Nekromanti Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinnor)?

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
1 Aboraten. Karln kontrollerar mundanas mäktigaste organisation.
2 Ledaren för Caballan - calix? någonting? Karln äger sin egen kontinent.
3 Balozin. Karln styr över religonens härskare i sitt område, kontrollerar genom sin familj Temiranz OCH är en av de stora regenterna i mundana.
4-10. Betydligt svårare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle inte tro att aboraten är mäktig; hans organisation har långt ifrån absolut kontroll över ens Jargien, och i Consaber dissar man honom i ganska hög grad.

Kabalaorden är lugnt mycket mäktigare än Daakkyrkan, as organisationer goes. Däremot kan man fråga sig om Athix Calas har absolut kontroll över Kabalan, vilket jag betvivlar - han lär mest fungera som en ordförande av nåt slag.

Balozin däremot är nog mycket riktigt skitmäktig, givet att han är både enormt förmögen och Melorions herre.

Men jag tror Mhîmen är svår att klå. Han vördas som ättling till en levande gud och har absolut makt över hela Mûhad, som är ett av Mundanas mäktigaste och rikaste välden. Hans makt är förvisso helt beroende av att kefalerna stöttar honom, vilket är långt ifrån garanterat, men han är inte underställd någon lag och har legioner av vasaller, ämbetsmän och tjänare ivriga att tillfredställa hans minsta nycker. Nu är det tradition att Mhîmen är en relativt tillbakadragen typ, men vore Matruk Wolani en mer nyckfull, maktlysten och äregirig person...ja, det hade kunnat bli minst sagt obehagligt.

Sedan är väl Menon-Aun ett kejsardöme officiellt? Har det envälde? Jag har ingen koll eftersom mitt Menon-Aun styrs av en drake som usurperat tronen.

- Ymir, resonerar
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Officiellt hat Menon-Aun en kejsare, dock kommer jag inte ihåg hans namn. Han lär ju ha ett enormt inflytande i just Menon-Aun men utanför det landet så tror jag inte att hans inflytande är speciellt stort. Dels för att Menon-Aun ligger långt bort från resten av Mundana och dels för att de är så isolationistiska.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Jag skulle inte tro att aboraten är så mäktig; hans organisation har långt ifrån absolut kontroll över ens Jargien, och i Consaber dissar man honom i ganska hög grad.

Kabalaorden är lugnt mycket mäktigare än Daakkyrkan, as organisationer goes. Däremot kan man fråga sig om Athix Calas har absolut kontroll över Kabalan, vilket jag betvivlar - han lär mest fungera som en ordförande av nå
Jag är tveksam, Kabalaorden håller sig i stort sett passiv och kan inte minnas något rike som blir direkt påverkade av dom bortsett från hemlandet samt den där lilla struntön. Jag skulle säga att Kabalaordens inflytande i världen är minimalt jämfört med daakkyrkan tills hemlandet (som jag inte kan komma på namnet på för jag är trött) bestämmer sig för någon aktiv roll i världen. Kabalaordens makt ligger i landet och landet gör inget, skulle säga att kungen av Consaber är mäktigare faktiskt.

Vidare håller jag med dig om Athix, tror knappast han styr Cabalaorden utan snarare har ordförandeposten och hur mycket makt det kommer av den kan man inte avgöra utan att se hur övriga aktörer i kabalaorden förhåller sig till den posten.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Mäktigaste männen? Tja du, egentligen bör man väl inte mucka med Magikraterna i Thalamur heller, sen så Kejsaren I Menon-Aun? Kejsar Vorloch som han heter, skulle nog kunna förklara krig här och där, om han lyckas rensa bort tirakstammarna och barbarerna + Sätta ödlemännen i shack :gremtongue: Saken är den att Menon-aun består av 5.5miljoner invånare, varav dom flesta är med i krigarkastet, sen så finns det ett beskyddarkast också. A whole lot of soldiers!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

även fast Daak kyrkans makt minskar så torde väll religionens ledare vara väldigt inflytelserik?

