Nekromanti Viktigt meddelande till alla forumiter

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Troberg;n47774 said:
Så, för att du kan gräva fram en packe andra forum som inte utvecklats på 30 år så måste vi också stanna i forntiden? Kanske det istället är bättre att sticka ut lite från mängden och profilera sig genom att göra något modernt och bra? Annars kan man ju lika gärna gå all out retro och ha en mailing list istället...

Platta forum är en föråldrad teknologi, som fått en viss popularitet på senare år för att folk inte fattar skillnaden på en blogg med kommentarsfält och forum. Hur man än vänder och vrider det, så är trådade forum överlägsna för diskussioner. De ger en naturlig dynamisk indelning i underdiskussioner, så att de kan ske utan att störa varandra, medan, i ett platt forum, så blir en diskussion med en handfull i huvudsak orelaterade diskussioner snabbt en ohanterlig soppa.

Även vid moderering är trådade forum överlägsna. Det är lätt att snippa av en undertråd till en egen tråd, vilket är betydligt svårare i en platt diskussion där den ligger lite slumpmässigt ustströdd bland inläggen (och kanske till och med delar av inlägg, för att folk svarat på flera inlägg i ett). Modereringar blir också tydligare i vad de avser och de syns tydligare. Med platta forum hamnar de bara någonstans i flödet, och kan missas om man inte läser hela diskussionen (och modererade diskussioner är ofta långa).

Men, jag är inte omöjlig. Jag kan kompromissa. Jag tyckte gamla forumets lösning var ypperlig, där man kunde välja vilken visning man vill ha. Gillar man 80-talsretro, då kan man köra platt visning. Gillar man en modern vy med översködliga diskussioner, då kan man köra trådat. Poängen är att det då är användarens val, man kör inte den ett påtvingat val i halsen på användaren.

Det där är egentligen grundkurs i användargränssnittsdesign (och programdesign på det hela taget). Vet man inte vad användaren vill ha eller misstänker att olika användare vill ha olika, gör en inställning av det. Det är alltid den säkraste lösningen.

Jag gillar inte ditt tjat om vad som är modernt och inte. Sluta gärna med det

Vad gäller gamla forumet så minns jag att just ingen brydde sig om trådad visning förutom en liten grupp som gnällde på att folk inte brydde sig om trådad visning och att det rörde till trådarna. De som inte hade trådad inställning postade helt enkel sina svar utan att citera eller liknande så alla hamnade i slutet. Tror jag. För jag körde inte trådat, men det är uppfattningen jag fick av de som gnällde på hur folk gjorde inlägg.

Kanske kan det bli samma sak med Taggar. De flesta bryr sig inte och bara en liten del av alla inlägg (eller är det bara trådstarter, jag har ingen koll på hur det funkar här) blir taggade.

Jag tror det är bäst att hålla sig till saker som folk faktiskt använder. Men, visst, det stör mig inte heller så länge det inte är något som påverkar den vanliga visningen. Frågan är bara om det är värt extra besvär för de som gör i ordning forumet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
"Modernt" i sig är ju föga argument. Detta forum är modernare än version fyra av samma programvara. Men inte nödvändigtvis bättre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg;n47774 said:
Så, för att du kan gräva fram en packe andra forum som inte utvecklats på 30 år så måste vi också stanna i forntiden? Kanske det istället är bättre att sticka ut lite från mängden och profilera sig genom att göra något modernt och bra? Annars kan man ju lika gärna gå all out retro och ha en mailing list istället...
Jag startade en tråd för att diskutera vårt framtida forum, jag vet att du hittat den tråden eftersom du redan skrivit där.
Att du inte följde instruktionerna i mitt startinlägg är en annan femma.

I den tråden bad jag användarna att komma med förslag och även hänvisa till andra forum där dessa förslag är implementerade.
Trådade forum har funnits i över 20 år nu så jag skulle inte kalla det för en nyhet, även om det säkert är nyare än platta forum.

CapnZapp "grävde inte fram" en packe forum.
Han listade världens största rollspelsforum.

Nu föreslår jag att du gör detsamma.
Producera en lista med tio stora forum som använder trådat istället för platt visning.

