McAber
Varulv
Skjuta och Kasta kanske är lagom.
Det sades väl på AlphaSpels 40 års jubileum att det är en bakansfråga. Krigaren kan använda alla vapen (ergo, bli bra med all loot), medan andra yrken snarare har en vapenfärdighetet. Skalar man då bort massa vapenfärdigheter blir det ju indirekt en nerfning av krigaren.Jag föreställer mig att det finns unika regler för de olika närstridsvapnen, vilket vi ju sett till viss del i snabbreglerna också.
Så, rättade ditt stavfel.Det sades väl på AlphaSpels 40 års jubileum att det är en banzikansfråga. Krigaren kan använda alla vapen (ergo, bli bra med all loot), medan andra yrken snarare har en vapenfärdighetet. Skalar man då bort massa vapenfärdigheter blir det ju indirekt en nerfning av krigaren.
Man hade valfria poäng att sätta ut men fick bara max x3 på det?Jag som nyligen har detaljstuderat DoD87 kan meddela att där endast finns en färdighet för social interaktion (bortsett från exempelvis Sjunga och spela), Övertala, som inget yrke alls har som yrkesfärdighet.
Jag funderade angående ett annat system att säga att om du har rätt specialisering kommer du lyckas automatiskt givet tillräckligt med tid. Tärnings slår man för att se om man lyckas _snabbt_ (och slås alltså bara om det vore ett problem om det tar lång tid).Jag har börjat fundera på ett system för att skapa "specialiseringar" där man kan köpa t.ex. "låsdyrkning" som specialitet och alltid få fördel på det slaget mot Fingerfärdighet om man dyrkar lås. Ett sätt att utöka färdighetslistan utan att helt kortsluta systemet. Men vi får se hur det landar när hela spelet är klart, och om det är en okej väg att gå.
Jag gjorde några sådana tolkningar som SL igår när vi körde en tidig version av Trolletinn med onsdagsgänget. Helt enkelt "vad fan det är klart att ni lyckas om ni håller på tillräckligt länge".Tärnings slår man för att se om man lyckas _snabbt_ (och slås alltså bara om det vore ett problem om det tar lång tid).
Litet så gör ju Symbaroum (man får ett plus i stället för Fördel, men annars samma sak) om man har spelarhandboken.Jag har börjat fundera på ett system för att skapa "specialiseringar" där man kan köpa t.ex. "låsdyrkning" som specialitet och alltid få fördel på det slaget mot Fingerfärdighet om man dyrkar lås. Ett sätt att utöka färdighetslistan utan att helt kortsluta systemet. Men vi får se hur det landar när hela spelet är klart, och om det är en okej väg att gå.
Okej, jag glömde Köpslå men det är så specialiserat. Men man har inga valfria val i DoD87. Bara magikern kan välja några valfria färdigheter (och därmed även Övertala). EDD är en annan sak, ja.Man hade valfria poäng att sätta ut men fick bara max x3 på det?
Köpmannen hade Köpslå?
I Expert var det flera som kunde köpa Övertala. Kan inte tänka mig att folk spelade med grundreglerna särskilt länge.
Jag blir lite fundersam av det här: ...eftersom det verkar som att t.ex. Hantverk blir en förmåga, och dessutom en yrkesförmåga.
Nu finns hjälteförmågan Mångsysslare, så bardens och hantverkarens förmågor kan läras av andra direkt efter första spelpasset. Så det känns lite som att man är tillbaka i att de har en fokus-färdighet (eller -förmåga i det här fallet) som alla andra ändå kan lära sig.Yrkesförmågorna uppstod i spel sedan det kändes som att de lite mer udda yrkena som hantverkare, bard och lärd blev lite meh - de hade liksom en fokus-färdighet vardera som alla andra också kunde lära sig. Vi landade i att dessa yrken blir roligare om de får kunna något som andra inte kan.
Ja, precis detta är förmodligen vad vi kommer att göra, att öppna för "sekundära" färdigheter som kan läggas till i expansioner osv, medan grundlistan med färdigheter som är tryckta på rollformuläret är de primära. Det finns ju redan sådan sekundära färdigheter i form av magiskolor, så vi bara utökar det konceptet.Oavsett om man inför fler färdigheter eller inte i det färdiga spelet, personligen har jag inga starka åsikter i frågan, så föreslår jag att det lämnas utrymme för den som vill infoga fler i sin egen kampanj genom att lägga till ett par tomma rader i botten av färdighetsrutan på formuläret. Det finns det utrymme för med ett minimum av fiffel.
Ja, helt sant, det där behöver mildras/justeras lite.Dock vill jag nog påstå att reglerna som de är skrivna nu inte tillåter jägaren att flå ett djur. Eller så kanske de gör det, men kräver då istället att Hantverkaren betalar VP för samma handling. Från hantverkarens förmåga:
"På en Kvart flå ett dött djur eller monster och ta till vara dess päls eller skinn. Kostnaden i VP är lika med djurets skyddsvärde, men minst 1."