Idag tycker jag att Fenix gör i huvudsak två saker; fungerar som produktkatalog över nylanserade spel och rollspel, samt erbjuder bra och välproducerade äventyr.
Den andra av dessa två delar tycker jag ska behållas, men den första tycker jag skulle kunna skäras ned till förmån för vissa andra saker:
Dels artiklar som fungerar för de som inte är så rollspelskunniga. Tabletoptidningen Red Dwarf har alltid varit bra på att tala till läsare som ännu inte börjat spela Warhammer. Jag har aldrig fastnat i hobbyn, men har ändå flera nummer hemma, och de återkommer jag ofta till. Det kan både handla om instruerande texter; såsom det Walle föreslog om att visa en överblick över olika regelsystem. Jag kan vidare tänka mig historiska tillbakablickar och redogörelser för hur exempelvis skräckrollspelen utvecklats genom åren, vilka som finns att köpa idag och vad som skiljer dem åt, m.m. Men jag kan också tänka mig smalare artiklar skrivna ur ett utanförsperspektiv. NisseNytt hade exempelvis en gång en konventsdagbok från ett amerikanskt konvent, och det som var så skönt med den artikeln var att den inte var skriven ur det här införstådda "du vet vad jag talar om"-perspektivet, såsom det ofta är (="sedan på söndagen lirade jag lite Dip. Italien spelades av en kobold och blev fett trashad, sen körde jag lite Magic mot en norrman som spelade Ernhamgeddon, och när jag dog på manaburn så blev jag så arg att jag spillde Dr.Pepper på min sidbräda, och sen..."), utan med ett piggt utanförsperspektiv som gjorde artikeln mycket intressant och läsvärd. Artikelförfattaren måste förstås redan ha varit van vid massor av konstigt rollspelande, men han lyckades ändå skriva om sina upplevelser så att det lika gärna skulle ha kunnat fungera som läsning åt en oinvigd.
Dels skulle jag vilja ha lite specialiserade djupdykningar i olika extrema spelformer. Hur är det att tävla i Dungeons and Dragons, till exempel, såsom man gör(?) på amerikanska konvent? (Jag vet inte om det görs även på svenska; alltså så att man enbart tävlar i att klara/misslyckas med ett äventyr, inte i att gestalta sin roll trovärdigt och sånt) Hur fungerar organisationen med spelledarna, vilka kravs ställs på dem och är det något speciellt man måste tänka på som dungeonskapare? Hur är det med spelarna; är de särskilt drillade till samarbete och finns det rivaliserande spelgäng på något sätt?
Samma sak med olika typer av extrema lajvare. Hur ser scenen för renässanslajvare egentligen ut, texempel? Och hur är det med de stora friformsorganisatörerna (såsom Frispel) i Sverige? Jag skulle gärna vilja se lite djupdykningar i speciella spelformer, få lära känna dess frontfigurer och få en inblick i vad de håller på med.
Och så skulle jag gärna vilja se... hrm... någon sorts livsstilsartiklar. Alltså; kanske inte "så klär du dig som en rollspelare", utan mer att tidningen tydligare skall vara präglad av rollspel, snarare än att bara handla om rollspel. SuperPlay gjorde exempelvis mycket för att bli en dataspels-livstidning snarare än bara "en tidning om dataspel" innan dess duktiga arbetare lämnade blaskan och startade Reset. Intervjuerna med spelskaparna började mer och mer att handla om hobbyn i stort snarare än att bara fråga när nästa spel skulle komma ut. Man berättade om hur man skulle bete sig på en japansk arkad, och lät kåsörer berätta om livet både som dataspelsprogrammerare samt som fan av vissa spelserier. Ägnade artiklar åt enskilda företeelser inom hobbyn; såsom pixelkonst och musiken, och liksom såg det som sin vision att stå inne i rollspelshobbyn och öppna en dörr ut åt läsaren så att denne kan kika in. Istället för att bara stå bredvid läsaren och peka.
Jag skulle gärna se mer sånt i Fenix. Finns det inte de som specifikt komponerar rollspelsmusik, till exempel? Hur ser den scenen ut, och vad är det särskilt de tänker på som sysslar med detta. Vad händer om man spelar ett och samma scenario för ett antal olika spelargrupper, och skiftar mellan två helt olika musikspår? Kan man göra ett experiment om detta?
Och kan man inte ha en artikel om Bergting? Där han berättar mer om hur det är att ha rollspelsföretag som beställare, och vilka kvaliteter det är som gjort honom så populär att anlita. Hur jobbigt är det att behöva rita varelser med så fast bestämda utseenden såsom det kan vara i olika spelvärldar, och hur viktigt är det att man anpassar sitt manér till olika uppdrag? Och har han kanske några anekdoter att bjuda på?
Och så skulle jag gärna vilja se en paneldiskussion. Typ; man bjuder in Marco Behrman, Gunilla Jonsson och han som skrivit Noctum, och så diskuterar man hur det är att ge ut rollspel idag till skillnad från tidigare; samt pratar lite om hur rollspelshobbyn mår för tillfället.
Förresten: Han som givit ut Noctum skulle det vara intressant att få läsa en helt vanlig enskild intervju med. Men alltså; gärna en "livsstilsintervju", och inte bara frågor och svar som ställts över mail om nyheter och revideringar gällande den andra utgåvan.