Vad sjutton menar du?Etepete said:Arfert said:Väl talat, håller helt med. Men så är jag en gubbe, he he.
Det ar ju latt att hitta pa en karikatyr om man har licens att fabulera fritt for att man ar gubbe....
Vad sjutton menar du?Etepete said:Arfert said:Väl talat, håller helt med. Men så är jag en gubbe, he he.
Det ar ju latt att hitta pa en karikatyr om man har licens att fabulera fritt for att man ar gubbe....
Ursakta, det var nog mer riktat mot Bs originalpost an mot din post. Se hans svar nedanArfert said:Vad menar du?
Allt han sa var "I spel ska [spel-]miljön stödja spelandet" är det något du inte håller med om?krank said:...för D&D-spelande, ja. För "stödja spelandet" handlar extremt mycket om vilken sorts spelande man vill hålla på med.Arfert said:Nu talar jag om fantasy för rollspel. Inte fantasy i böcker. Helt olika saker. I spel ska miljön stödja spelandet, det är därför D&D funkar så bra.
Klassiskt "äventyrande" och dungeonbashing/utforskning, och annat där jag egentligen inte bryr mig om huruvida världen är speciellt cool? Där funkar det väl. Där skiter väl jag i hur världen ser ut; tycker nån det är viktigt med dvärgar så kan väl de finnas, whatever.
Men för mig blir en alltför klichéfylld värld tråkig, och ska jag utforska en värld eller undersöka mysterier eller liknande vill jag ha en värld som inte är tråkig. Och då blir jag lite less när du säger att jag istället borde spela "något annat" än fantasy. Varför i hela friden skulle jag göra det? För att annars får jag inte "the Arfert stamp of approval"? För att annars "spelar jag inte RIKTIG fantasy, så som det SKA spelas"?
Det är den sortens prat som mest får mig att vilja spela den mest icke-klichéfyllda fantasykampanjen som överhuvudtaget går att hitta. Typ dra igång något i stil med Mechanical Dream eller så.
//Krank, som tycker att det inte är samma sak att kritisera fantasy som att kritisera de som gillar fantasy... Och vice versa.
Jag tänker mig att det var samma Arfert som skrev:弾幕 said:Allt han sa var "I spel ska [spel-]miljön stödja spelandet" är det något du inte håller med om?
Och att man därmed borde kunna beröra båda uttalandena samtidigt, eftersom jag tycker att de delvis hör ihop.Arfert said:Jag ska vara motvalls och säga att jag stör mig mest på att folk inte tar toll sig och bejakar alla klichéer i fantasy. Herregud, det är ju fantasy för böveln. Det är fan meningen att det ska vara staplat med klichéer på varandra på ett underbart sätt, annars kan man lika gärna spela nåt annat.
Nja, "I spel ska [spel-]miljön stödja spelandet" var hans argument for varfor tradfantasy ar bra i D&D. Man kan halla med om premissen utan att halla med om slutsatsen.弾幕 said:Allt han sa var "I spel ska [spel-]miljön stödja spelandet" är det något du inte håller med om?
Ja och det är ärligt talat synd.Arfert said:Tja, idag är ju det som folk tycker vara kliché-fantasy (dvs den fantasy som fanns i OD&D och liknade, både fantasy a la Tolkien, Howard och Moorcock, Lieber etc i samma spelvärld) inte en kliché längre. Den börjar bli ovanlig. De flesta rollspel handlar om nåt annat.
Jag tvivlar starkt pa att sa ar fallet, som tur ar. Det spelas en enorm mangd klassisk fantasy i stugorna, och genren ar langt ifran att forsvinna. Daremot ar det forstas svarare for ett nytt spel att profilera sig som trad (eller snarare, tills nyligen har det varit sa), men det ar en annan fraga. Klassisk fantasy lever och har halsan och nu har vi DESSUTOM massa alternativ fantasy. Detta ar bara bra. Vi hade enfald, nu har vi mangfald.God45 said:Ja och det är ärligt talat synd.Arfert said:Tja, idag är ju det som folk tycker vara kliché-fantasy (dvs den fantasy som fanns i OD&D och liknade, både fantasy a la Tolkien, Howard och Moorcock, Lieber etc i samma spelvärld) inte en kliché längre. Den börjar bli ovanlig. De flesta rollspel handlar om nåt annat.
Jupp. D&D´s hjärta är Vilda Västern med alver, orcher och med medeltida vapen, rustningar och magi som funkar som teknologi.Arfert said:Nja, jag vet inte... visserligen innehöll redan gamla D&D alver, orcher och hober, men så värt mycket tolkien i känlan var det ju inte, Snarare ett vilda västern i fantasykläder. Och så har det varit sen dess. Även om rollspelsvärldar rent ytligt kan se ut som tolkien-derivat för de oinsatte så är det mest yta. Tolkien skulle aldrig ha skrivit Forgotten Realms. Men kanske Tekumel. Det hade känts troligare. Mer akademiskt.
Tolkien-derivat (annat än rena Tolkien-spel som MERP och The One Ring)... som känns som Tolkien. Burning Wheel kanske.. kommer inte på nåt mer.
Det vet jag inte, jag var inte gymnasist tidiga 80-talet, det var jag på 70-talet. Och vi spelade AD&D då. Spöade ödlemän och sånt.olaberg said:D&D:s vilda västern-fantasy i händerna på svenska gymnasister under det tidiga åttiotalet blev väl ofta ganska tolkieneskt?