Jag tänker fortfarande fokusera på att få klart Svart av kval när jag lägger tid på rollspelsmakandet, men Vikarasakta, mitt spel om telepater, ligger och gror i bakhuvudet, så jag vill få ur mig mina tankar. Jag tänkte fundera lite om spelvärld. Jag brukar ju tycka att en spelvärld i ett rollspel mest är i vägen, men i det här fallet tänkte jag gå old school och faktiskt ha med lite, fast inte mer än absolut nödvändigt.
Jag har alltid gillat den ockulta underjorden i Unknown Armies, även om jag ogillar spelet i övrigt såsom det bästa BRP-spel som gjorts (och därmed ospelbart ), så jag vill ha lite samma känsla i Vikarasakta. Det finns därmed en okänd undre värld av telepater där allt möjligt kan hända. En sunkig bar där du kan få uppleva psykadeliska hallucinationer utan droger. En minnesdoktor som du kan anlita för att glömma ditt ex. En kultledare som stöpt om en grupp människor till viljelösa slavar. En spion som extraherar statshemligheter med minnestrick. En hemlig maktorganisation vars sleeperagenter finns över hela jorden. Och så vidare. Jag gillar sån't här.
Jag tänker antagligen köra det här lite åt neotrad-hållet, vilket kommer att innebära att rollpersonerna är en grupp människor som jobbar tillsammans mot någon typ av mål. Det här ställer till med ett par problem. Det första är att fixa bra mål. Jag gillar inte spel där man kan "spela vadsomhelst". Jag vill ha ett koncept här. Det andra problemet är att när folk kommer in i tradtänk så riskerar rollpersonerna automatiskt bli sociopatiska mördare. Det tycker jag är tråkigt, och jag vill att en del av grejen här ska handla om de moraliska aspekterna av att rota runt i folks sinnen. Jag vill ha moraliska rollpersoner.
För att lösa dessa två problem hittar jag på en organisation som rollpersonerna jobbar för. Den är lite av den telepatiska världens poliskår, förutom att den inte har en ordentlig organisation och att majoriteten telepater inte är ett dugg intresserade av att följa dess lagar. Plus att lagarna inte riktigt finns nedskrivna eller ens formulerade. Så en decentraliserad organisation bestående av små celler som efter sitt eget moraliska godtycke rättar till orättvisor och ser till att den telepatiska världen hålls hemlig för mänskligheten.
Rollpersonerna jobbar inom den här rörelsen och ibland kanske de får uppdrag av någon hemlig källa (organisationens delar bör inte känna till varandra; deras fiender är ju telepater!) och ibland bestämmer de själva vilka kamper de ska ta på sig. De drivs av en egen moralisk övertygelse. Dessutom har de såklart privatliv, eller försöker att ha dem, som kompliceras av vad de är och vad de gör.
Okej. Spelvärld avklarad. "Vad gör man?"-frågan besvarad. Premisser för Story Now-spel planterade. Check. Vad mer finns att göra? Jo, om vi nu kör party play och i alla fall till viss del problemlösande så vill jag ta hänsyn till nischer och niche protection. Om alla rollpersoner är telepater kan det ju bli tråkigt om alla kan exakt samma sak. Så jag funderar på att definiera olika typer av telepater som kan komplettera varandra. Här är några idéer:
* Mnematiker kan rota i folks minnen, både läsa och plantera. Att skapa helt nya minnen från noll är väldigt svårt, men görbart. Enklare är att ta ett minne från en person och plantera det i någon annan. En mnematiker riskerar ironiskt nog i längden sitt eget minne, eftersom man ofta behöver lagra andras minnen i sitt eget huvud, vilket ibland kan göra att man tappar kollen på vad som är ett eget minne och vad som är någon annans.
* Memetiker jobbar med idéer, övertygelser, ideologier och teorier. De kan plantera en idé, vända en övertygelse till sin motsats och till och med modellera om en människas personlighet. Memetiker är effektiva på att påverka stora mängder människor, eftersom idéer och ideologier har en tendens att sprida sig. Vissa lagrar idéer i sitt medvetande, andra i sitt undermedvetna, och åter andra mindre nogräknade lagrar dem i andra människor som de använder som behållare. Att lagra för många motstridiga idéer samtidigt kan leda till personlighetsklyvning och andra störningar.
* "Habiliter" kallas de telepater som har förmågan att läsa och skriva i det proceduriska minnet. Det innebär att de kan kopiera andra människors färdigheter. Fem sekunder med en pilot så kan hon flyga ett flygplan. Kopiera en hackers kunskap så kan hon knappa sig in i skyddade nätverk. Hon kan till och med lägga ihop flera människors kunskaper och på så vis skaffa sig övermänskliga färdigheter genom att kombinera flera experters skicklighet inom ett och samma område. Hon kan även plantera in en färdighet i en annan människa. Men för både habiliten själv och för andra är det dock så att färdigheten inte sitter ordentligt förankrad och ganska snart börjar hon glömma bort hur man gör. Efter någon dag är så gott som all kunskapen borta.
---
Ovanstående känns rätt bra. Sedan har jag fler idéer, och ni får gärna bidra med fler. Vill jag ha någon som kan kontrollera människor rakt av som en dockförare? Någon som kan få folk att se och höra saker som inte är där? Någon som kan manipulera känslor? Jag vill ha grejer som är tillräckligt breda för att man ska kunna använda dem på kreativa sätt, men tillräckligt smala för att de inte ska göra andra roller onödiga.
