zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,754
Jag tycker egentligen inte det är för få färdigheter... jag tycker problemet är att det blir kaka-på-kaka med grundegenskaperna.
Karisma - Övertala är det uppenbara exemplet.
Men även Intelligens - Lärdom.
Smidighet - Rörlighet.
Man skulle man komma långt med bara grundegenskaperna. Och när det bara är 9 färdigheter (och 6 grundegenskaper) så tycker jag det är bättre att stryka färdigheterna helt.
Problemet med få färdigheter, jämfört med få grundegenskaper, är att grundegenskaperna är mer inkluderande (Bluffa kan ingå i Karisma) medan färdighterna är mer exkluderande (Bluffa ingår antagligen inte i Övertala - men ingår Köpslå i Övertala?)
Problemet med att ha många/fler färdigheter är att det blir så många färdigheter man inte kan och att rollpersonernas breda inkompetens blir lite löjlig. Du kan inte bluffa, du kan inte finna något dolt, du kan inte smyga, du kan inte hoppa... för du har inte färdigheten.
Ett annat problem med många färdigheter (och sekundära färdigheter att fylla i efter hand) är att det (i de flesta spel) tar oerhört lång tid att lära sig. Så när man inser att man behöver kunna rida eller simma (eller ett nytt vapen) så tar det extremt lång tid att bli någorlunda kompetent. Här fungerar då hjälteförmågorna bättre - man får dem och så har man dem (till och med ett främmande uråldrigt språk - i DoD23).
Om man ska ha kvar färdigheter alls (och det ska man väl i BRP) så tycker jag att man behöver dels ha en hygglig baschans (om det inte är uppenbart orimligt) och sedan snabbt kunna komma upp ytterligare. Sedan får det gärna vara jättejobbigt att komma upp över 15-16. I så fall är det inget så stort problem att ha många färdigheter.
Men jag hade hellre haft grundegenskaper som man använder direkt. Och sedan specialiseringar som man har eller inte har, och som möjliggör eller förbättrar chansen ovanpå grundegenskapen. Eventuellt kan flera specialiseringar accumuleras (smyga och spåra kan accumuleras om man försöker förfölja någon, och i strid skulle man kunna ha "slåss till häst", "slåss mot monster" och "slåss i mörker" som alla kan aktivas i samma situation). Men det vore ett helt annat system.
Karisma - Övertala är det uppenbara exemplet.
Men även Intelligens - Lärdom.
Smidighet - Rörlighet.
Man skulle man komma långt med bara grundegenskaperna. Och när det bara är 9 färdigheter (och 6 grundegenskaper) så tycker jag det är bättre att stryka färdigheterna helt.
Problemet med få färdigheter, jämfört med få grundegenskaper, är att grundegenskaperna är mer inkluderande (Bluffa kan ingå i Karisma) medan färdighterna är mer exkluderande (Bluffa ingår antagligen inte i Övertala - men ingår Köpslå i Övertala?)
Problemet med att ha många/fler färdigheter är att det blir så många färdigheter man inte kan och att rollpersonernas breda inkompetens blir lite löjlig. Du kan inte bluffa, du kan inte finna något dolt, du kan inte smyga, du kan inte hoppa... för du har inte färdigheten.
Ett annat problem med många färdigheter (och sekundära färdigheter att fylla i efter hand) är att det (i de flesta spel) tar oerhört lång tid att lära sig. Så när man inser att man behöver kunna rida eller simma (eller ett nytt vapen) så tar det extremt lång tid att bli någorlunda kompetent. Här fungerar då hjälteförmågorna bättre - man får dem och så har man dem (till och med ett främmande uråldrigt språk - i DoD23).
Om man ska ha kvar färdigheter alls (och det ska man väl i BRP) så tycker jag att man behöver dels ha en hygglig baschans (om det inte är uppenbart orimligt) och sedan snabbt kunna komma upp ytterligare. Sedan får det gärna vara jättejobbigt att komma upp över 15-16. I så fall är det inget så stort problem att ha många färdigheter.
Men jag hade hellre haft grundegenskaper som man använder direkt. Och sedan specialiseringar som man har eller inte har, och som möjliggör eller förbättrar chansen ovanpå grundegenskapen. Eventuellt kan flera specialiseringar accumuleras (smyga och spåra kan accumuleras om man försöker förfölja någon, och i strid skulle man kunna ha "slåss till häst", "slåss mot monster" och "slåss i mörker" som alla kan aktivas i samma situation). Men det vore ett helt annat system.