Nekromanti Vilka artiklar skulle vi vilja se i Fenix?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det var länge sedan som vi sist hade en sådan här tråd. Personligen skulle jag vilja se:

Mer artiklar ifrån Neogames och Järnringen. Riotminds är med i nästan varenda nummer, men det har varit betydligt mindre material ifrån övriga svenska spelmakare.

En utförlig artikel om de olika stora regelsystemen (BRP, Storytelling etc) där de förklaras mer ingående och skillnaderna mellan dem klargörs. Kan säkert vara rätt förvirrande för nybörjaren att läsa om olika regelkärnor som inte förklaras mer ingående.

En artikel om The Forge och de spel som har sitt ursprung där.

Vad hände egentligen med diskussionen om att Fenix skulle utveckla en egen stad?

Har det funnits med någon artikel om Sverok tidigare?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag skulle gärna läsa en artikel om dramaturgi, ett begrepp som används väldigt ofta men det verkar inte betyda samma sak för alla. Lite begreppsförvirring. En bra artikel skriven av någon med koll på de olika teorierna, självklart med rollspelsperspektiv, skulle underlätta.

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,166
Location
The Culture
Jag vill se artiklar som tar upp intressanta företeelser ur ett rollspelsperspektiv, utan att nödvändigtvis inrikta sig på hur de ska användas i ett visst spelsystem eller ens en viss genre. Exempel på vad jag menar är artiklarna om Sjukdomar och Zeppelinare. En bra sådan artikel brukar ge betydligt mycket mer inspiration än mer systemspecifika och regeltunga artiklar gör. Problemet är naturligtvis att komma på ett tillräckligt intressant och användbart ämne, som dessutom har en naturlig rollspelsanknytning.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Idag tycker jag att Fenix gör i huvudsak två saker; fungerar som produktkatalog över nylanserade spel och rollspel, samt erbjuder bra och välproducerade äventyr.

Den andra av dessa två delar tycker jag ska behållas, men den första tycker jag skulle kunna skäras ned till förmån för vissa andra saker:

Dels artiklar som fungerar för de som inte är så rollspelskunniga. Tabletoptidningen Red Dwarf har alltid varit bra på att tala till läsare som ännu inte börjat spela Warhammer. Jag har aldrig fastnat i hobbyn, men har ändå flera nummer hemma, och de återkommer jag ofta till. Det kan både handla om instruerande texter; såsom det Walle föreslog om att visa en överblick över olika regelsystem. Jag kan vidare tänka mig historiska tillbakablickar och redogörelser för hur exempelvis skräckrollspelen utvecklats genom åren, vilka som finns att köpa idag och vad som skiljer dem åt, m.m. Men jag kan också tänka mig smalare artiklar skrivna ur ett utanförsperspektiv. NisseNytt hade exempelvis en gång en konventsdagbok från ett amerikanskt konvent, och det som var så skönt med den artikeln var att den inte var skriven ur det här införstådda "du vet vad jag talar om"-perspektivet, såsom det ofta är (="sedan på söndagen lirade jag lite Dip. Italien spelades av en kobold och blev fett trashad, sen körde jag lite Magic mot en norrman som spelade Ernhamgeddon, och när jag dog på manaburn så blev jag så arg att jag spillde Dr.Pepper på min sidbräda, och sen..."), utan med ett piggt utanförsperspektiv som gjorde artikeln mycket intressant och läsvärd. Artikelförfattaren måste förstås redan ha varit van vid massor av konstigt rollspelande, men han lyckades ändå skriva om sina upplevelser så att det lika gärna skulle ha kunnat fungera som läsning åt en oinvigd.

Dels skulle jag vilja ha lite specialiserade djupdykningar i olika extrema spelformer. Hur är det att tävla i Dungeons and Dragons, till exempel, såsom man gör(?) på amerikanska konvent? (Jag vet inte om det görs även på svenska; alltså så att man enbart tävlar i att klara/misslyckas med ett äventyr, inte i att gestalta sin roll trovärdigt och sånt) Hur fungerar organisationen med spelledarna, vilka kravs ställs på dem och är det något speciellt man måste tänka på som dungeonskapare? Hur är det med spelarna; är de särskilt drillade till samarbete och finns det rivaliserande spelgäng på något sätt?

Samma sak med olika typer av extrema lajvare. Hur ser scenen för renässanslajvare egentligen ut, texempel? Och hur är det med de stora friformsorganisatörerna (såsom Frispel) i Sverige? Jag skulle gärna vilja se lite djupdykningar i speciella spelformer, få lära känna dess frontfigurer och få en inblick i vad de håller på med.

