Ond bråd död
Swashbuckler
Troberg;n47774 said:Så, för att du kan gräva fram en packe andra forum som inte utvecklats på 30 år så måste vi också stanna i forntiden? Kanske det istället är bättre att sticka ut lite från mängden och profilera sig genom att göra något modernt och bra? Annars kan man ju lika gärna gå all out retro och ha en mailing list istället...
Platta forum är en föråldrad teknologi, som fått en viss popularitet på senare år för att folk inte fattar skillnaden på en blogg med kommentarsfält och forum. Hur man än vänder och vrider det, så är trådade forum överlägsna för diskussioner. De ger en naturlig dynamisk indelning i underdiskussioner, så att de kan ske utan att störa varandra, medan, i ett platt forum, så blir en diskussion med en handfull i huvudsak orelaterade diskussioner snabbt en ohanterlig soppa.
Även vid moderering är trådade forum överlägsna. Det är lätt att snippa av en undertråd till en egen tråd, vilket är betydligt svårare i en platt diskussion där den ligger lite slumpmässigt ustströdd bland inläggen (och kanske till och med delar av inlägg, för att folk svarat på flera inlägg i ett). Modereringar blir också tydligare i vad de avser och de syns tydligare. Med platta forum hamnar de bara någonstans i flödet, och kan missas om man inte läser hela diskussionen (och modererade diskussioner är ofta långa).
Men, jag är inte omöjlig. Jag kan kompromissa. Jag tyckte gamla forumets lösning var ypperlig, där man kunde välja vilken visning man vill ha. Gillar man 80-talsretro, då kan man köra platt visning. Gillar man en modern vy med översködliga diskussioner, då kan man köra trådat. Poängen är att det då är användarens val, man kör inte den ett påtvingat val i halsen på användaren.
Det där är egentligen grundkurs i användargränssnittsdesign (och programdesign på det hela taget). Vet man inte vad användaren vill ha eller misstänker att olika användare vill ha olika, gör en inställning av det. Det är alltid den säkraste lösningen.
Jag gillar inte ditt tjat om vad som är modernt och inte. Sluta gärna med det
Vad gäller gamla forumet så minns jag att just ingen brydde sig om trådad visning förutom en liten grupp som gnällde på att folk inte brydde sig om trådad visning och att det rörde till trådarna. De som inte hade trådad inställning postade helt enkel sina svar utan att citera eller liknande så alla hamnade i slutet. Tror jag. För jag körde inte trådat, men det är uppfattningen jag fick av de som gnällde på hur folk gjorde inlägg.
Kanske kan det bli samma sak med Taggar. De flesta bryr sig inte och bara en liten del av alla inlägg (eller är det bara trådstarter, jag har ingen koll på hur det funkar här) blir taggade.
Jag tror det är bäst att hålla sig till saker som folk faktiskt använder. Men, visst, det stör mig inte heller så länge det inte är något som påverkar den vanliga visningen. Frågan är bara om det är värt extra besvär för de som gör i ordning forumet.