Jag skulle inte tro att aboraten är så mäktig; hans organisation har långt ifrån absolut kontroll över ens Jargien, och i Consaber dissar man honom i ganska hög grad.
Kabalaorden är lugnt mycket mäktigare än Daakkyrkan, as organisationer goes. Däremot kan man fråga sig om Athix Calas har absolut kontroll över Kabalan, vilket jag betvivlar - han lär mest fungera som en ordförande av nåt slag.
Balozin däremot är nog mycket riktigt skitmäktig, givet att han är både enormt förmögen och Melorions herre.
Men jag tror Mhîmen är svår att klå. Han vördas som ättling till en levande gud och har absolut makt över hela Mûhad, som är ett av Mundanas mäktigaste och rikaste välden. Hans makt är förvisso helt beroende av att kefalerna stöttar honom, vilket är långt ifrån garanterat, men han är inte underställd någon lag och har legioner av vasaller, ämbetsmän och tjänare ivriga att tillfredställa hans minsta nycker. Nu är det tradition att Mhîmen är en relativt tillbakadragen typ, men vore Matruk Wolani en mer nyckfull, maktlysten och äregirig person...ja, det hade kunnat bli minst sagt obehagligt.
Sedan är väl Menon-Aun ett kejsardöme officiellt? Har det envälde? Jag har ingen koll eftersom mitt Menon-Aun styrs av en drake som usurperat tronen.
- Ymir, resonerar