För en DoD-n00b: varför är det bättre med fler färdigheter? Menar inget illa, bara nyfiken.
För mig handlar det om några olika saker.
1. Fler färdigheter förenklar för ovana rollspelare. Det kanske kan te sig kontraintiutivt att fler "grejer" gör det enklare, men min tes är att ovana rollspelare behöver, och söker, stöd i rollformuläret om vad de kan göra, alltså vilka handlingar de kan utföra. Och om det står "Hoppa och klättra", "Rida", "Simma" och "Undvika" så hjälper det en ovan spelare mer än om det står "Manöver" som täcker in de färdigheterna (obs exempel, inte citat från regler).
2. För mig skapar det mer trovärdiga rollpersoner, istället för att en rollperson är lika duktig på allt som har med typ "Manipulera" att göra, så kan rollpersonen vara duktig på olika saker som inte nödvändigtvis faller inom samma applicering av färdigheten. Alltså, en person som är bra på att "Övertala" behöver inte vara bra på "Bluffa" eller "Uppträda", men om man slår ihop dem till "Manipulera" så blir ju rollpersonen bra på allt sånt.
3. Sen i just det här fallet så vill jag att DoD ska kännas annorlunda än Svärdets sång, och därför är det bra att DoD har fler färdigheter. Inte för att jag är missnöjd med Svärdets sång men för att det är två olika spel och jag tycker att det är viktigt att de inte känns för lika (host initiativkort host
).
Sen handlar det ju om gränsdragningar. Jag hade kanske lagt till några färdigheter, kanske "Hota" till exempel, men jag är nöjd med den uppdaterade listan.