Handelshuset Temiranz borde också ha en hel del makt, har för mig att jag läste i cirefalierboken om att Jargus har lånat pengar av dem?

Annars Legio Colonan?

Vem är mäktigast av Jargus och Abboraten?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Jargien betalar sin armé med lånade pengar från Temiranz, kul att se vad som händer när det går upp för cirafalierna att Jargien inte kan betala tillbaka sina lån.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Cirefalierna har nog god koll på Jargiens likviditet. Temiranz högkvarter är ju i Daval. Det vet vad de ger sig in på. Å andra sidan ger skulderna en kontrollfaktor över Jargien som inte kan ignoreras. Hur mycket tjänar handelshuset på monopoliserande handelstillstånd från kejsaren istället för avbetalningar på lånen?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

1. Alan Ajav - Erövrare av hela kända Mundana och Raunernas Stor Khagan.

I vart fall så önskar han att så vore fallet.

De övriga nio är oviktiga! :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Nu när du nämner raunerna så kom jag att tänka på khagan vad han nu heter som sitter med 40.000 rauniska krigare norr om Consaber. Han lär ju vara mäktig. Tur för den civiliserade delen av Mundana att han inte är så stridslysten i alla fall.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Det kanske är Uriangkhataj du tänker på ? Khan över den eviga vindens hord?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Precis den khaganen. Men han är inte så mäktig om han inte enar raunerna, och det är som bekant lite svårt :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Det är för att han är för dålig på att skrika sitt namn.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

RipperDoc said:
Precis den khaganen. Men han är inte så mäktig om han inte enar raunerna, och det är som bekant lite svårt
Nej nej, han lyckades och sen så kan resten av historien få vara.... :gremwink:


Marco Behrmann said:
Det är för att han är för dålig på att skrika sitt namn.
När tusentals andra skriker ens namn behöver man inte skrika det själv :gremwink:
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

De tio mäktigaste männen/kvinnorna utan inbördes ordning:

Aboraten
Kejsar Jargus
Athix Calas
Kejsaren av Menon-Aun
Kungen av Melorion
Kungen av Consaber
Magikraten Igar Augus
Mhîmen
Uriangkhataj
"Dalai Lama" i Forion
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Jag är tveksam, Kabalaorden håller sig i stort sett passiv och kan inte minnas något rike som blir direkt påverkade av dom bortsett från hemlandet samt den där lilla struntön. Jag skulle säga att Kabalaordens inflytande i världen är minimalt jämfört med daakkyrkan tills hemlandet (som jag inte kan komma på namnet på för jag är trött) bestämmer sig för någon aktiv roll i världen. Kabalaordens makt ligger i landet och landet gör inget, skulle säga att kungen av Consaber är mäktigare faktiskt.
Kabalan satsar väl en hel del på att utöka sitt inflytande, främst i Asharina (i konkurrens med LC och de lokala gillena), och rör sig förmodligen långt mer globalt än landets policy tycks antyda, så jag skulle inte underskatta dem. Varför köra erövringkrig och nationspolitik när man sakta kan norpa rådgivarpositioner världen över?

Aboratens makt tar väl i stort slut utanför Jargiens gräns (finns säkert ett antal Daaktroende församlingar i Långtbortistan som inte ens har hört talas om honom), och det är ju inte som att legionerna börjar röra på sig bara för att han deklarerar ett korståg någonstans... (de senaste gångerna tycke de ju ha utgjorts av ett hundratal inkvisitorer som smyger runt och hänger bönder, så hans makt är det nog mest Jargus som får känna av).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Dålig könsfördelning där, tycker jag. Var tog alla de mäktiga kvinnorna vägen? :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Magikraten Jualla Bizar Alaya är väl en av Mundanas mäktigaste kvinnor skulle jag gissa.
 
Top