Man Mountainman
Storsvagåret
Hej på er!
Jag måste bara studsa min senaste rollspelsidé mot någon, och valet föll på er, kära forumsfränder.
Som jag tidigare gett utryck för på bland annat rollspelsforumet, så har jag på sistonde gått och kärat ned mig i Steampunkgenren. Min tanke är nu att kombinera denna genre med fornnordisk och fornfinsk mytologi och vikingaromanen "röde orm".
<B>kosmologi</B>
Runt asken Yggdrasil kretsar fem planeter i vad vi kan kalla "universum". Asken och hela planetsystemet omges av en atmosfär av syre, kväve och allt det där andra som man behöver för att andas och må gott. Planeterna är som följer, från asken och utåt, Asgård, Midgård, Jotunheim, Hel och Nifelheim. Midgård är människornas planet, på Jotunheim bor dvärgarna och de fruktansvärda jättarna. På Hel bor en art av mystiska, spöklika varelser som fått namnet "gastar" och Nifelheim är en kall, tyst och öde isplanet. (jag har ännu inte bestämt mig för huruvida Asgård verkligen ska bebos av någon sorts gudar, eller om dess befolkning ska vara av en mer mänsklig magnitud).
<B>Historia</B>
På Midgård levde människorna under många mansåldrar, tryggt ovetandes om de under och fasor som lurade i det becksvarta mörkret rakt ovanför dem. I Miklagård satt kejsaren och blickade ut över sitt imperium, småstaterna i centrala Europa käbblade på som de alltid gjort, och från den kalla Norden for vikingarna ut på sina plundringståg.
En dag anlände smeden Illmarinen från Bålagård (Finland) till Danavälde, farandes i en märklig farkost. Den såg ut som en båt, men hade varken segel eller åror och for ändå över vattnet som genom magi. Illmarinen hade i sin magiska smedja skapat ett föremål som han kallade "Sampo". Sampon var i själva verket en atmosfärisk ångmaskin, som drev en propeller på utsidan av Illmarinens båt. Sampon skulle för alltid förändra världen.
Illmarinen byggde fler sampo, och hans kunskaper i smide spridde sig genom Norden. Det dröjde inte länge förrän den första luftskruven byggts. Luftskruven var en sorts båt, som med hjälp av en gigantisk propeller kunde skruva sig uppåt i luften. Det dröjde inte länge förrän ett par äventyrliga vikingar försökte se efter hur högt upp de kunde ta sig. De lastade ombord ordentligt med kol och vatten, beväpnade sig upp över tänderna och gav sig av. Svaret på deras fråga visade sig bli: jävligt långt.
De upptäckte en hel radda av världar liknande Midgård. Alla var klotrunda och kretsade kring världsträdet Yggdrasil. Efter ett antal expeditioner insåg vikingarna att de olika planeterna var de världar som de berättat om i sina sagor, och namngav dem efter det. På planeterna levde märkliga varelser som liknade dem själva, jättar, dvärgar och troll. Det visade sig ganska snart att dvärgarna uppfunnit sampon för länge sedan och spridit tekniken till jättarna och trollen; de hade bara aldrig kommit på idén att flyga i luften. Med Sampons hjälp hade jättarna förvandlat sin planet, Jotunheim, till ett mekaniskt underland, befolkat av stålmonster av alla de slag.
<B>Teknologi</B>
Teknologin i rollspelet kretsar kring "Sampon", en slags ångmaskin som kräver ett visst mått av magi för att konstrueras och fungera. Detta var inget problem för den finske mästersmeden Illmarinen och hans efterträdare, och jorden har gått in i en ny, mekanisk guldålder. Vikingarna håller här ledningen, men är i övrigt förvånansvärt lika sina förfäder från före Sampons tid. Den enda skillnaden är att härnadstågen sker i luftbåtar och sampodrivna krigsfartyg, att gatlingguns och eldkastare används istället för pilar och svärd, och att inte bara England och Ryssland plundras, utan även Asgård (?), Jotunheim och Hel.
På Jotunheim, en kall och ogästvänlig planet med nästan uteslutande subarktiskt klimat, har den teknologiska utvecklingen gått ännu längre än på Midgård. Här klampar gigantiska stålmonster fram i jättarnas arméer, och dvärgarna slåss med mekaniska skyltdockor beväpnade med musköter och energigevär.
<B>Magi</B>
Om magi existerar, ska den vara inspirerad av den "sejd" som finns i Kalevalan, det finska folkeposet. Magin är mycket mäktig om man behärskar den, men samtidigt lite av var mans egendom. Alla kan ett antal "goda galdrar" som används när släktingar är sjuka, när korna slutar mjölka, åkrarna vittrar och kvigorna ger missfall.
Så! Det var nog det hela, än så länge. Omdömen? idéer? feedback?
