Nekromanti Vildhjarta

Wallroth

Veteran
Vildhjarta. Vi har alla känt dess storhet, dess närmast obeskrivliga genialitet, som ligger i dess enkelhet. Somliga räds spela det, man har bara en chans att överraska spelarna (på samma vis som man bara blir av med oskulden en gång) och blotta tanken av att förstöra storverket får dessa spelledare att undvika äventyret. Vidare finns det de som gladlynt spelade igenom äventyret den där soliga dagen det kom på posten och lyckades strålande med det konststycket. Jag tillhör den förstnämnda gruppen, de med alldeles för höga ambitioner och som aldrig vill sluta vrida och vända på konceptet, förbereda sig och försöka hitta den ultimata länken till äventyret. Men nu är det dags, jag har bestämt mig för att leda Vildhjarta. Folk har delat med sig av sina erfarenheter förr, men i hopp om att nya vinklingar skall finnas och att nya erfarenheter tillkommit så efterlyser jag nu svaret på några frågor;

1. Musik? Tänkte egentligen använda Bo Hanssons musikaliska tolkning av Sagan om ringen, men jag har kommit underfund med att den trots sin trolska underton och trudvanska orgel saknar det där mörka, ondskefulla som Vildhjarta har, eller som RiotMinds uttrycker sig, "lika åtråvärd som skrämmande". Trolsk och mystisk, lockande och skrämmande. Lycka och sorg, blandat av årtusenden av öden. Vilken instrumental musik uppfyller dessa krav?

2. Nya möten? Har någon frambringat egna möten, som man kan späda ut äventyret med? Allt är välkommet, men främst letar jag efter de där lite mindre händelserna som egentligen saknar större vikt, men som uppmuntrar till rollspelande och till att ge mer liv åt äventyret som annars kan bli en aning styrt.

3. Ordning? Jag har valt att inte slå fram möterna, utan istället i förväg göra upp en bestämd ordning. Vilken ordning passar då bäst, vilket ska man börja med? Bör man låta handlingen stegra sig och släppa ut mer och mer information efter hand? Hur lång tid bör det gå innan spelarna tillåts inse att de är fast i skogen, och med vilket möte avslöjar man detta?

Tack på förhand!
Jacob

Eksem

Champion
1. Hmm... vi spelade, i brist på bättre, soundtracket till Sagan om Ringen. Det är ett skitdåligt spelsoundtrack, så det är inte att rekommendera. Jag gillar känslan i Jan Johanssons tolkningar av svensk folkmusik (Jazz på Svenska). Det känns milsvid skog och trolldom. Den kommer jag nog spela en del från när jag fortsätter på Snösaga någon gång i framtiden.

Annars har användaren Soda på Riotminds DoD-forum gjort skitbra låtar man kan använda. Onda skogsljud och tunna musikslingor. Tror att de finns på Svultna Svinet-sidan, om jag inte minns fel. De är gjorda för att användas till spel i Trudvang, och det märks.

Sedan gillar ju jag allra bäst att spela med riktiga låtar med vokala insatser som passar bra. Må det vara hiphop, electronica, retrorock, dancehall eller whatever. Men det är väl inte standardsättet att använda musik.

2. Jag använde inte ens alla möten som fanns med. Att introducera ÄNNU fler saker hade jag inte pallat med.

3. Jag skippade ordning helt och slumpade allt. Ibland frustrerande för spelarna, vilket var rätt kul. Att de är fast bör de lista ut själva tycker jag. Låt spelarna stegra handlingen själva, det här är inte den typen av stressäventyr som tjänar på att spelledaren pressar spelarna. Se det inte som att du släpper ifrån dig information när det passar, utan som att rollpersonerna faktiskt listar ut saker och ting själva.

Övrigt:
Det sämsta med äventyret är att traskandet mellan alla möten är svårt att få intressant och omväxlande och snart blir det alldeles för uppenbart hur äventyret är upplagt (i slutet satt jag och typ: "Ni går i två dar, ni kommer till Basilisken igen"). Man måste anstränga sig en hel del där, imho.

Foggmock

Myrmidon
Re: Vildhjarta [Spoilervarning]

1. Ingen alls. Jag tänker uttrycka mig extremt elitistiskt, men vi får underbar stämning utan musik och de gånger vi har försökt har det ibland blivit ofrivilliga pauser när SL ska byta låt, och ibland avslöjas stämningen i nästa scen för uppenbart om SL sätter på musik som skjiljer sig från ambient-köret man hade nyss.

2. Don't go there. Det finns tillräckligt att jobba med i modulen som det gör - jag instämmer med tidigare talare, jag använde inte allt. Om de till exempel aldrig får tag på hemligheten om Dödens riddare är det ingen ide att låta dem stövla på Drej Svartenbrand såvida det är segt och du vill slåss med dem.

