Nekromanti Vikinga-settings?

Bassejr

Hero
Har någon några tips på bra fornnordiska settings som går att rollspela i, från rollspel eller annan literatur eller fiktion? Tack på förhand.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sagas of the Icelanders utspelar sig bland vikingar på Island.

Viking var ett svenskt rollspel från... ööhh... länge sedan. Reglerna kommer att kännas bekanta för de som har spelat Eon tidigare. Fokus var på vikingar i Sverige och Norge, om jag minns rätt.

Rune, ett tävlingsrollspel där man spelar en grupp vikingar och man tävlar om att vara bäst på att slåss. Roterande spelledare där alla turas om att sätta upp encounters för varandra.

Hellmer

Veteran
Vill du ha Vikingar så rekommenderar jag Viking. Jag spelade det en hel del när jag var yngre och det är enligt mig ett bra regelsystem som försöker vara realistiskt. Det är väl samma snubbar som byggde Eon (tror jag) så därför känns reglerna igen, men det är inte lika mycket detaljer.

Litteratur så finns ju Eddorna, antar att Snorres Edda är lättare att läsa för att hitta en setting. Ett annat tips är trilogin Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrant. Den gillade jag när jag läste den för några år sen, så kommer väl inte ihåg den helt. Men den handlar om asagudarna, men mer som att de vore människor och lite magi och en massa sex (om jag inte minns fel).

Trudvang bygger en del på fornnordisk mytologi och folktro. Om man lägger en kampanj i Stromländerna (som är mest Vinkingalika) har man nog inget problem att skräddarsy det lite mer för att få in det man vill, och ha bort det man inte vill ha.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En av mina favoriter i den svängen är bilderna från Drakar och Demoner 6/Trudvang. Bara bilderna. Inte för många av dem heller. Kombinera med lite passande musik och dröm dig bort i trollskogen.

Om du vill ha långskepp och havsfärder så finns det annat som passar bättre. Jag är lite förtjust i att det finns vikingariken i Saga t.ex. och vill man köra nåt en vikingakampanj där kan man med få några idéer från Guy Gavriel Kays Last Light of the Sun (som lånar friskt från vår egen historia).

Botulf

Hero
Tja elefanten i rummet för oss i Sverige är ju Trudvang. Men man är tillräckligt bred värld för att syssla med annat också, typ simulera en fantasyvariant av frankerriket på 900-talet, finska alver som är renskötare, sen bronsålder etc etc. Men vill man spela fantasyvikingar med en fantasyvariant av nordisk hedendom och ha en setting som är rikt utbroderad etc så duger det utmärkt. Fördel är även att den nya världsboken är systemneutral(även om jag är kritisk till den på många sätt så är den massor av material att använda sig av).

Chaosium släppte nyligen en bok för BRP vid namn Mystic Iceland som verkar intressant.

Cubicle 7 släppte för inte så länge sedan en översättning av det franska rollspelet Yggdrasil som utspelar sig i vikingatida skandinavien. Väldigt snygg bok vill jag minnas.

Den tämligen nya kampanjvärlden Midgard från Open Design lämnar mycket utrymme om man vill spela vikingar och har en specifik settingbok som heter Northlands. Dock så innehåller världen även allt annat ifrån ghoulimperier, steampunk och Tusen och en natt så det är en väldigt bred värld. Officiellt till för Pathfinder och Dragon Age.

Runequest/Legend har boken Vikings.

Pathfinders värld Golarion har fantasyvikingaländer och en gazetter över området som var rätt bra.

Jag är även rätt förtjust i The Northern Reaches till Mystara/Known World men är nog mest intressant om man just spelar D&D(BECMI).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Håller med dem som tipsar om Trudvang, och då särskilt världsboken "Osthem" som är otroligt bra.

Men det är ju en vikinga-inspirerad fantasysetting och kanske inte det du är på jakt efter?

Cissi

Up to no good.
Om man ska läsa någon litteratur om vikingar och vikingatiden som är värd att läsa så är det "Röde orm".

Den är jättebra och rör även stora delar av övriga Europa och mellanöstern under den tiden. Settingen att spela i är alltså inte begränsad till norden.

Simon

Swashbuckler
Sagas of the Icelanders tycker jag fångar hela stämningen, miljön och människorna från åtminstone de isländska sagorna på ett väldigt fint sätt.