Och så skulle jag gärna vilja se... hrm... någon sorts livsstilsartiklar. Alltså; kanske inte "så klär du dig som en rollspelare", utan mer att tidningen tydligare skall vara präglad av rollspel, snarare än att bara handla om rollspel. SuperPlay gjorde exempelvis mycket för att bli en dataspels-livstidning snarare än bara "en tidning om dataspel" innan dess duktiga arbetare lämnade blaskan och startade Reset. Intervjuerna med spelskaparna började mer och mer att handla om hobbyn i stort snarare än att bara fråga när nästa spel skulle komma ut. Man berättade om hur man skulle bete sig på en japansk arkad, och lät kåsörer berätta om livet både som dataspelsprogrammerare samt som fan av vissa spelserier. Ägnade artiklar åt enskilda företeelser inom hobbyn; såsom pixelkonst och musiken, och liksom såg det som sin vision att stå inne i rollspelshobbyn och öppna en dörr ut åt läsaren så att denne kan kika in. Istället för att bara stå bredvid läsaren och peka.

Jag skulle gärna se mer sånt i Fenix. Finns det inte de som specifikt komponerar rollspelsmusik, till exempel? Hur ser den scenen ut, och vad är det särskilt de tänker på som sysslar med detta. Vad händer om man spelar ett och samma scenario för ett antal olika spelargrupper, och skiftar mellan två helt olika musikspår? Kan man göra ett experiment om detta?

Och kan man inte ha en artikel om Bergting? Där han berättar mer om hur det är att ha rollspelsföretag som beställare, och vilka kvaliteter det är som gjort honom så populär att anlita. Hur jobbigt är det att behöva rita varelser med så fast bestämda utseenden såsom det kan vara i olika spelvärldar, och hur viktigt är det att man anpassar sitt manér till olika uppdrag? Och har han kanske några anekdoter att bjuda på?

Och så skulle jag gärna vilja se en paneldiskussion. Typ; man bjuder in Marco Behrman, Gunilla Jonsson och han som skrivit Noctum, och så diskuterar man hur det är att ge ut rollspel idag till skillnad från tidigare; samt pratar lite om hur rollspelshobbyn mår för tillfället.

Förresten: Han som givit ut Noctum skulle det vara intressant att få läsa en helt vanlig enskild intervju med. Men alltså; gärna en "livsstilsintervju", och inte bara frågor och svar som ställts över mail om nyheter och revideringar gällande den andra utgåvan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, just fan!

Jag vill se artiklar som tar upp intressanta företeelser ur ett rollspelsperspektiv, utan att nödvändigtvis inrikta sig på hur de ska användas i ett visst spelsystem eller ens en viss genre
Ja! Det påminner mig förresten om något som jag tror att Chrull nämnt för mig; någon idé om en "hur funkar det, egentligen?"-artikelserie. Typ; "hur mycket lyser egentligen en fackla upp i en mörk grottgång?" "Hur mycket skyddar egentligen en ringbrynja?", "Vad händer med en människokropp i vacuum?", "Hur smakar mjöd?", "Vad kan man förvänta sig av att sova en natt under bar himmel i olika miljöer?" "Hur påverkas en bil av olika typer av skador; såsom att vindrutan sparkats ut, punktering, en dörr har rivits av, m.m." "hur mycket ser och hör man i olika hjälmtyper?" osv.

Ett par (de roligaste) av dessa frågor skulle man kunna testa själva, vilket skulle leda till jätteballa artiklar. Det är också fall av "vi skriver om verkligheten, men ur ett rollspelsperspektiv"-artiklar. Sådana är skitbra.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Räcker det inte med Sverox?

Idag tycker jag att Fenix gör i huvudsak två saker; fungerar som produktkatalog över nylanserade spel och rollspel, samt erbjuder bra och välproducerade äventyr.

Den andra av dessa två delar tycker jag ska behållas, men den första tycker jag skulle kunna skäras ned till förmån för vissa andra saker:
Jag håller inte med. Jag vill läsa om nya spel och jag vill slippa livsstilsartiklar. För den som vill ha mer livsstil än spel finns ju alltid Sverox.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,166
Location
The Culture
Mythbusters

Det påminner mig förresten om något som jag tror att Chrull nämnt för mig; någon idé om en "hur funkar det, egentligen?"-artikelserie.
Som Mythbusters för rollspel. Vi testar att smyga i ringbrynja och ser vem det egentligen är som har en fördel när två svärdskämpar står på olika trappsteg. Det skulle kunna vara kul.

/tobias
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Små kompletta spel

Dogmaspel, eller ännu hellre lite större grejer, kanske regler i ett nummer och spelvärld i nästa, sammanlagt 30 sidor eller så kanske vore bra?

Och alternativa spelvärldar till specifika regelsystem. Som Iron Lords of Jupiter till d20 Modern, till exempel, som gick i Polyhedron. Jag gillade den som fan. Överlag föredrar jag spelvärldar till specifika system framför generiska dito.

