Nekromanti Vilka krigsfilmer bör man ha i sitt dvd-förråd..

Johan K

Gammal & dryg
Nu när man fått lön, så tänkte jag införskaffa lite filmer, krigsfilmer i synnerlighet.
Så vad tycker du jag ska införskaffa, gärna en lite motivation också.. Bara mest för att det är kul att höra varför man tycker den är bra.

Ulfgeir

Swashbuckler
Das Boot för att den är den bästa ubåtsfilmen.

Andra klassiker är ju "Bron över Floden Kwai" och "Kanonerna på Navarone"

Men det beror ju lite på vilka krig tycker är mest intressanta.

/Ulfgeir

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kellys Hjältar är en klassiker. Bra är den också.

Örnnästet. Mycket bra.

Clintan är en kvalitetsstämpel i sig själv.

Band of Brothers, det är ju iofs en TV-serie, men jag har sett filmer med lägre produktionskvalitet än den.

Necross

Swashbuckler
"Stjärnornas KRIG"? "Sagan om konungens återkomst"? Skämt åsido, jag har faktiskt inga direkta krigsfilmer bland mina absoluta favoriter, även om flera tassar i gränslanden till genren - "Deer Hunter", "Diktatorn" och "Henrik V" ligger närmast. Men "Bron över floden Kwai", "Örnnästet" och "Patton" är riktigt bra krigsfilmer.

hakanlo

Hero
Full Metal Jacket känns ganska given. Kanske någon Kubrick-box när man ändå håller på? Det är en klassiker som verkligen är en bra film.

Sedan Apocalypse Now, förstås. En av tidernas bästa filmer, helt klart. Krigets vansinne.

Übereil

Swashbuckler
Den där då dom åker genom djuneln för att skjuta han dendäringa generalen spelad av Marlon Brando. Martin Sheen i huvudrollen.

Den är rätt känd.

Edit: Apocalypse Now heter den ja! Försök få tillgång till originalklippningen, directors cut lägger in ett par tveksamma scener.

Übereil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har flera personer redan rekommenderat de flesta filmer jag tänkte rekommendera, men jag rekommenderar dem ändå.

Full Metal Jacket
Bron över floden Kwai
Deer Hunter
Inglorious Basterds
Apocalypse Now
Das Boot
Paths of Glory
Three Kings

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Ok, några snabba svar utan särskilt stor eftertanke eller innebördes rangordning.

Paths of Glory (1957) Stanley Kubriks mästerverk om första världskriget och det myteri, det största i världshistorien, som utbröt i den franska armén 1917.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gPtVNDvwGMo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/gPtVNDvwGMo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

The Trench (1999) Filmen följer en handfull brittiska soldater och deras dagliga tillvaro i titelns skyttegrav under några dagar precis innan "det stora anfallet som ska vinna kriget". Ingen stor film på något sätt. Ganska liten i format, vision, och utförande. Trots det så har den på något sätt fastnat hos mig. Trovärdiga karaktärer och bra skådisar (bl.a. en Danial Craig pre-James Bond i rollen som den erfarne sergeanten) gör att det aldrig blir tråkigt trots att det faktiskt inte händer så mycket.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aOq7DVcrVR8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aOq7DVcrVR8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Die Brücke (1959) Megaklassiker i genren. En del av stridsscenerna har kanske inte åldrats helt med värdighet men dramatiken är fullt intakt. Det gjordes en nyinspelning för bara ett par år sedan som jag dessvärre inte sett och inte kan uttala mig om.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F7ZN9nFBvIY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F7ZN9nFBvIY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Der Untergang (2004) En film som är fullkomligt lysande på alla sätt och vis och som omedelbart blev en klassiker.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oThJTLpZWlA&feature=fvsr"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/oThJTLpZWlA&feature=fvsr" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Saints and Soldiers (2004) En handfull överlevande från massakern vid Malmedy försöker smyga sig tillbaka till sina egna linjer genom de snötäckta ardennerskogarna. Spännande och välspelat.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2ReYDO4iAqg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2ReYDO4iAqg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

/Anders

Spitfire

Swordsman
Måsten:

Tora Tora Tora!
om man vill ha en betydligt bättre film som behandlar anfallet mot Pearl Harbor än Bruckheimers albatross..

The Longest Day.
Berättar allt du vill veta om landstigningen i Normandie.
Med en All-star rollbesättning.

En Bro för mycket
Jag hade ingen aning om vad Operation Market-Garden handlade om och varför den misslyckades innan jag såg denna filmen. Också en All-star cast film.

Slaget om England.
Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket. En historielektion på två timmar.

Intressanta:
Battle of River plate
från 1956 berättar denna sjöslagsfilm berättelsen om slagskeppet Graf Spees sista strid.

Reach for the Sky
från 1956 berättar den här filmen om stridspiloten Douglas Bader som flög trots att hans bägge ben var bortamputerade efter en olycka.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är synd och skam att ingen ännu nämnt "Idi i smotri" (Gå och Se), om naziinvasionen av Vitryssland, en av de mest psykstörda och brutala krigsfilmerna någonsin. Den börjar som en film om unga partisaner men övergår typ snart i total psykos.

