Nekromanti Viktigt meddelande till alla forumiter

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
...det blir förvisso lite hantering och så men om donatorerna själva ansvarar för att böckerna säljs och att pengarna når rätt ficka så är det väl chill? Det som behövs centralt är ett konto, en kassa samt lite promotion.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
...kanske klistermärken men kan sätta på varorna som säljs så att köparna ser att det de köper går i förmån för wrnu?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En crowdfunder känns som något man gör för engångskostnader (t ex ny server/licens), medan löpande kostnader snarare bör hanteras med forums-inbyggda sponsringsfunktioner/premium-medlemskap.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n47153 said:
Tanke: Kan man börja donera rollspelsprylar att auktioneras ut på GothCon och låta intäkterna gå till wrnus underhåll som en sorts crowdfunding?
Jag säger inte nej, men det är Magnus och Dante som får bestämma detta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Kommer man att uppgradera till ett trådat forum, eller kommer det fortfarande att se ut som något från första halvan av 80-talet (eller, om man så föredrar, en felanvänd blog)?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg;n47541 said:
Kommer man att uppgradera till ett trådat forum, eller kommer det fortfarande att se ut som något från första halvan av 80-talet (eller, om man så föredrar, en felanvänd blog)?
Ingen kommer att lova någonting förrän vi sett att vi kan migrera forumet, med all data intakt, till en ny plattform.
Jag kan dock sträcka mig så långt som att vi i alla fall diskuterat trådat. Du får leva på hoppet tills vi själva vet mer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Troberg;n47541 said:
Kommer man att uppgradera till ett trådat forum, eller kommer det fortfarande att se ut som något från första halvan av 80-talet (eller, om man så föredrar, en felanvänd blog)?
Jag ogillar starkt hur du tagit dig rätten förolämpa både hur wrnu ser ut och hur folk verkligen använder rollspelsforum. Innan du fortsätter ditt orättmätiga skitkastande, lyft blicken från naveln, troberg, och titta ut i hur verkliga världen fungerar.

Vad WRNU vill åstandkomma är ett forum för att diskutera rollspel. Jag hoppas vi är överens i det, åtminstone.

Låt oss då titta på just sådana, dvs rollspelsforum. Jag tar nu de som jag själv frekventerar, men se det mindre som en partsinlaga och mer som en inbjudan att själv lägga till exempel på vad WRNU kan och bör använda som förebild.

ENWorld - vBulletin® Version 4.2.2 Inga trådar
RPG.NET vBulletin® Version 4.2.2 Inga trådar
Strike to Stun phpBB Group Inga trådar
FFG - egenkonstruerat (har för mig spansk programmerarstudio Edge Ayuda) Inga trådar
Yog Sothoth Jag kan inte se systemet, men tror det byggts på blogplattform Inga trådar

Jag frekventerar inte dessa själv särskilt ofta, men:
Onyx Path (Vampire RPG) vBulletin® Version 5.1.3 Inga trådar
Basic Role Playing IP.Board 3.4.7 Inga trådar
Iron Crown Enterprises SMF © 2013, Simple Machines Inga trådar
Green Ronin vBulletin® Version 4.2.2 Inga Trådar
Traveller RPG vBulletin® Version 3.8.4 Inga trådar

Så eftersom ingen annan säger det, gör jag det:

Vänligen stäng din oförskämda och negativa trut, Troberg, sluta försöka föra WRNU tillbaka till en förgången tid då varje rollspelare intresserad av nätdiskussion fick uppfinna hjulet helt självt. Låt WRNU välja en modern lösning som låter dem lägga sin tid på att spela rollspel snarare än att tjäna dina drömmar och visa dem lite respekt för helvete!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Magnus Seter;n46613 said:
Som ni säkert vet finns det ett visst missnöje med hur det nya forumet fungerar i allmänhet och de två forumskrascherna i synnerhet. Detta delas av redaktionen, och vi känner att plattformen behöver en stabilare plattform att stå på inför framtiden.
Det framgår inte jättetydligt (eller så är jag korkad) men visst är "plattformen" två närmast helt skilda saker?
1) datorn/webbhotellet/hårdvaran etc
2) forumfunktionerna/vbulletin/mjukvaran etc

Bara så vi är överens om att man kan vara "missnöjd" med krascherna och därmed plattform 1, utan att därmed ha några särskilt onda synpunkter på plattform 2.

