Vildhjarta. Vi har alla känt dess storhet, dess närmast obeskrivliga genialitet, som ligger i dess enkelhet. Somliga räds spela det, man har bara en chans att överraska spelarna (på samma vis som man bara blir av med oskulden en gång) och blotta tanken av att förstöra storverket får dessa spelledare att undvika äventyret. Vidare finns det de som gladlynt spelade igenom äventyret den där soliga dagen det kom på posten och lyckades strålande med det konststycket. Jag tillhör den förstnämnda gruppen, de med alldeles för höga ambitioner och som aldrig vill sluta vrida och vända på konceptet, förbereda sig och försöka hitta den ultimata länken till äventyret. Men nu är det dags, jag har bestämt mig för att leda Vildhjarta. Folk har delat med sig av sina erfarenheter förr, men i hopp om att nya vinklingar skall finnas och att nya erfarenheter tillkommit så efterlyser jag nu svaret på några frågor;
1. Musik? Tänkte egentligen använda Bo Hanssons musikaliska tolkning av Sagan om ringen, men jag har kommit underfund med att den trots sin trolska underton och trudvanska orgel saknar det där mörka, ondskefulla som Vildhjarta har, eller som RiotMinds uttrycker sig, "lika åtråvärd som skrämmande". Trolsk och mystisk, lockande och skrämmande. Lycka och sorg, blandat av årtusenden av öden. Vilken instrumental musik uppfyller dessa krav?
2. Nya möten? Har någon frambringat egna möten, som man kan späda ut äventyret med? Allt är välkommet, men främst letar jag efter de där lite mindre händelserna som egentligen saknar större vikt, men som uppmuntrar till rollspelande och till att ge mer liv åt äventyret som annars kan bli en aning styrt.
3. Ordning? Jag har valt att inte slå fram möterna, utan istället i förväg göra upp en bestämd ordning. Vilken ordning passar då bäst, vilket ska man börja med? Bör man låta handlingen stegra sig och släppa ut mer och mer information efter hand? Hur lång tid bör det gå innan spelarna tillåts inse att de är fast i skogen, och med vilket möte avslöjar man detta?
Tack på förhand!
Jacob
1. Musik? Tänkte egentligen använda Bo Hanssons musikaliska tolkning av Sagan om ringen, men jag har kommit underfund med att den trots sin trolska underton och trudvanska orgel saknar det där mörka, ondskefulla som Vildhjarta har, eller som RiotMinds uttrycker sig, "lika åtråvärd som skrämmande". Trolsk och mystisk, lockande och skrämmande. Lycka och sorg, blandat av årtusenden av öden. Vilken instrumental musik uppfyller dessa krav?
2. Nya möten? Har någon frambringat egna möten, som man kan späda ut äventyret med? Allt är välkommet, men främst letar jag efter de där lite mindre händelserna som egentligen saknar större vikt, men som uppmuntrar till rollspelande och till att ge mer liv åt äventyret som annars kan bli en aning styrt.
3. Ordning? Jag har valt att inte slå fram möterna, utan istället i förväg göra upp en bestämd ordning. Vilken ordning passar då bäst, vilket ska man börja med? Bör man låta handlingen stegra sig och släppa ut mer och mer information efter hand? Hur lång tid bör det gå innan spelarna tillåts inse att de är fast i skogen, och med vilket möte avslöjar man detta?
Tack på förhand!
Jacob