/Dnalor, din finne på hornhinnan
Jag måste bara studsa min senaste rollspelsidé mot någon, och valet föll på er, kära forumsfränder.
Som jag tidigare gett utryck för på bland annat rollspelsforumet, så har jag på sistonde gått och kärat ned mig i Steampunkgenren. Min tanke är nu att kombinera denna genre med fornnordisk och fornfinsk mytologi och vikingaromanen "röde orm".
<B>kosmologi</B>
Runt asken Yggdrasil kretsar fem planeter i vad vi kan kalla "universum". Asken och hela planetsystemet omges av en atmosfär av syre, kväve och allt det där andra som man behöver för att andas och må gott. Planeterna är som följer, från asken och utåt, Asgård, Midgård, Jotunheim, Hel och Nifelheim. Midgård är människornas planet, på Jotunheim bor dvärgarna och de fruktansvärda jättarna. På Hel bor en art av mystiska, spöklika varelser som fått namnet "gastar" och Nifelheim är en kall, tyst och öde isplanet. (jag har ännu inte bestämt mig för huruvida Asgård verkligen ska bebos av någon sorts gudar, eller om dess befolkning ska vara av en mer mänsklig magnitud).
<B>Historia</B>
På Midgård levde människorna under många mansåldrar, tryggt ovetandes om de under och fasor som lurade i det becksvarta mörkret rakt ovanför dem. I Miklagård satt kejsaren och blickade ut över sitt imperium, småstaterna i centrala Europa käbblade på som de alltid gjort, och från den kalla Norden for vikingarna ut på sina plundringståg.
En dag anlände smeden Illmarinen från Bålagård (Finland) till Danavälde, farandes i en märklig farkost. Den såg ut som en båt, men hade varken segel eller åror och for ändå över vattnet som genom magi. Illmarinen hade i sin magiska smedja skapat ett föremål som han kallade "Sampo". Sampon var i själva verket en atmosfärisk ångmaskin, som drev en propeller på utsidan av Illmarinens båt. Sampon skulle för alltid förändra världen.
Illmarinen byggde fler sampo, och hans kunskaper i smide spridde sig genom Norden. Det dröjde inte länge förrän den första luftskruven byggts. Luftskruven var en sorts båt, som med hjälp av en gigantisk propeller kunde skruva sig uppåt i luften. Det dröjde inte länge förrän ett par äventyrliga vikingar försökte se efter hur högt upp de kunde ta sig. De lastade ombord ordentligt med kol och vatten, beväpnade sig upp över tänderna och gav sig av. Svaret på deras fråga visade sig bli: jävligt långt.
De upptäckte en hel radda av världar liknande Midgård. Alla var klotrunda och kretsade kring världsträdet Yggdrasil. Efter ett antal expeditioner insåg vikingarna att de olika planeterna var de världar som de berättat om i sina sagor, och namngav dem efter det. På planeterna levde märkliga varelser som liknade dem själva, jättar, dvärgar och troll. Det visade sig ganska snart att dvärgarna uppfunnit sampon för länge sedan och spridit tekniken till jättarna och trollen; de hade bara aldrig kommit på idén att flyga i luften. Med Sampons hjälp hade jättarna förvandlat sin planet, Jotunheim, till ett mekaniskt underland, befolkat av stålmonster av alla de slag.
<B>Teknologi</B>
Teknologin i rollspelet kretsar kring "Sampon", en slags ångmaskin som kräver ett visst mått av magi för att konstrueras och fungera. Detta var inget problem för den finske mästersmeden Illmarinen och hans efterträdare, och jorden har gått in i en ny, mekanisk guldålder. Vikingarna håller här ledningen, men är i övrigt förvånansvärt lika sina förfäder från före Sampons tid. Den enda skillnaden är att härnadstågen sker i luftbåtar och sampodrivna krigsfartyg, att gatlingguns och eldkastare används istället för pilar och svärd, och att inte bara England och Ryssland plundras, utan även Asgård (?), Jotunheim och Hel.
På Jotunheim, en kall och ogästvänlig planet med nästan uteslutande subarktiskt klimat, har den teknologiska utvecklingen gått ännu längre än på Midgård. Här klampar gigantiska stålmonster fram i jättarnas arméer, och dvärgarna slåss med mekaniska skyltdockor beväpnade med musköter och energigevär.
<B>Magi</B>
Om magi existerar, ska den vara inspirerad av den "sejd" som finns i Kalevalan, det finska folkeposet. Magin är mycket mäktig om man behärskar den, men samtidigt lite av var mans egendom. Alla kan ett antal "goda galdrar" som används när släktingar är sjuka, när korna slutar mjölka, åkrarna vittrar och kvigorna ger missfall.
Så! Det var nog det hela, än så länge. Omdömen? idéer? feedback?
/Dnalor, din finne på hornhinnan