Nekromanti [Vilda västern] Hade små byar sheriffer?

Mogger

Hipsteranka
Vi ska spela lite Vildavästern-rull i veckan och då slog det mig att jag alltid har antagit att det satt en sheriff i varje liten håla, men när jag tänker på det så känns det orimligt. Men det verkar svårgooglat, eller så hittar jag inte rätt sökord.

Lupus Maximus

Tekniker
Vissa ställen, som t.ex. Deadwood var laglöst land i början (Deadwood var trots allt en olaglig bosättning på indianmark i början).

Sedan tillhör många småsamhällen ett större samhälle, så Sheriffen finns några timmar bort.

Samt att en mindre stad kan ha någon som är sheriff på deltid på sidan om sitt "riktiga jobb", vilket kan funka för en liten stad.

anth

Vetefan
I vilda västern fungerade det (och fungerar fortfarande) så att det är innevånarna i staden som betalar sheriffens lön. Det där med statliga fogdar och länsmän har aldrig funnits i vilda västern. Sheriffen väljs också för en viss period, t.ex. 2 år.
Det betyder att ett samhälle måste vara tillräckligt stort för att sheriffens lön inte ska bli för betungande för innevånarna. Sedan ska det också vara tillräckligt mycket "bus" för att innevånarna ska tycka att de behöver en sheriff.
Man kan även tänka sig att en person är sheriff på deltid, d.v.s. personen har ett vanligt jobb, men när det blir bråk sätter denne på sig sheriffstjärnan och börjar leka polis.

Terenor

Veteran
Som regel skulle det ju finnas en sheriff i varje county men inte nödvändigtvis varje stad (trots att vissa counties antagligen var små nog att bara ha en). Naturligtvis så betyder detta att sheriffen inte kan befinna sig överallt samtidigt om det är mycket mark mellan samhällen, gårdar osv. Som Lupus säger så kunde det ta timmar för honom att ta sig från plats till plats, men det är ju därför som sheriffen hade rätt att utse deputies.

Det fanns också Marshals i västern (finns fortfarande) som var statligt anställda lawmen, men de ansvarade för betydligt större områden och var mycket ovanliga att stöta på ute på landsbygden. De var heller inte "polis" i vanlig mening utan gav sig enbart ut på order från domstol att leta rätt på och fånga in folk som brutit mot federal lag eller flytt från statliga fängelsen. De hade med andra ord inte i uppdrag att ta hand om vanligt bråk som sheriffen har.
.

Mogger

Hipsteranka
Zoth-Ya;n202052 said:
Ot fråga :vad kommer ni köra med för system?

Revolver, naturligtvis :) Bästa systemet för historiskt spel med revolvrar...Doh!

Mogger

Hipsteranka
Någon som sitter inne på någon info om hur vanligt det var med mindre, sherifflösa, byar? Och nej, det här är kanske inte så rollspelsrelaterat längre, utan mer av historiskt intresse. Jag har full koll på hur lagen i 1800-talets USA funkade, men just den här lilla detaljen hade jag inte funderat på innan, och som sagt verkar det svårt att hitta någon fakta kring det.

Sapient

Swashbuckler
Det stämmer att det idag finns ett "sheriff's office" per county (utom i två delstater). Men det har inte alltid varit organiserat så. Särskilt inte i de fall när en delstat håller på att organisera sig, när indelningen i counties är skiftande eller inte fastställd - och ännu mer så i terrotorierna som är ännu lösare organiserade. (Tex var ju Deadwood, under den tid som tv-serien skildrar, mestadels en "olaglig" bosättning utanför USAs territorium.)

En stad hade förmodligen en sheriff, om den var "incorporated" - dvs. hade "stadgar" ("bylaws" - fö ett låneord fr Skandinavien) som var godkända av delstatens (eller territoriets) myndighet. Om den var en helt oreglerad nybyggarbosättning kunde det nog variera, särskilt om bosättningens syfte helt eller delvis var att hålla sig undan från någon slags lag eller tillståndförfarande (som ju inte var ovanligt).

Behovet av lokal myndighetsutövning var större, så det fanns ingen anledning att hålla sig till enbart en sheriff per county, om countyt var stort och hade flera av varandra oberoende städer. (Men sheriffen var ju i gengäld, som flera är inne på, inte heltidsanställd utan hade det som bisyssla som regel.)

Jurisdiktionen var ofta också oklar, eftersom även om staden låg i ett county som nominellt sett hade vissa gränser, så var dessa sällan utmätta och bestämda på ett sätt som alltid var praktiskt användbara - den sortens "ordning" låg liksom oftast ett par decennier bakom "the frontier". (Men inte för inte är ämbetet som "lantmätare" ett som alltid haft stor betydelse i USA och flera presidenter - bla George Washington och Abraham Lincoln - var vid något tillfälle i sina karriärer lantmätare.)

I vissa delstater (bla New Mexico, så förhållandevis sent - har ingen uppgift för om bestämmelsen var i kraft under territorietiden, annars faller den väl utanför den intressanta tidsepoken...) bestämde då att en sheriff alltid hade jurisdiktion att gripa en brottsling i ett annat county, om brottet begåtts i deras område.

Ska saken sedan kompliceras ytterligare, så hade ju riktigt stora städer inte sheriffer, utan poliskårer. :)

Sapient

Swashbuckler
Måns;n202063 said:
Någon som sitter inne på någon info om hur vanligt det var med mindre, sherifflösa, byar? Och nej, det här är kanske inte så rollspelsrelaterat längre, utan mer av historiskt intresse. Jag har full koll på hur lagen i 1800-talets USA funkade, men just den här lilla detaljen hade jag inte funderat på innan, och som sagt verkar det svårt att hitta någon fakta kring det.

Ja, för ett land som är så pass intresserat av sin egen historia och som glorifierar just den delen av sin historia, så är det märkligt ont om bra info (iaf på nätet) om hur det såg ut.

Det jag har lärt mig, kommer mestadels från intresse för inbördeskriget, där sådana detaljer ibland "slinker med" - inte minst i skildringar från de områden som just då var mest aktuella, i uppseglingen av kriget ("Bleeding Kansas" ger tex en ganska omfattande insikt i hur det kunde gå till med rävspel kring att "grunda" städer i politiska syften mm.) Samt en del från böcker om Lincoln, när han verkade som småstadsadvokat ute i Illinios bygder.

Kolla om inte US Sheriffs Association har historiesidor? Har iaf för mig att de haft det.

Mogger

Hipsteranka
Sapient;n202075 said:
Kolla om inte US Sheriffs Association har historiesidor? Har iaf för mig att de haft det.
Bra idé, men kan tyvärr inte hitta något där. Tack ändå.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tillräckligt små byar (om vi är nere på nivån att vi snackar en handfull gårdar typ) kan ju mycket väl vara så sammsansvettsade att de helt sonika löser alla problem gemensamt, utan saker som sheriffer. Dvs interna problem finns i princip inte och löses genom att man helt enkelt snackar ihop sig. Externa problem gaddar man ihop sig och motar bort med gevär och högafflar.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n202079 said:
Tillräckligt små byar (om vi är nere på nivån att vi snackar en handfull gårdar typ) kan ju mycket väl vara så sammsansvettsade att de helt sonika löser alla problem gemensamt, utan saker som sheriffer. Dvs interna problem finns i princip inte och löses genom att man helt enkelt snackar ihop sig. Externa problem gaddar man ihop sig och motar bort med gevär och högafflar.
Ja, och så var det nog i relativt stor utsträckning oavsett om det fanns någon sheriff eller inte. Eller så bråkar gårdarna med varandra...