Nekromanti Viktigt meddelande till alla forumiter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,654
Location
Stockholm
Som ni säkert vet finns det ett visst missnöje med hur det nya forumet fungerar i allmänhet och de två forumskrascherna i synnerhet. Detta delas av redaktionen, och vi känner att plattformen behöver en stabilare plattform att stå på inför framtiden.

Därför har vi bildat en teknikergrupp som ska försöka åtgärda både de akuta problemen och de mer allmänna problemen.

Förvänta er därför inga omedelbara resultat. Det finns en hel del grundläggande saker som måste göras, och gruppen ska beta av sakerna i prioritetsordning. Jag vill tacka de som ingår i gruppen för att de ställer upp frivilligt, och skänker sin tid till rollspel.nu och de andra användarna.


Om teknikergruppen

Magnus Seter, ägare av forumet.
Spider Jerusalem och Lupus Maximus, forumets tekniker.
Vicotnik, koordinator och kommunikatör för teknikergruppen.
anth och Max Raven, vice-tekniker.

Det är bara Lupus och Spidde som kommer att vara "lilafärgade" tekniker på forumet, men samtliga i teknikergruppen kommer att ha kompetens att få upp forumet om det skulle krascha igen.

De akuta problemen

Forumet ligger idag på Lupus privata server som är både stabil och säker. Men varken han eller vi ser det som en permanent lösning, därför har vi tecknat avtal om en ny server hos FS Data. Det är en s.k. VPS och den kostar rollspel.nu 400 kr i månaden. FS Data har funnits i över ett decennium och har ett mycket gott rykte.

Någon helg i en nära framtid, när Spidde och Lupus har tid samtidigt, kommer vi att flytta forumet till den nya servern. Exakt helg kommer att annonseras minst en vecka i förväg. Det kommer att vara ett planerat driftstopp som kan vara i upp till 24 timmar. Det kommer att gå till så här:

– Vi stänger ner forumet (man kommer till en sida där det står att forumet är stängt för underhåll).
– Vi tar backup.
– Vi installerar backupen på det nya forumet och ser att allting fungerar som det ska.
– Vi pekar om rollspel.nu till den nya servern.

Själva forumsflytten tar bara ett par timmar, däremot kan det ta upp till 24 timmar innan ompekningen slår igenom, d.v.s. att era webbläsare går till den nya servern istället för den gamla.

När forumet väl är på plats kommer vi även att ta en daglig backup till en extern server. Vilket betyder att skulle forumet krascha igen förlorar vi max 24 timmars data.

Vår långsiktiga lösning

Vi planerar att byta forumsplattform, då de flesta problemen som vi har idag är knutna till just vBulletin 5. Detta är dock en långsam process som kommer att ta flera månader att genomföra. Vi hoppas dock kunna genomföra plattformsbytet någon gång under 2015.

Innan vi vi gör något byte är det flera saker som måste lösas:

– Vi ska ha en testserver där vi kan testa en ny forumsplattform.
– Vi ska se så vi får med oss all data när vi migrerar från vBulletin 5.
– Vi ska se så att alla nya funktioner fungerar som de ska på det nya forumet.

Till skillnad från när vi bytte till vBulletin 5, som gjordes i panik, har vi nu tid på oss att släppa en färdig produkt. För att parafrasera Gandalf, en forumsuppdatering är aldrig för sen. Inte heller för tidig. Den kommer precis när vi planerat den.

Det finns tre funktioner på dagens forum: kommentarer, grupper, bloggar, som är specifika för vBulletin 5, men vi ska göra vårt yttersta för att även få över dessa till en ny plattform.
För att minimera problemen vid ett plattformsbyte ska vi försöka frysa dessa funktioner redan nu, så man inte kan skriva fler kommentarer, grupper eller bloggar.

Sponsring

Flera av er har frågat om det går att sponsra rollspel.nu och i samband med att vi köpt en egen server som har en fast månadskostnad, är denna fråga åter aktuell. Vi kommer dock att lägga alla energi på den nya forumsplattformen som kommer att ha en sponsringsfunktion. Och nej, rollspel.nu kommer inte att gå i konkurs innan vi byter plattform. :)

Alla driftskostnader kommer också att redovisas i framtiden så att ni alla vet hur forumet ligger till ekonomiskt.

Det gamla UBB-forumet

Det går idag att komma åt det gamla forumet på http://oldsite.rollspel.nu/forum/

När den nya forumsplattformen är uppe kommer vi att börja titta på om vi kan slå ihop de två forumen. Detta ligger dock väldigt långt in i framtiden och det är inte ens någon idé att titta på problemet innan vi fått den nya forumsplattformen på plats.

Vi kan inte lova något om det gamla forumet, förutom att vi ska göra vårt bästa.

Vänliga hälsningar och tack för allt tålamod och alla förstående kommentarer vi fått under dessa svåra tider.