3. Jag kör en hyfsat förutbestämd ordning där ledtrådarna stegras tills det att de fattat mekaniken - hitta svaren så blir de utsläppta, då kan man köra relativt fritt. Låt dem knata runt i skogen och träffa folk som inte vet nått om den - min andra spelgrupp träffade smeden först och lyckades övertala honom att gå med dem åt det håll han kom in ifrån lika länge som det tog honom att gå in (öhm. han skulle alltså leda dem ut, trodde han), och när det gått två dagar för mycket lät jag dem träffa på den döda jägaren utan att ge dem lappen som det står hemligheter på, den kan de snubbla över senare.. stämningen när de fick brevet blev underbart tryckt och de visade prov på fint rollspelande, det var två hyfsat unga och naiva älvahäxor och en av häxornas bror tillsammans med en skogsman och älvorna sprang runt och var jättenervösa.. :gremsmile:

Sen ska jag säga som jag har sagt innan till folk som ska spelleda det - scanna det för buggar (typ om nån har Häva Förstening och kastar den på de utanför basilisken, det är bra att vara förberedd på) och förbered dig på alla händelseförlopp du kan tänka dig - Vildhjarta har lockat fram de mest kreativa sidor hos mina spelare och jag tackade mig själv både en och två gånger för att jag läst det ett par extra gånger.

4. Skaffa många snygga handouts. jag gjorde pergament i ugnen mha. vatten och det blev askoolt. lite gamla 'bruna' glasflaskor och blommor är också schysst att ha och dela ut.. småsaker som kan skjuta stämningen i taket. Jag byggde t.o.m. ett Kokes rutor-"bräde" och visade dem.. stackarna blev alldeles förvirrade.

Eksem

Champion
Re: Hörde jag musik?

LotR-soundtracket fick en fyra. En fyra. Det är det mest oanvändbara jag hört i spelmusiksväg. Jag litar icke på denna recensionsdatabas.

Troberg

Sinister eater
FMRDB [NTIT]

Filmmusiksrecensionsdatabasen kanske kan hjälpa dig?
Du har inga planer på att ändra/utöka inriktning till en mer generell inriktning pålämplig bakgrundsmusik, även sådan som inte är baserad på film?

Det finns mycket bra musik som är mycket lämplig som bakgrundsmusik utan att för den sakens skull vara filmmusik. Jag har till exempel spelat Freelancer en hel del med Dead Can Dance som bakgrundsmusik, speciellt då de mer "drömska" låtarna som Yulunga. Passar så bra att jag inte kan förstå varför man inte valde det från början (bortsett från att det kostar pengar och att de kanske inte ställer upp på sånt), om ni har Freelancer och Yulunga, prova att starta den precis när första menyn kommer upp!

Krille

Super Moderator
Re: FMRDB [NTIT]

"Du har inga planer på att ändra/utöka inriktning till en mer generell inriktning pålämplig bakgrundsmusik, även sådan som inte är baserad på film?"

Eventuellt. I så fall blir jag dels tvungen att släppa in fler redaktörer i den och dels bli tvungen att bygga in ett filter för att man ska kunna plocka bort bizarrjazz, jpop, påvvermetall och allt annat som respektive fans älskar att använda till allt. Annars kan du ge dig på att Hammerfall kommer att rekommenderas när man letar efter något som passar till ett romantiskt möte under silvergul måne, eller att japansk tuggummipop fungerar i mörka intriger och tunga konspirationer i Mordors land där skuggorna ruva.

Hur som helst så ligger en sådan ändring rätt långt bak ner i korgen. Nästa grej blir förmodligen en sökfunktion.

Krille

Super Moderator
Är det mitt fel att du är lat? 8)

"LotR-soundtracket fick en fyra. En fyra."

Ja? Den passade perfekt till Västmark.

"Det är det mest oanvändbara jag hört i spelmusiksväg. Jag litar icke på denna recensionsdatabas."

Tala om det då. Det finns en kommenteringsfunktion som är till för folk som inte håller med recensenten, där du till och med kan ge ditt eget betyg. "Den som tiger samtycker" heter det, och fram tills dess att någon säger säger emot recensionen så anser jag att jag har helt rätt.

Det är inte mitt fel att du är lat. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

I så fall blir jag dels tvungen att släppa in fler redaktörer i den och dels bli tvungen att bygga in ett filter för att man ska kunna plocka bort bizarrjazz, jpop, påvvermetall och allt annat som respektive fans älskar att använda till allt. Annars kan du ge dig på att Hammerfall kommer att rekommenderas när man letar efter något som passar till ett romantiskt möte under silvergul måne, eller att japansk tuggummipop fungerar i mörka intriger och tunga konspirationer i Mordors land där skuggorna ruva.
Jo, något slags beskrivning av stil och tänkbara tillämpningar, tillsammans med möjlighet till användarkommentarer i stil med vad man har på www.imdb.com är nog nödvändigt. En skala på hur diskret den är borde också vara med...

Ett sätt är annars att godkänna urvalet, men det kräver ju mer jobb.

Annars tycker jag du har vettiga farhågor. Bakgrundsmusik ska inte höras, den ska bara krypa under skinnet och kännas.