OSERVERA
Vi har inte bestämt oss för hur forumet ska fungera ännu, vi vet inte ens vilken den slutgiltiga forumsplattformen blir.
Vi tar därför emot alla konstruktiva argument med öppna sinnen.
Om du därför börjar skriva konstruktiva argument ökar chansen att vi lyssnar på dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Sapient;n47822 said:
"Modernt" i sig är ju föga argument. Detta forum är modernare än version fyra av samma programvara. Men inte nödvändigtvis bättre.

Det finns också exempel på kortvariga experiment som gör "modernt" till ett ganska märkligt argument.

Först hade vi HTML1-4, sedan XHTML, sedan HTML5. Är XHTML mer modernt än HTML?
Först hade vi startmeny (windows 95-windows 7), sedan en startskärm (windows 8), sedan en startmeny igen (windows 10). Är startskärmen mer modern än den mer flexibla startmenyn i Windows 10?

Att trådat uppfanns efter platt betyder inte nödvändigtvis att det är mer "modernt".
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Troberg;n47774 said:
Så, för att du kan gräva fram en packe andra forum som inte utvecklats på 30 år så måste vi också stanna i forntiden? Kanske det istället är bättre att sticka ut lite från mängden och profilera sig genom att göra något modernt och bra? Annars kan man ju lika gärna gå all out retro och ha en mailing list istället...

Platta forum är en föråldrad teknologi, som fått en viss popularitet på senare år för att folk inte fattar skillnaden på en blogg med kommentarsfält och forum. Hur man än vänder och vrider det, så är trådade forum överlägsna för diskussioner. De ger en naturlig dynamisk indelning i underdiskussioner, så att de kan ske utan att störa varandra, medan, i ett platt forum, så blir en diskussion med en handfull i huvudsak orelaterade diskussioner snabbt en ohanterlig soppa.

Även vid moderering är trådade forum överlägsna. Det är lätt att snippa av en undertråd till en egen tråd, vilket är betydligt svårare i en platt diskussion där den ligger lite slumpmässigt ustströdd bland inläggen (och kanske till och med delar av inlägg, för att folk svarat på flera inlägg i ett). Modereringar blir också tydligare i vad de avser och de syns tydligare. Med platta forum hamnar de bara någonstans i flödet, och kan missas om man inte läser hela diskussionen (och modererade diskussioner är ofta långa).

Men, jag är inte omöjlig. Jag kan kompromissa. Jag tyckte gamla forumets lösning var ypperlig, där man kunde välja vilken visning man vill ha. Gillar man 80-talsretro, då kan man köra platt visning. Gillar man en modern vy med översködliga diskussioner, då kan man köra trådat. Poängen är att det då är användarens val, man kör inte den ett påtvingat val i halsen på användaren.

Det där är egentligen grundkurs i användargränssnittsdesign (och programdesign på det hela taget). Vet man inte vad användaren vill ha eller misstänker att olika användare vill ha olika, gör en inställning av det. Det är alltid den säkraste lösningen.

Hej Troberg,

Om du har lust att se till att servern är uppe, backupper fungerar, forumet är uppe och är en bra platform samt att allt annat fungerar och du har fixat trådat så får du mer än gärna ta min plats som tekniker.
Trådat forum för mig är så ner prioriterat sm kommentarer, scenario banken och alla andra funktioner som bara är rent visuella.

Samt om du har en forums platform som har trådat så länka gärna till den så kan vi ta en titt på den, dock så ska den fortfarande utvecklas samt vara supporterad.

Mvh
Spider fucking Jerusalem
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Moderering

Eftersom vissa personer här på forumet inte verkar kunna diskutera trådat/platt i möblerade rum så utlyser jag härmed ett moratorium på det ämnet.

Så fort någon så mycket som funderar på att skriva något om trådat/platt så ska denne OMEDELBART baka pepparkakor istället!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Magnus Seter;n46613 said:
Som ni säkert vet finns det ett visst missnöje med hur det nya forumet fungerar i allmänhet och de två forumskrascherna i synnerhet. Detta delas av redaktionen, och vi känner att plattformen behöver en stabilare plattform att stå på inför framtiden.

Därför har vi bildat en teknikergrupp som ska försöka åtgärda både de akuta problemen och de mer allmänna problemen.

Förvänta er därför inga omedelbara resultat. Det finns en hel del grundläggande saker som måste göras, och gruppen ska beta av sakerna i prioritetsordning. Jag vill tacka de som ingår i gruppen för att de ställer upp frivilligt, och skänker sin tid till rollspel.nu och de andra användarna.