/Magnus
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Ska bli roligt att få allt i ordning. Eller för att citera en sång "We can make it harder, better, stronger, faster." Fast kanske inte svårare, tanken är att det ska bli bättre!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Har ni några frågor till oss på teknikgruppen så är ni välkommna att rikta dem till mig.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Allt Magnus skriver verkar vettigt (och jag slänger gärna in ett par tior i månaden för forumdrift).. Och ett stort tack för att vi åter kan läsa gamla högintressanta trådar om vaniljcola och boxershorts!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag är väldigt bra på användbarhet och gränssnitt om ni vill ha lite strukturerad användartestning. Och då menar jag inte bara att jag "håller på mycket med datorer", "tycker det här med GUI är kul" eller "är bra på Photoshop" utan att jag är proffessionellt kompetent på användbarhet, är avlönad för detta och har arbetat med det i 15 år. Hojta till om ni vill ha hjälp med det.
Spider Jerusalem said:
Prata med Vicotnik om du vill hjälpa till :)
Dante said:
Jag tycker det låter som en skitbra idé, men att vi bör vänta tills vi bestämt vilken plattform vi kommer att använda.
MattiasLejbrink said:
Kul! Jag avvaktar plattformsvalet först då.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Kan även tänka mig att sponsra, men avvaktar ny funktion för detta :)
Spider Jerusalem said:
Det kommer att komma en ordentlig funktion för det senare.
Just nu så har vi en plan som vi ska arbeta efter för att ta hand om det viktigase först, dvs stabilitet och driftsäkerhet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
gorillotaur;n46722 said:
Crowdfunda skiten!
...
Kickstarter, Indiegogo och allt vad det heter. Crowdfunda ihop pengarna för att driva och utveckla forumet.
Är inte det som att gå över ån efter vatten?
Moderna forum har en inbyggd funktion för sponsring som man kan använda, varför ska man då använda en tredjepart som kickstarter/indiegogo?
Kort sagt: vad tjänar vi på en kickstarter?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
anth;n46852 said:
Är inte det som att gå över ån efter vatten?
Moderna forum har en inbyggd funktion för sponsring som man kan använda, varför ska man då använda en tredjepart som kickstarter/indiegogo?
Kort sagt: vad tjänar vi på en kickstarter?

Om det bara är för drift så håller jag med dig. Är det för att väcka lite buzz och kanske ta plattformen tre steg längre så är en crowdfunder IMO vettigt men frågan är om vi har det behovet?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En crowdfunder vore väl framför allt något om vi behöver uppgradera rejält - ny forumplattform med licenskostnader och som kanske tex kräver en viss server mm som skulle kunna ha en initial kostnad utöver löpande drift.

Annars håller jag med anth, det vore onödigt att använda en tredje part som dessutom ska ha en andel av intäkterna osv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n46921 said:
Är det för att väcka lite buzz och kanske ta plattformen tre steg längre så är en crowdfunder IMO vettigt
Jag är inte så förtjust i att "väcka buzz".
Ja, en crowdfunder får folk att prata om produkten, men det skapar också förväntningar och otålighet. Se på Eon och Western: det känns som om hälften av trådarna bara handlar om frågor om när produkterna ska komma. Jag kan säga att under sådana arbetsförhållanden skulle jag hoppa av teknikergruppen. Jag hjälper till för att jag tycker att det är kul, utan ersättning när jag har tid. Då vill jag inte se ett inlägg en gång i veckan där folk undrar om vi är färdiga snart.

Möjligtvis kan jag tänka mig en crowdfunder när vi är färdiga med den nya forumsplattformen för att väcka buzz.
Sapient said:
Förresten, är ni färdiga nån gång?

:)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Kommer det finnas två sponsringskonton? Ett för driftkostnader och ett för ölkostnader? ;)
Spider Jerusalem said:
Jag kan skicka dig ölkostnads kontot, lustigt nog så är det samma som mitt kontonummer :p
Björn Wärmedal said:
Det verkar rimligt :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Låter jättebra allt det här! Vad innebär det här för tidsplanen för scenariobiblioteket? Är det tanken som den var från början att den ska använda samma plattform som forumet?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,654
Location
Stockholm
Tanken är att det ska använda samma system som för forumet. Men det sa vi ju förra gången också, så tanken och verkligheten synkar inte alltid.

Alltnog, det är tanken att det ska vara samma plattform.

/Magnus
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Att ni som driver wrnu har min fulla respekt för det jobb ni gör har ni ifrån mig!
Visst är det ämlans trist med krascher, men det löser sig hoppas jag.
Tyvärr kan jag inget om att programmera, men att slänga in en slant kan man ju alltid fixa!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Om allting skiter sig har vi för närvarande reservplanen att skicka ut Magnus med ett bokskåp på ryggen och en insamlingsbössa på magen.
Den som då betalar 500+ SEK får även ett sångtelegram, ifört lusekofta.
Björn Wärmedal said:
Jag skulle köpa :D
Spider Jerusalem said:
chrull said:
Låter dyrt, allt som brukar behövas för att få Magnus att sjunga iförd lusekofta är att bjuda på några cider.
solvebring said:
Ja, men då stödjer du ju inte Rollspel.nu! =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Tanke: Kan man börja donera rollspelsprylar att auktioneras ut på GothCon och låta intäkterna gå till wrnus underhåll som en sorts crowdfunding?
 
Top