luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,843
Antar att du menar färdigheten Rakkniv, som såklart är förbjuden för dvärgar.Rak kniv
Antar att du menar färdigheten Rakkniv, som såklart är förbjuden för dvärgar.Rak kniv
Nu känner jag mig lite mer på, med de här extra färdigheterna så kommer man ju med lätthet kunna bygga intressanta färdighetslistor till yrkena så.Så nio nya färdigheter? Låt se...
Stor kniv, Liten kniv, Smal kniv, Bred kniv, Rak kniv, Böjd kniv, Vass kniv, Slö kniv... och Stavhopp. Färdigt!
Eller hur!Det var fan svårare än jag trodde att lägga till 9 vettiga färdigheter.
Jag tänker att eftersom reglerna säger att alla kan rida så tänker jag att den inte viks in i någon färdighet, utan om det behövs hanteras det med Rörlighet.Eller hur!
Jag tycker fortfarande att Hasardspel (eller så) ska vara med.
Ingår rida i Djurvana?
Ingår simma i sjövana?
(eller är det bara jag som tycker att rida och simma är bra färdigheter)
Skulle inte Alkemi fungera bättre som hjälteförmåga? Eller som klassfärdighet? Då kan man ju konstruera hela subsystem med vad man behöver för att brygga diverse gifter, bygder och dekokter.Alkemi (koka helande drycker/gift, hantera örter, förstå konstiga ämnen som syra, sånt kul. Skulle dock kanske kräva ett subsystem för detta så ... hmmmm)
Bra lista! Jag skulle definitivt lägga till Hantverk. Och kanske också Insikt från Kopparhavets hjältar.View attachment 10809
Okej då ska vi se.
DoD2023 färdigheter
Stridsfärdigheter
- Fingerfärdighet (SMI)
- Finna dolda ting (INT)
- Läkekonst (INT)
- Lärdom (INT)
- Rörlighet (SMI)
- Smyga (SMI)
- Upptäcka fara (INT)
- Vildmarksvana (INT)
- Övertala (KAR)
Mina förslag på tillägg
- Kniv (SMI)
- Krossvapen (STY)
- Skytte (SMI)
- Slagsmål (STY)
- Spjut (STY)
- Svärd (STY)
- Yxa (STY)
Kommentar
- Alkemi (koka helande drycker/gift, hantera örter, förstå konstiga ämnen som syra, sånt kul. Skulle dock kanske kräva ett subsystem för detta så ... hmmmm)
- Bluffa (alternativt Ljuga, sä jävla ofta som rollpersoner försöker med diverse mer eller mindre kassa bluffar och lögner så tycker jag att det ska vara en egen färdighet!)
- Djurvana (vara förtrogen med hur djur hanteras men också hur djur reagarar och agerar)
- Folkminnen/Folklore (alt. Legender och sägner, alltså inte världslig kunskap som täcks in av Lärdom)
- Hota (jag tycker att Övertala och Hota är två väsensskilda sätt att interagera med andra, och att den ena är mer vanlig än den andra ... alltså Hota ... egentligen kanske man helt enkelt skulle tvinga en spelare att välja en "stil" på sin övertala, men jag tycker gott att det kan vara separata färdigheter)
- Köpslå (inkluderar Värdera)
- Sjövana (hantera vatten och båtar och sånt)
- Speja (upptäcka saker på håll, inkluderar också spåra alltså hitta saker i skogen)
- Underhålla (gyckelspel, sjung, dansa och sånt, kan gärna kompletteras med sekundära färdigheter senare)
Det var fan svårare än jag trodde att lägga till 9 vettiga färdigheter. Flera av dessa skulle kunna täckas in av existerande färdigheter med lite god vilja men jag tycker ändå att mina förslag dels skulle tillföra olika spelmoment som är spännande och dels koppla tillbaks till klassiska Drakar och Demoner i större utsträckning än vad den nuvarande listan gör.
Förklara Insikt!Bra lista! Jag skulle definitivt lägga till Hantverk. Och kanske också Insikt från Kopparhavets hjältar.
Örtkunskap fanns ju förut, kanske det är bättre än Alkemi?Skulle inte Alkemi fungera bättre som hjälteförmåga? Eller som klassfärdighet? Då kan man ju konstruera hela subsystem med vad man behöver för att brygga diverse gifter, bygder och dekokter.
Skulle inte Alkemi fungera bättre som hjälteförmåga? Eller som klassfärdighet? Då kan man ju konstruera hela subsystem med vad man behöver för att brygga diverse gifter, bygder och dekokter.
Jag hade gillat om klassförmågor kopplar an till färdigheter som alla rollpersoner kan ha, men låter just den klassen göra något speciellt. I så fall hade Örtkunskap funkat bra som den allmänna färdigheten, och alkemi som klassförmågan som låter en använda örtkunskap till märkare saker.Örtkunskap fanns ju förut, kanske det är bättre än Alkemi?
Det är i KH liksom att ana märkliga företeelser, känna magi, spöken mm. Men kan lätt utvidgas till att genomskåda lögner, inse ledtrådar o annat om man vill. Kan ju lite överlappa med Upptäcka fara (som jag gillar stort) men tycker den har en lite egen nisch.Förklara Insikt!
(Jag orkar inte sträcka mig efter boken )
Sjätte sinnet, typ.Det är i KH liksom att ana märkliga företeelser, känna magi, spöken mm. Men kan lätt utvidgas till att genomskåda lögner, inse ledtrådar o annat om man vill. Kan ju lite överlappa med Upptäcka fara (som jag gillar stort) men tycker den har en lite egen nisch.
En av de mest använda och användbara färdigheterna i min Svärdets sång-grupp!Om jag skulle minska dem till arton skulle jag dumpa Sjunga och spela, som mest är där för stämningen,
Den där listan är ... misstänkt lik den jag har i mitt arbetsdokument just nu...Jag har (för tillfället) följande tjugo färdigheter i mitt DoD-hack, stridsfärdigheter borträknade:
Bildning - All teoretisk kunskap: historia, geografi etc.
Djurkunskap - Praktisk kunskap om att tämja och hantera djur
Finna dolda ting
Främmande språk - En färdighet för alla språk, slå för att se om du förstår ett nytt
Fällor - Hantering av fällor och annan mekanik
Första hjälpen
Hantverk
Hoppa och klättra
Jaga och spåra
Kulturkännedom - Praktisk kunskap för att förstå och umgås i främmande kulturer
Rida
Simma
Sjunga och spela
Sjökunnighet
Smyga och gömma sig
Stjäla och dyrka
Uppmärksamhet - Passiv färdighet för att upptäcka fara
Vildmarkskunskap
Växtkunskap - Praktisk kunskap om växter och att koka brygder
Övertala
Om jag skulle minska dem till arton skulle jag dumpa Sjunga och spela, som mest är där för stämningen, och antagligen Fällor (och låta den hanteras av Hantverk).
Jag kanske står bakom dig?Den där listan är ... misstänkt lik den jag har i mitt arbetsdokument just nu...
Slå mot Insikt! Eller Upptäcka fara! Eller Uppmärksamhet! ... beroende på vilken lista du använder just nu!Jag kanske står bakom dig?
Större fällor är nästan alltid en grop som man täckt över. Små fällor är en snara eller liknande. Tricket är att placera dem på rätt ställe där det finns djur och där de inte syns. Det är inte en hantverksmässig utmaning. Det är kunskap om hur djur beter sig....Fällor hanteras av Hantverk (för större fällor)