Om teknikergruppen

Magnus Seter, ägare av forumet.
Spider Jerusalem och Lupus Maximus, forumets tekniker.
Vicotnik, koordinator och kommunikatör för teknikergruppen.
anth och Max Raven, vice-tekniker.

Det är bara Lupus och Spidde som kommer att vara "lilafärgade" tekniker på forumet, men samtliga i teknikergruppen kommer att ha kompetens att få upp forumet om det skulle krascha igen.

De akuta problemen

Forumet ligger idag på Lupus privata server som är både stabil och säker. Men varken han eller vi ser det som en permanent lösning, därför har vi tecknat avtal om en ny server hos FS Data. Det är en s.k. VPS och den kostar rollspel.nu 400 kr i månaden. FS Data har funnits i över ett decennium och har ett mycket gott rykte.

Någon helg i en nära framtid, när Spidde och Lupus har tid samtidigt, kommer vi att flytta forumet till den nya servern. Exakt helg kommer att annonseras minst en vecka i förväg. Det kommer att vara ett planerat driftstopp som kan vara i upp till 24 timmar. Det kommer att gå till så här:

– Vi stänger ner forumet (man kommer till en sida där det står att forumet är stängt för underhåll).
– Vi tar backup.
– Vi installerar backupen på det nya forumet och ser att allting fungerar som det ska.
– Vi pekar om rollspel.nu till den nya servern.

Själva forumsflytten tar bara ett par timmar, däremot kan det ta upp till 24 timmar innan ompekningen slår igenom, d.v.s. att era webbläsare går till den nya servern istället för den gamla.

När forumet väl är på plats kommer vi även att ta en daglig backup till en extern server. Vilket betyder att skulle forumet krascha igen förlorar vi max 24 timmars data.

Vår långsiktiga lösning

Vi planerar att byta forumsplattform, då de flesta problemen som vi har idag är knutna till just vBulletin 5. Detta är dock en långsam process som kommer att ta flera månader att genomföra. Vi hoppas dock kunna genomföra plattformsbytet någon gång under 2015.

Innan vi vi gör något byte är det flera saker som måste lösas:

– Vi ska ha en testserver där vi kan testa en ny forumsplattform.
– Vi ska se så vi får med oss all data när vi migrerar från vBulletin 5.
– Vi ska se så att alla nya funktioner fungerar som de ska på det nya forumet.

Till skillnad från när vi bytte till vBulletin 5, som gjordes i panik, har vi nu tid på oss att släppa en färdig produkt. För att parafrasera Gandalf, en forumsuppdatering är aldrig för sen. Inte heller för tidig. Den kommer precis när vi planerat den.

Det finns tre funktioner på dagens forum: kommentarer, grupper, bloggar, som är specifika för vBulletin 5, men vi ska göra vårt yttersta för att även få över dessa till en ny plattform.
För att minimera problemen vid ett plattformsbyte ska vi försöka frysa dessa funktioner redan nu, så man inte kan skriva fler kommentarer, grupper eller bloggar.

Sponsring

Flera av er har frågat om det går att sponsra rollspel.nu och i samband med att vi köpt en egen server som har en fast månadskostnad, är denna fråga åter aktuell. Vi kommer dock att lägga alla energi på den nya forumsplattformen som kommer att ha en sponsringsfunktion. Och nej, rollspel.nu kommer inte att gå i konkurs innan vi byter plattform. :)

Alla driftskostnader kommer också att redovisas i framtiden så att ni alla vet hur forumet ligger till ekonomiskt.

Det gamla UBB-forumet

Det går idag att komma åt det gamla forumet på http://oldsite.rollspel.nu/forum/

När den nya forumsplattformen är uppe kommer vi att börja titta på om vi kan slå ihop de två forumen. Detta ligger dock väldigt långt in i framtiden och det är inte ens någon idé att titta på problemet innan vi fått den nya forumsplattformen på plats.

Vi kan inte lova något om det gamla forumet, förutom att vi ska göra vårt bästa.

Vänliga hälsningar och tack för allt tålamod och alla förstående kommentarer vi fått under dessa svåra tider.

/Magnus


Hur går det med allt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Zoth-Ya;n89023 said:
Hur går det med allt?
Det går sakta framåt. Men nu har vi i alla fall ett vad vi vet så här långt fungerande sätt att migrera forumet. Nästa steg för oss är att se över test migreringen så att allt fungerar som det ska.
 
Top