Magnus Seter;n46613 said:
Det finns tre funktioner på dagens forum: kommentarer, grupper, bloggar, som är specifika för vBulletin 5, men vi ska göra vårt yttersta för att även få över dessa till en ny plattform.
För att minimera problemen vid ett plattformsbyte ska vi försöka frysa dessa funktioner redan nu, så man inte kan skriva fler kommentarer, grupper eller bloggar.
Personligen anser jag att ni därmed löst minst 90% av problemen.

Jag är en nöjd och glad användare av WRNU så som forumet fungerar just i detta nu.

Då avser jag "Plattform 2" enligt ovan. Jag har givetvis full förståelse för att ni behöver en bra/bättre plattform 1.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj forumiter!
Frågan om trådat forum är som Schrödingers katt - ingen vet någonting.
Vi i teknikergruppen vet själva inte med 100 % säkerhet vilken plattform vi flyttar till när vi lämnar vB5.
Vi vet givetvis vad vi vill, men vi vet ännu inte om det går för vi har ännu inte provmigrerat forumet.
Eftersom vi själva inte vet vilken forumsplattform vi kommer att hamna på är diskussioner om olika funktioner helt hypotetiska i dagsläget.

Däremot vill vi gärna veta vad ni tycker - därför ska jag skapa en ny tråd för just det ändamålet.
https://www.rollspel.nu/threads/63185
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp;n47551 said:
Det framgår inte jättetydligt (eller så är jag korkad) men visst är "plattformen" två närmast helt skilda saker?
1) datorn/webbhotellet/hårdvaran etc
2) forumfunktionerna/vbulletin/mjukvaran etc

Bara så vi är överens om att man kan vara "missnöjd" med krascherna och därmed plattform 1, utan att därmed ha några särskilt onda synpunkter på plattform 2.
Vi skiljer på serverplattform och forumsplattform.
Serverplattformen är hårdvaran, Linux, Apache, MySQL, PHP. Den är redan färdig och vi flyttar till vår nya server så fort Spidde och Lupus har tid.
Forumsplattformen är idag vBulletin5 som vi ska försöka migrera till en annan forumsmjukvara.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n47550 said:
Vänligen stäng din oförskämda och negativa trut, Troberg, [/B]
Moderering:

Det var inte hyfsat eller snällt. Det där var oförskämt och negativt och personangrepp.

Och sånt vill vi verkligen inte se på det här forumet, oavsett vilken sida i tråd-snöre-debatten man står i!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Låt oss då titta på just sådana, dvs rollspelsforum. Jag tar nu de som jag själv frekventerar, men se det mindre som en partsinlaga och mer som en inbjudan att själv lägga till exempel på vad WRNU kan och bör använda som förebild.

ENWorld - vBulletin® Version 4.2.2 Inga trådar
RPG.NET vBulletin® Version 4.2.2 Inga trådar
Strike to Stun phpBB Group Inga trådar
FFG - egenkonstruerat (har för mig spansk programmerarstudio Edge Ayuda) Inga trådar
Yog Sothoth Jag kan inte se systemet, men tror det byggts på blogplattform Inga trådar

Jag frekventerar inte dessa själv särskilt ofta, men:
Onyx Path (Vampire RPG) vBulletin® Version 5.1.3 Inga trådar
Basic Role Playing IP.Board 3.4.7 Inga trådar
Iron Crown Enterprises SMF © 2013, Simple Machines Inga trådar
Green Ronin vBulletin® Version 4.2.2 Inga Trådar
Traveller RPG vBulletin® Version 3.8.4 Inga trådar
Så, för att du kan gräva fram en packe andra forum som inte utvecklats på 30 år så måste vi också stanna i forntiden? Kanske det istället är bättre att sticka ut lite från mängden och profilera sig genom att göra något modernt och bra? Annars kan man ju lika gärna gå all out retro och ha en mailing list istället...

Platta forum är en föråldrad teknologi, som fått en viss popularitet på senare år för att folk inte fattar skillnaden på en blogg med kommentarsfält och forum. Hur man än vänder och vrider det, så är trådade forum överlägsna för diskussioner. De ger en naturlig dynamisk indelning i underdiskussioner, så att de kan ske utan att störa varandra, medan, i ett platt forum, så blir en diskussion med en handfull i huvudsak orelaterade diskussioner snabbt en ohanterlig soppa.

