Vila i frid 007

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så för att få till någon diskussion här kan vi till exempel fråga oss vilken som är hans bästa film.

Så jag kollade upp hur jag satt betyg på imdb (och irriterar mig på att det finns så dåligt med sökfunktioner -- att låta mig se en lista med mina betyg på alla filmer med skådis X eller regissör Y borde inte vara så komplicerat) och kom fram till följande:

Den bästa filmen med Sean Connery: Time Bandits

Den bästa filmen där Sean Connery spelar en stor roll: Rosens namn

Den bästa Bond-filmen med Sean Connery: Goldfinger

Dr_Dängrot

Myrmidon
Favorit film med Connery det blir svårt 🤔

Bästa film där han spelar en stor roll . Håller med om i rosens namn

Bästa Bond film med Connery Goldfinger eller from russia with love .

Paal

Imaginär fantast
Håller med om Rosens namn.

Några andra favoriter (helt baserat på nostalgiminne):
Outland
Highlander
Jakten på röd oktober

Dr_Dängrot

Myrmidon
Håller med om Rosens namn.

Några andra favoriter (helt baserat på nostalgiminne):
Outland
Highlander
Jakten på röd oktober
Jag tycker Connery känns väldigt malplacerad i Highlander och röd oktober en skotte som spelar en spanjor som med skottsk accent ber en fransk-amerikansk skådis som spelar skotte att berätta för han om their scottish ways eller en rysk ubåtskapten som talar med skottsk accent

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Den bästa filmen med Sean Connery: Robin Hood - Prince of theives

Den bästa filmen där Sean Connery spelar en stor roll: Darby O Gil och småfolket

Den bästa Bond-filmen med Sean Connery: From Russia with love

Sidd

”Bybo”
Dags att plocka fram James Bond äventyret Godfinger för en liten nostalgitripp med guldjakt. Mins skurken som kastade slipad hatt efter folk och klassiska bondlåten Shirley Bassey och klassiska namn på figurer som Oddjob, Pussy Galore, M, Moneypenny mfl
...50 år sedan typ...
Undrar vad äventyret går att sälja för på marknaden nu?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Svårt med bästa filmer. Jag älskade att se (och kanske framförallt höra) honom på film, men de flesta filmerna är egentligen inte så märkvärdiga. "Der Name der Rose" har en otroligt spännande setting men minns inte rollprestationen som spektakulär. "The Untouchables" är likaså en bra film, och även om den gav honom en Oscar så hamnade han lite i skymundan för Kevin Costner. Bondfilmerna har jag inte sett på många år men You only live twice och Goldfinger är väl dem jag gillar mest, men då är det ändå inget djupt skådespeleri. Samma sak med "The man who would be King".

Organ

Out of time, out of mind
Jag är oerhört svag för The Hill från 1965, där Connery hamnar i ett militärfängelse i Libyska öknen under andra världskriget efter att ha slagit en officer på käften. Titeln kommer av att fängelset har en kulle som internerna tvingas springa upp och ner på som straff när de missköter sig (eller när det passar den sadistiske vaktchefen).

Organ

Out of time, out of mind
En annan, lite bortglömd pärla i Connerys filmografi är komedin A Fine Madness från 1966. Connery spelar kolerisk poet med problem med både inspirationen och humöret. En ovanlig genre för honom men Connery är förvånansvärt bra i en komisk roll.

Lupus Maximus

Tekniker
Utöver flera som redan nämnts; En bro för mycket (ligger långt upp på listan över favoritfilmer) och Outland (kanske inte någon superhöjdare, men den får mig alltid sugen på att spela lite SciFi typ Traveller).

...nåja, Outland var visst redan nämnd.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Den har jag aldrig sett, utan bara sett just den bilden postad på lite olika ställen.

Så, i en tävling mellan den och Highlander 2, vilken vinner?
Om du menar i ren obskyritet vinner nog Zardoz men i produktions och nostalgivärde vinner Highlander 😁