Nekromanti Vilka är era favoritleksaker?

Rising

Vila i frid
Re: oMgh4x!!!111!!!1

Det är klart hämmande för barnens kreativa utveckling om de hela tiden får väl fungerande system presenterade för sig.
Man kan ju utvecklas inom ett system också. Eller bryta ut ur systemet för att testa det, för att se vad som gör att systemet fungerar så som det gör. Jag kommer ihåg när alla började spela Magic; typ alla jag kände hittade på några egna kort eller egna spelsätt (att försöka spela på en karta var det vanligaste), och det är också en sorts lekar.

Dessutom är jag klart tveksam till reglerandet av lekar för barn i yngre åldrar.
Men om vi pratar om Battle Beasts så går det ju utmärkt att leka med dem utan att titta på vatten-eld-stock-märkena, och det är ju klart att alla gjorde det också. Men om det nu ska finnas något spelmoment bakom det också, då tycker jag att detta spelmoment ska vara ballt.

Men så tycker jag också att det är skillnad på att "reglera en lek" och att ge barn några "regler att leka med". För ofta kan reglerna vara en bättre leksak än den själva fysiska leksak som det var tänkt att man skulle leka med. Jag kommer ihåg första gången jag spelade ett trumf-kortspel. Kommer ni ihåg dem? Varje kort hade ett antal attribut som alla hade olika värden, och så tittade man på sitt eget kort och valde ett av attributen, och den som hade högst värde på sitt kort fick alla andras. Så höll man på tills någon hade erövrat hela leken. Jag hade en sådan kortlek med motorcyklar, men det var min kompis som hade den bästa leken, för den var med troll, orker, prinsessor, drakar och varulvar. Nå, så fort jag hade spelat ett sådant kortspel så gjorde jag omedelbart min egen lek, och jag tror att jag inte gjort mindre än åtta-nio sådana kortspel under årens lopp, faktiskt. En var gjord av urklippta bilder av He-man-gubbar, en handlade om idrottare, och en var med löjliga seriefigurer, osv. Och så hade jag en jättestor fantasylek med alla möjliga figurer och en del balla extraregler.

Jag lekte alltså mer med "reglerna" än med den fysiska kortlek jag hade köpt. Så kan det också fungera.

chrull

Stockholm Kartell
Usagi Yojimbo, såklart.

Min UY-actionfigur står och vaktar mitt barskåp. jag är inte helt säkert på om det är spriten eller skivorna i samma skåp han vaktar. det beror på vilket humör han är på... Alternativt så vaktar han skivorna men tar betalt i sprit.

Han är tuff, jag får fixa foto när jag kommer hem...

I övrigt så vet jag inte riktigt. Jag har en mjukis-drake av handdockevariant jag fick av en kusin när jag var sketaliten. Han heter Drakis och gillar peppar.
Funderar på att ge bort honom nu när jag snart blir morbror...

Sen har jag en snobbenfilt som också är skitgammal, det är iofs ingen leksak men en kär pryl jag använder ofta.

Den leksak jag använder absolut oftast just nu är ju dock xboxen. Mest används den till att spela de där spelen jag brukade spela på äldre leksaker av samma typ. Mega man 1-7, x-x3 spelades igenom ganska nyligen och just nu är jag inne på zelda2.
Dessutom har jag återupptäckt 2d-shooters, helst moderna varianter som Ikaruga, gigawing, macross 1 och 2, dodonpachi. osv.

gigawing screenshot:
)

Sen har jag ju Skeletor från he-man också. han är tuff.

chrull (får man svara, eh... sig själv? :gremooo:)

Eksem

Champion
Re: oMgh4x!!!111!!!1

"Man kan ju utvecklas inom ett system också. "

Haha, som gammal folkölspunkare måste jag ju säga att det där lät helt fel :gremsmile:

"Men så tycker jag också att det är skillnad på att "reglera en lek" och att ge barn några "regler att leka med". "

Förvisso.

"Jag lekte alltså mer med "reglerna" än med den fysiska kortlek jag hade köpt. Så kan det också fungera. "

Vilket är intressantare att göra om reglerna känns otillräckliga. Eller om de känns helt fel.
På de skolor jag jobbat på har jag aldrig haft en elev som verkligen spelat med Pokémon-reglerna, de har stått och slängt iväg korten i någon slags spela kula-variant istället.

"Eller bryta ut ur systemet för att testa det, för att se vad som gör att systemet fungerar så som det gör."

Fast är det vanligt att barn verkligen gör det? Framförallt yngre barn? Om man skulle ta Pokémon istället för Magic, t.ex.

Foggmock

Myrmidon
Re: Usagi Yojimbo, såklart.

(får man svara, eh... sig själv?:gremooo: )

Nej, du har ju flickvän. Skäms på dig.