Även vid moderering är trådade forum överlägsna. Det är lätt att snippa av en undertråd till en egen tråd, vilket är betydligt svårare i en platt diskussion där den ligger lite slumpmässigt ustströdd bland inläggen (och kanske till och med delar av inlägg, för att folk svarat på flera inlägg i ett). Modereringar blir också tydligare i vad de avser och de syns tydligare. Med platta forum hamnar de bara någonstans i flödet, och kan missas om man inte läser hela diskussionen (och modererade diskussioner är ofta långa).

Men, jag är inte omöjlig. Jag kan kompromissa. Jag tyckte gamla forumets lösning var ypperlig, där man kunde välja vilken visning man vill ha. Gillar man 80-talsretro, då kan man köra platt visning. Gillar man en modern vy med översködliga diskussioner, då kan man köra trådat. Poängen är att det då är användarens val, man kör inte den ett påtvingat val i halsen på användaren.

Det där är egentligen grundkurs i användargränssnittsdesign (och programdesign på det hela taget). Vet man inte vad användaren vill ha eller misstänker att olika användare vill ha olika, gör en inställning av det. Det är alltid den säkraste lösningen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
eftersom debatten för och emot trådat/platt och för och emot kommentarer är så sjukt jävla infekterad på det här forumet var det nog nästan ofrånkomligt att det skulle utmynna i pajkastning rätt fort. Jag önskar att det fanns något sätt att mötas på mitten i hela den debatten...

(Det här är för övrigt ett praktexempel på ett inlägg jag hade velat kunna skriva som en kommentar ^_^ )
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kärlekscraft;n47780 said:
Kan man inte rösta om det? Skapa en omröstning så fixar det sig.
Det finns redan en tråd att rösta i.
Omröstningen är dock inte bindande utan bara vägledande.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
anth;n47782 said:
Det finns redan en tråd att rösta i.
Omröstningen är dock inte bindande utan bara vägledande.
Förstås. :wink:
Precis som Konungariket Sveriges politiska system. :rolleyes:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kärlekscraft;n47788 said:
Är inte så insatt i alternativen, så: Vad bör jag gilla/rösta på?
Är du inte insatt så bör du kanske avstå från att rösta.
Det tycker jag gäller alla val.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Troberg;n47774 said:
trådade forum
Kan du visa mig ett enda exempel på trådat forum som inte har ful och dålig och ointuitiv navigering som antingen stör läsflödet genom att låta varje inlägg bli inskjutet (som 4-chan etc), eller kräver dussintals klick då man måste klicka fram varenda litet sketet inlägg manuellt i en trädstruktur (som gamla forumet)?

Ännu har jag inte sett ett trådat forum som går att navigera på ett civiliserat och modernt sätt. En av anledningarna till att de fallit tillbaks är troligen just därför; modern UI-design bygger på enkel navigering, minimering av klick och att lyfta fram innehållet utan att låta interfacet vara i vägen. De eventuella fördelar trådade forum har drunknar i den omöjlighet det innebär att göra den snygga och lättnavigerade och utan en massa overhead.

På ett platt forum går det att väldigt, väldigt enkelt läsa av de inlägg som är nya i en tråd genom att gå till det första man inte läst, och sedan scrolla. På ett trådat innebär samma operation flera onödiga val, antagligen måste man byta mellan flera sidor eftersom det kan ha kommit enskilda nya svar på sida 2 eller 3, och man måste antingen klicka på varje enskilt nytt svar eller stå ut med att läsflödet bryts a' 4chan, där alla svar blir olika breda.

Det må vara så att trådat är bra ur teknisk synpunkt, men ur layout- tillgänglighets- och läsbarhetssynpunkt är de helt värdelösa.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Det viktigaste är att inte försöka göra något nytt, något eget.

Vad ni än väljer, välj något som funkar direkt ur förpackningen, eller med ett minimum av konfiguration.

Fokusera på vad besökaren behöver för att diskutera rollspel på trevligt vis.

Det är MYCKET mindre än vad exempelvis den här tråden ger sken av.
 
Top