Den här tråden handlar till stor del om att jag skriver av mig, men jag tar jättegärna emot idéer på vilka typer av telepater jag ska ha i spelet!
Jag har alltid gillat den ockulta underjorden i Unknown Armies, även om jag ogillar spelet i övrigt såsom det bästa BRP-spel som gjorts (och därmed ospelbart ), så jag vill ha lite samma känsla i Vikarasakta. Det finns därmed en okänd undre värld av telepater där allt möjligt kan hända. En sunkig bar där du kan få uppleva psykadeliska hallucinationer utan droger. En minnesdoktor som du kan anlita för att glömma ditt ex. En kultledare som stöpt om en grupp människor till viljelösa slavar. En spion som extraherar statshemligheter med minnestrick. En hemlig maktorganisation vars sleeperagenter finns över hela jorden. Och så vidare. Jag gillar sån't här.
Jag tänker antagligen köra det här lite åt neotrad-hållet, vilket kommer att innebära att rollpersonerna är en grupp människor som jobbar tillsammans mot någon typ av mål. Det här ställer till med ett par problem. Det första är att fixa bra mål. Jag gillar inte spel där man kan "spela vadsomhelst". Jag vill ha ett koncept här. Det andra problemet är att när folk kommer in i tradtänk så riskerar rollpersonerna automatiskt bli sociopatiska mördare. Det tycker jag är tråkigt, och jag vill att en del av grejen här ska handla om de moraliska aspekterna av att rota runt i folks sinnen. Jag vill ha moraliska rollpersoner.
För att lösa dessa två problem hittar jag på en organisation som rollpersonerna jobbar för. Den är lite av den telepatiska världens poliskår, förutom att den inte har en ordentlig organisation och att majoriteten telepater inte är ett dugg intresserade av att följa dess lagar. Plus att lagarna inte riktigt finns nedskrivna eller ens formulerade. Så en decentraliserad organisation bestående av små celler som efter sitt eget moraliska godtycke rättar till orättvisor och ser till att den telepatiska världen hålls hemlig för mänskligheten.
Rollpersonerna jobbar inom den här rörelsen och ibland kanske de får uppdrag av någon hemlig källa (organisationens delar bör inte känna till varandra; deras fiender är ju telepater!) och ibland bestämmer de själva vilka kamper de ska ta på sig. De drivs av en egen moralisk övertygelse. Dessutom har de såklart privatliv, eller försöker att ha dem, som kompliceras av vad de är och vad de gör.
Okej. Spelvärld avklarad. "Vad gör man?"-frågan besvarad. Premisser för Story Now-spel planterade. Check. Vad mer finns att göra? Jo, om vi nu kör party play och i alla fall till viss del problemlösande så vill jag ta hänsyn till nischer och niche protection. Om alla rollpersoner är telepater kan det ju bli tråkigt om alla kan exakt samma sak. Så jag funderar på att definiera olika typer av telepater som kan komplettera varandra. Här är några idéer:
* Mnematiker kan rota i folks minnen, både läsa och plantera. Att skapa helt nya minnen från noll är väldigt svårt, men görbart. Enklare är att ta ett minne från en person och plantera det i någon annan. En mnematiker riskerar ironiskt nog i längden sitt eget minne, eftersom man ofta behöver lagra andras minnen i sitt eget huvud, vilket ibland kan göra att man tappar kollen på vad som är ett eget minne och vad som är någon annans.
* Memetiker jobbar med idéer, övertygelser, ideologier och teorier. De kan plantera en idé, vända en övertygelse till sin motsats och till och med modellera om en människas personlighet. Memetiker är effektiva på att påverka stora mängder människor, eftersom idéer och ideologier har en tendens att sprida sig. Vissa lagrar idéer i sitt medvetande, andra i sitt undermedvetna, och åter andra mindre nogräknade lagrar dem i andra människor som de använder som behållare. Att lagra för många motstridiga idéer samtidigt kan leda till personlighetsklyvning och andra störningar.
* "Habiliter" kallas de telepater som har förmågan att läsa och skriva i det proceduriska minnet. Det innebär att de kan kopiera andra människors färdigheter. Fem sekunder med en pilot så kan hon flyga ett flygplan. Kopiera en hackers kunskap så kan hon knappa sig in i skyddade nätverk. Hon kan till och med lägga ihop flera människors kunskaper och på så vis skaffa sig övermänskliga färdigheter genom att kombinera flera experters skicklighet inom ett och samma område. Hon kan även plantera in en färdighet i en annan människa. Men för både habiliten själv och för andra är det dock så att färdigheten inte sitter ordentligt förankrad och ganska snart börjar hon glömma bort hur man gör. Efter någon dag är så gott som all kunskapen borta.
---
Ovanstående känns rätt bra. Sedan har jag fler idéer, och ni får gärna bidra med fler. Vill jag ha någon som kan kontrollera människor rakt av som en dockförare? Någon som kan få folk att se och höra saker som inte är där? Någon som kan manipulera känslor? Jag vill ha grejer som är tillräckligt breda för att man ska kunna använda dem på kreativa sätt, men tillräckligt smala för att de inte ska göra andra roller onödiga.
Den här tråden handlar till stor del om att jag skriver av mig, men jag tar jättegärna emot idéer på vilka typer av telepater jag ska ha i spelet!