Quadrante

Grisbonde
Collectable items

Tvekade en rätt lång stund.. men här är mina leksaker idag.

I och för sig, så får jag aldrig leka med dem, men man kan ju samla. Jag gissar att det är en hel där ute som samlade när de var små...

Jag har en hel armé bretonnians i min skrivbordslåda, blandat med lite äldre figurer.. sådana däringa ryttare på vita hästar (plast) som Games workshop gjorde förr.. .. några Lancelot och Marudeer figurer,.. och en bunt till som jag inte minns namnet på...

Jag samlar böcker också, inte så mycket på kvalité utan mer som kuriosa.

[bild]

Men det blir inte så många leksaks leksaker för mig numera.

Ymir

Liten kantbaron
Inga ord behövs:

.

Timurid-modeller av alla de slag är också väldigt på, förstås:

.

...och den som ändå hade ett sånt här. Eh...som prydnad, givetvis:

- Ymir, drömmer våta drömmar om en mammutbete

Johan K

Gammal & dryg
Oooo, nu kom jag på en sak till..

Om inte kemikalier och datorer räknas förståss och rollspel.
Heheh, nu när du nämde kemikalier & topicen är leksaker så kom jag på ännu en grej som jag lekte en hel del med..
När jag var en 10-12 år elelr nått sådant så hadde jag nån såndär köp-&-lek-med-din-lilla-elektronik-&-kemi-grunka... Vet att jag hade välldigt skoj med den iaf... Var ju självkart otroligt oskylldigt, men dock var det välldans skoj !!

/ Johan K, som nästan blir nostalgisk när man läser alla svar här..

Pendragon

Swashbuckler
Fan Vitulv... du är den machoaste snubben i världen typ...

Personligen är jag en sån mes som föredrar gammalt hederligt riddarlego. Tur att man har en lillebror man kunde testamentera det till och använda som ursäkt för att leka med det.

/Joel

seinet

Swashbuckler
Lego såklart!

Fast inte vilket lego som helst, det skall vara LEGO Technic. Det är roligast, fast man kanske skulle börja med det hela igen, Mindstorms verkar ju faktiskt dödscoolt! Köpa sig ett Robot Invention System 2.0 och börja bygga.

/Seinet Wintermute - Sitter och morgondegar på jobbet

G

Guest

Guest
Jag inhandlade för inte så länge sedan en begagnad AT-ST (en leksak då, det finns inga riktiga) som jag låter röja runt bland min Ghetto-Boys. Ghetto-Boys är små plastgubbar som föreställer små gangstas som poserar snyggt. Ungefär tre centimeter höga och kostar fem kronor styck i en automat nära mitt hem. De blir hela tiden överraskade av den för dem gigantiska AT-STn som trampar ner dem medan jag skrattar och lyssnar på deras patetiska rop på hjälp.
Annars är det Star-Wars figurer i rätt hög utsträckning, både gamla och nya. Men mest gamla eftersom de är mycket billigare om man hittar dem lite halvslitna och begagnade. Jag kan inte direkt säga att jag samlar, men jag har några stycken jag brukar leka med.

Sen har Warhammer som alltmer blivit som leksaker för mig. Jag har tröttnat på samlandet, spelande och målandet. Så nu låter jag bara de små liven slåss mot varandra på mitt skrivbord. Ofta låter jag några Terminators peppra ihjäl ghetto-pojkarna med stormbolters. Eller bränna ihjäl dem med heavy flamethrowers.

Jag skulle dock ge mina njurar och halva min lever för Sealab-leksaker... Så om någon sitter på några sådana och behöver några vitala organ så skicka ett PM (blodgrupp A+)...

Troberg

Sinister eater
Inga ord behövs:
Jupp. Så jäkla cool!

Jag började söka lite och såg att det finns Albert Einstein också. Synd att det inte finns en Niels Bohr, det hade varit ballt att låta dem slåss (jag är helt övertygad om att Bohr skulle vinna i det långa loppet)! En fajt mellan Thomas Alva Edison och Nicola Tesla hade också varit ball (Snacka om att det skulle blixtra! Mina pengar skulle nog ligga på Tesla, han var den smartaste av dem men hämmades av att han var lite kufisk.), men de fanns inte heller.

Också synd är att det inte finns någon Nicolai Ivanovich Lobatjevsky, en sådan skulle jag vilja ha. Han är matematik på barrikaderna när den är som bäst!

Wictor

Warrior
Re: LEGO

Hehe, vi har legobyggardagar i vår föreningslokal varje tisdag och allmänt ibland när folk får lust, ibland så får man vara barnslig. Folk som är intresserade av rollspel och legobyggande är välkomna dit om ni vill. Hemsida med vägbeskrivning finns på www.proxxi.org

Vad är det med rollspelare och lego egentligen???