt en nisch för spjut i det alviska samhället; både som vapen för mindre väl bemedlade och som jaktredskap.
Ja som jaktverktyg kan jag nog tänka mig att det kan användas, och likaså för sämre utrustad typ folkmilis (spjut är ju trots allt ganska enkla att tillverka och inte heller särskilt dyra). Just därför tror jag inte de "riktiga" krigarna hos thism ser spjut som ett direkt statusvapen. Därför tror jag inte heller att de föredrar att använda det. Således tror jag spjut sällan brukas av thisms väpnade styrkor.
Sedan har alverna visst mött fiender som använder ryttarchocker, mûhadinerna
Fast mûhadinerna "belägrade" deras skog så några ryttarchocker i ordets rätta bemärkelse var det knappast frågan om. Ryttarchocker och skog brukar inte komma så bra överens.
léaram har battlat sabrierna
Yepp o de är dessutom inte lika spännstolta som thism så hos léaram kan jag mycket väl tänka mig att det används även om jag tycker svärd och yxor känns mer stämmningsmässigt rätt.
det borde inte tvunget leda till att man utvecklar längre spjut. Jag menar, parthernas ryttarchocker mosade romarna vid Carrhae, men det tog ändå +1000 år innan man utvecklade vettiga pikformationer igen.
Likväl utvecklas vapen beroende på vilka ett folk slåss emot och hur dessa styrkor är utformade. Ditt eget exempel talar ju till och med för detta även om det tog +1000 år.
Men förstår inte riktigt vad du vill komma med detta argument då jag ju aldrig varit inne på att de skaffat sig långa spjut? Tvärtom talade jag ju för en trolig anledning till varför de inte gjort det.
Att hoplitformationerna avskaffats vid den tiden var en tradeoff mot det snabbare, rörligare och spjutbeväpnade romerska infanteriet; men det var också betydligt sämre på att stå emot kavalleri än vad de hellenska hopliterna hade varit. Ingen är bäst på allt.
Vad jag menade var att
formationer med spjut a la klassisk Romstuk inte rimmade väl med deras krigsföring med mindre väldigt rörliga enheter. Därmed inte sagt att deras enheter inte skulle kunna vara mobila med spjut - tyckte det sa sig själv liksom.
Alverna bor i en stor skog, de -borde- inte vara bra på att hantera ryttarchocker om de någon gång utsattes för dem.
Självklart, att slåss emot en ej tidigare bemött truppuppsättning är en klar taktisk och i förlängningen även vapenteknisk nackdel. Det är också en känd faktor till förlust, speciellt om motståndaren har haft motmedel mot sin truppuppsättning då man själv saknar riktiga motmedel mot dem. Så absolut - klart att alverna skulle få det svårt i en sådan situation, iallafall på ett vanligt slagfält. Kavelleri i alvernas skog skulle dock inte ha det lika lätt och du har ju själv nämnt léaram som undantag ovan.
jag tycker att alverna ska ha vanliga spjut, precis som alla andra.
Fast min poäng är just att de inte vill ha det då de inte vill vara som "alla andra". Därmed inte sagt att de inte ibland kan tvingas till det.
Särskilt som kastspjut är jääättehäftiga.
Kastspjut känns bara så...old school liksom. Till henéa då kanske, och möjligtvis léaram men till thism går det fetbort. De har sina bågar och det räcker gott och väl.
Sebastian - som tycker Ymir skulle lägga krutet istället på att ge feedback på det dokument om alvernas historia som legat i hans mail ett bra tag nu...