Det är vad jag vill ha. Den där staden kanske vore ball också, I dunno.


/Feliath — we're off to see the Staffar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mythbusters

Bra idé! Var och grottklättrade för nåt år sen, och då slog mig tanken: Hur sjutton skulle det vara att SLÅSS i en sån här (trång, hal och mörk) miljö mot motståndare som är anpassade till ett liv under jorden... och det i ringbrynja och lädersulor...

...och skulle ljuset slockna skulle man inte ha en chans i helvete att hitta ut, med eller utan monster.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Räcker det inte med Sverox?

Jag håller inte med. Jag vill läsa om nya spel och jag vill slippa livsstilsartiklar. För den som vill ha mer livsstil än spel finns ju alltid Sverox.

Jag gillar både och, men jag vill inte förlora orienteringen av nya spel. Jag tycker om att guideas av Fenix.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag borde egentligen själv producera generella artiklar om att spelleda skräck och att improvisera. För det tycker jag saknas. De artiklar om skräckspelande som jag har läst har mest gått ut på att en skräcktabell introduceras, utökas eller närmare förklaras istället för att handla om hur spelarna ska få något utbyte av det hela.

Själv hade jag gärna sett en djupdykning kring relationsspelande av olika slag. Hur fungerar det att ha rollpersoner med romantisk koppling till varandra?

Fram för mer generella djupdykningar alltså.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
Medhåll

"Fram för mer generella djupdykningar alltså."

Japp, jag håller verkligen med dig och alla andra som skriver om att det bör vara mindre spelspecifika saker. I och med att de flesta artiklarna är spelspecifika har jag läst mindre och mindre av Fenix, tyvärr. Jag har inget större intresse av de artiklarna som bara är till ett spel och inget mer (kanske tillhör jag inte målgruppen längre?).
Jag har åtminstone en artikelidé som jag ska försöka skriva till Fenix, för jag har återigen fått inspiration till det. Det är en djupdykning i en miljö jag tycker kittlar rollspelssinnet (mer än så säger jag inte), men vi får se hur det går.

I övrigt saknar jag artiklar om mindre spel, om gratisspel och om andra spelsätt än de vanliga. De dominerande spelen i Sverige har hamnat lite för mycket i fokus. Det är jättebra att de finns, förstås, men de har såpass stor del av hobbyn i sin hand att jag tycker att de kan dela med sig lite av utrymmet i Fenix och lämna utrymme åt andra spel och spelsätt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,810
Location
Stockholm
Jo det är tanken

Jag kläckte idén för över ett år sedan och fick grönt ljus för att göra det för Fenix. Men har inte haft tid att jaga ut Dante och Chrull i skogen ...

Så vi kan ju börja med att fråga vad ni vill ha testat? :gremlaugh:

/M
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,137
Location
Umeå
Jag håller med!

Och dra i Faehrengaust om att publicera hans artikelserie "Stället som SL glömde" som är hur bra som helst.

- Zire
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hade betalat för...

...att se Dante, chrull och Magnus bli påpucklade av en skrattande Herr Nils annars. :gremsmile:

 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,402
Location
Lund
Jo, håller med dig om att det skulel vara trevligt att se litem er ifrån Neogames & Järnringen. Åxå att de "mindre" företagen som finnes göra sin stämam hörd & skriver lite till Fenix, det hade jag tyckt skulel var trevligt.
Sedan så är jag åxå et strot fan av äventyr i Fenix, lite mer rollspels & modul-recensioner.
Sedan så vore det t revlvit med lite mer Birger Barbaren åxå.. :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Räcker det inte med Sverox?

För den som vill ha mer livsstil än spel finns ju alltid Sverox.
"finns alltid Sverox"... Det är väl att ta i, eftersom det snarare är "finns sällan Sverox". Det är väldigt, väldigt få sådana artiklar i Sverox.

Recensioner finns redan på nätet; de är små i formatet och passar utmärkt att läsa på skärm, dessutom är de färskare på nätet och man kan läsa flera olika recenscenter på ett och samma ställe, samt kommentera recensionerna och läsa andras kommentarer. Därför tycker jag de passar ganska dåligt i en tidning, i jämförelse med andra typer av artiklar som är betydligt svårare att komma över, och som passar bättre i pappersformatet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Lite mer porr, annars bra.

Ja, liiite bara. Typ cosplay-porr och suicide girls. I övrigt är Fenix bra som den är. Kunde kanske bli lite bättre om allt skrevs av mig, men kom igen - jag har ett liv också.

- Vulf
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Lite mer porr, annars bra.

Lite porr är alltid bra. Vi har ju viserligen de lättklädda flickorna hos Birger, men en aning cosplay och furries kan bara göra livet bättre :gremsmile:
 
Top