Hur som helst så ligger en sådan ändring rätt långt bak ner i korgen.
Om du gör det, säg till om du vill ha förslag. Jag har en handfull riktiga höjdare (som inte innehåller någon begriplig sångtext eller för uppmärksamhetsattraherande ljudbild).

Johan K

Gammal & dryg
Yikes !!

Varför har jag aldrig fått tummen ur & besökt den här sidan ???? :gremcrazy:
Riktigt bra ju ! Finns ju en hel del som man kan få tipps & trix när det gäller musikväg ju !

Krille

Super Moderator

"Jo, något slags beskrivning av stil och tänkbara tillämpningar, tillsammans med möjlighet till användarkommentarer i stil med vad man har på www.imdb.com är nog nödvändigt."

Användarkommentar och -betyg är redan infört, men hittills har ingen fått för sig att använda dem. Det kanske är för otydligt? Jag menar, Eksem var ju tvungen att offentligt tala om i just den här tråden hur mycket mina betyg om Lord of the Rings sög, så han kanske inte hittade knappen för att lämna en egen kommentar och eget betyg?

Diskret-skalan skulle nog kunna fungera. Det får jag ta och implementera någon gång.

"Om du gör det, säg till om du vill ha förslag."

I sådana fall vill jag nog hellre ha recensioner, inte förslag. Men sätter jag in sådana funktioner så säg till, så kan jag väl släppa in dig i FMRDBn.

Troberg

Sinister eater

I sådana fall vill jag nog hellre ha recensioner, inte förslag.
Det var väl iofs sådant som jag tänkte på.

En annan ide som hade varit bra är fasta punkter som ska bedömas. Min tidigare ide med hur diskret den är är en. Mest lämplig i följande sammanhang är en annan. Musiksmaksneutralitet är en tredje. Det går säkert att komma på fler.

Men sätter jag in sådana funktioner så säg till, så kan jag väl släppa in dig i FMRDBn.
Du är inte rädd av dig... Jag ska kanske inte nämna att jag nyligen fick MP3or av en skiva med filmmusik från 70-tals porrfilmer (av en anonym person på forumet, gissa vem...)! Be afraid. Be very afraid.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mortiis

1. Musik? Tänkte egentligen använda Bo Hanssons musikaliska tolkning av Sagan om ringen, men jag har kommit underfund med att den trots sin trolska underton och trudvanska orgel saknar det där mörka, ondskefulla som Vildhjarta har, eller som RiotMinds uttrycker sig, "lika åtråvärd som skrämmande". Trolsk och mystisk, lockande och skrämmande. Lycka och sorg, blandat av årtusenden av öden. Vilken instrumental musik uppfyller dessa krav?
Jag har sagt det förr och jag säger det igen; ingen skiva kan framkalla den så genuint förtrollande sagoskogskänsla som kryper över en när man lyssnar på Mortiis skiva "the crypt of the wizard". Den är fullständigt häpnadsväckande. Mörk och melodisk orgel i mystiska melodier som för tankarna rakt in i den lummiga trollskog som är Trudvangs kännetecken. Man kan riktigt se de smygande skogstrollen framför sig och känna lukten av den tjocka, gröna mossan.
Om jag kunde så skulle jag avskaffa demokratin i Sverige för en dag och tvinga alla medborgare att spela Vildhjarta till tonerna av den skivan. :gremwink:

Eksem

Champion
Re: Är det mitt fel att du är lat? 8)

Asch! Det såg jag ju inte (DET är vad jag kallar lat! :gremwink: ) ... nu är det ju jag som ska stå i skamvrån.

Jag ska givetvis kommentera den sen, men jag måste lyssna igenom den igen först (plåga, plåga!) så jag kan komma med en intelligent och konstruktiv kommentar. "Den suuuger!" duger ju liksom inte :gremwink:

Eksem

Champion

"Bakgrundsmusik ska inte höras, den ska bara krypa under skinnet och kännas."

Bullshit!, som de säger på andra sidan pölen. Det kan vara så, men det måste verkligen inte vara så. Jag hänvisar till ett gammalt inlägg:

Om musik och andra stämningsknep

Troberg

Sinister eater

"Bakgrundsmusik ska inte höras, den ska bara krypa under skinnet och kännas."

Bullshit!, som de säger på andra sidan pölen. Det kan vara så, men det måste verkligen inte vara så. Jag hänvisar till ett gammalt inlägg:
Tänk på att en del hör dåligt. Jag har väldigt svårt att höra vad som sägs om musiken blir för dominant.

Eksem

Champion

Åh, fast gäller det handikapp måste man ju givetvis ta hänsyn till det. Till en synskadad spelare kan man ju försöka fixa specialtärningar och formulär osv. Men det är ju liksom specialfall. Och självklart.

Troberg

Sinister eater

Åh, fast gäller det handikapp måste man ju givetvis ta hänsyn till det.
Handikapp kanske är att ta i lite. Bara musiken inte är för hög (över hälften av samtalstonen eller så) så går det bra.