Jag har dock inte spelat det, men läst det under utvecklingen. Det är tekniskt sett ett Apocalypse World-hack, men det är ganska djupt, det vill säga det utgör ett komplett spel i sig.

GnomviD

Heresiark
Simon said:
Sagas of the Icelanders tycker jag fångar hela stämningen, miljön och människorna från åtminstone de isländska sagorna på ett väldigt fint sätt.

Jag har dock inte spelat det, men läst det under utvecklingen. Det är tekniskt sett ett Apocalypse World-hack, men det är ganska djupt, det vill säga det utgör ett komplett spel i sig.
Jag har spelat Sagas två gånger, och mitt intryck är gott. Det emulerar isländsk kultur och isländska sagor väldigt väl och är ett säreget spel. Det negativa jag har att säga är att stridsreglerna inte är speciellt bra. Tvärtom suger de rätt rejält, i alla fall som jag upplevt dem.

Organ

Out of time, out of mind
Läs Slavar för särkland av Artur Lundkvist. Det är en av de bättre vikingaromanerna som skrivits.

/Anders

Simon

Swashbuckler
GnomviD said:
Jag har spelat Sagas två gånger, och mitt intryck är gott. Det emulerar isländsk kultur och isländska sagor väldigt väl och är ett säreget spel. Det negativa jag har att säga är att stridsreglerna inte är speciellt bra. Tvärtom suger de rätt rejält, i alla fall som jag upplevt dem.
Aj då, va synd! Oh well, hoppas jag upplever det annorlunda när jag prövar det själv! :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Simon said:
GnomviD said:
Aj då, va synd! Oh well, hoppas jag upplever det annorlunda när jag prövar det själv! :gremsmile:
I sammanhanget är det ett litet klagomål: nästan allat annat sparkar röv, så det är klart värt att spela. Dock kanske inte om det är fajtandet man är ute efter. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Jag snubblade just över en liten pärla: "1066: The Battle for Middle Earth". Det är en miniserie i två delar på ca 75 minuter styck om händelserna år 1066 då England råkade ut för två invasioner, en av vikingar och en av normander.

Den har många trevliga saker: en massa kladdigt vikingavåld, termer från tiden överförda till modern engelska ("wife-men" och "weapon-men" snarare än "women" och "men"; bågskyttar ropar "draw - loose!" istället för "fire", det heter "valvägen", "whale-road", snarare än havet), och när de inte talar o-moderniserad "direktöversatt" saxiska, medeltidsfranska eller fornnordiska så talar de riktig saxiska, medeltidsfranska och fornnordiska, den spelas in i schyssta rekonstruktioner av anglosaxiska hus etc. Det är inte en direkt dramatisering, utan dramat klipps med kartor, citatskyltar, skyltar med förklaringar av franska, saxiska och fornnordiska termer, små bitar av Bayeux-tapeten etc, så den har en trevlig dokumentär och verklighetsnära känsla.

Även om den huvudsakligen är filmad ur saxisk synvinkel så är den god inspiration även för vikingar, så mycket som vikingar förekommer i del 1 och för att saxisk kultur och vikingakultur har minglats ihop och blivit rätt lika tack vare trehundra år med danelagen.

Storuggla

Champion
"Jag snubblade just över en liten pärla: "1066: The Battle for Middle Earth". Det är en miniserie i två delar på ca 75 minuter styck om händelserna år 1066 då England råkade ut för två invasioner, en av vikingar och en av normander."

... Länk? Länk? LÄNK?

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"Jag snubblade just över en liten pärla: "1066: The Battle for Middle Earth". Det är en miniserie i två delar på ca 75 minuter styck om händelserna år 1066 då England råkade ut för två invasioner, en av vikingar och en av normander."

... Länk? Länk? LÄNK?
De är rätt bra, jag har inte någon länk dock...

Jag minns att de dokumentärerna var rätt vinklade dock. När vikingarna gör något är det "förädiskt" medan när engelsmänen för samma sak är det "listigt" :gremtongue:

Leon

Leo carcion
Bassejr said:
Har någon några tips på bra fornnordiska settings som går att rollspela i, från rollspel eller annan literatur eller fiktion? Tack på förhand.
Vikings and Valkyries. Olivier Legrand har skrivit reglerna och jag har skrivit världen (vikingafantasy). Finns här!

P.s. Baserad på Mazes and Minotaurs - allt gratis

Krille

Super Moderator
Storuggla said:

... Länk? Länk? LÄNK?
LÄNK!!!

(annan länk)