En av de som berört mig mest är "Casualities of War" (Uppgörelsen), en oförtjänt bortglömd Brian de Palma-rulle om en grupp soldater som tillfångatar och förgriper sig på en vietnamesisk flicka. En soldat vägrar delta i övergreppen och kommer därmed på kant med resten av gruppen. Filmen i sig är inte jättepolerad, men den lyfts upp av sin fantastiska premiss, hade den bara haft en mer obarmhärtig och mindre sentimental regi och inte typ...varit gjord på 80-talet...så hade den varit...outhärdlig att titta på och...därmed den bästa krigsfilmen någonsin och motsägelsefullt...underbar.

En genre som ääääntligen börjat dyka upp är WW2-revisionism; nu tycks eran då de allierades insats i WW2 bara var en enda hjältesaga långt om länge vara över. "Letters from Iwo Jima" är väl den bästa av dessa rullar, hittils; den är inte lika navelskådande som "Flags of our Fathers" som dras för mycket med sitt segrar-komplex-perspektiv; japanerna i dramat är i en mycket mer renodlat utsatt position och att ha dem som protagonisterna fungerar därför mycket bättre.

En annorlunda, vacker och stämningsfull film är den franska "Djinns" (Stranded), om soldater under Algerietkriget som hemsöks av bisarra ökenandar. Det här är ett krig de flesta inte vet något om, så filmen är sevärd bara för det i sig, men karaktärsporträtten är solida och fantasyscenerna...sjukt...coola.

Den koreanska "Taekgukgi" (Brotherhood of War) har fått mycket buzz. Den är inte jättebra, egentligen, men Koreakriget är ovanligt på filmduken, så den är ändå väldigt sevärd, särskilt om man älskar semi-sentimentala syskonrelationer.

"Tora! Tora! Tora!" har andra tidigare nämnt; den är imponerande för sina med dåtidens mått mätt extremt spektakulära specialeffekter, och sitt nyanserade och empatiska porträtt av båda sidorna av Pearl Harbor-attacken.

"Zulu" handlar om det brittiska försvaret av Rorke's Drift efter Slaget vid Isandlwana, som i sin tur skildras i prequeln "Zulu Dawn". Det här är gamla filmer och kan därför säkert uppfattas som sega av många, men Zulu-krigen är ytterligare en sån där konflikt folk knappt känner till, så om inte annat bör man se dem i rent fortbildningssyfte. Det är rätt välgjorda, engagerande och spännande filmer också, givetvis.

Sedan är typ alla filmer som finns om folkmordet i Rwanda bra. Ingen av dem är kanske en regelrätt krigsfilm, men jag tänker ändå namedroppa de tre jag hunnit se hittils bara för att de är så jävla sevärda: "Hotel Rwanda", "Shooting Dogs", "Sometimes in April". Det här är filmer alla verkligen måste se, really.

En annan icke-regelrätt krigsfilm, och som det bär mig emot att tipsa om eftersom den är sönderwankad till skyarna av alla jävla Ghibli-fanbwois, men som ändå faktiskt bör ses av alla, nångång..."Hotaru no haka" (Grave of the Fireflies). Den handlar typ om en pojke och hans syster som springer runt och lider under jänkarnas brandbombningar av Tokyo.

Mitt favoritkrig (i modern tid) är antagligen Andra Sinojapanska kriget, men jag kommer inte på några riktigt bra filmer som bara handlar -specifikt- om det, snarare brukar det vara ett bakgrundselement/delelement i massor, massor av kinesiska filmer (eftersom det har satt väldigt djupa kulturella spår). En bra typ romantik/agenthistoria som utspelar sig med det som fond är "Sè, Jiè" (Lust, Caution). Det finns en färsk film om Nanjing-massakern, "Nánjīng! Nánjīng!" (City of Life and Death), men jag har inte hunnit se den än så jag kan inte säga om den är bra eller ej; oddsen är förmodligen emot den (östasiatiska filmskapare har ingen riktig tradition av bra (modernhistorisk) krigsfilm).

Men "Apocalypse Now: Redux" är och förblir den bästa krigsfilmen någonsin, iallafall så länge man inte räknar äldrehistoriska krig. Resan in i vansinnet är helt enkelt den bästa premiss som finns. Typ.

- Ymir, tipselitipsar

peta

Warrior
Re: Vilka krigsfilmer bör man ha i sitt dvd-förråd

Får väl ta och namedroppa lite jag också. Är förtjust i tyskproducerade WWII filmer varav Der Untergang är suveränt bra. Hela tiden råder en tryckt undergångsstämnning i kombination med sansade och välspelade porträtt av världshistoriens mest hatade personer.
Sen har vi Stalingrad, spöar Enemy at the gate med pansarvangs längder.

Om man ska lämna andra världskriget så är det så klart Appocalypse Now som mycket väl kan vara alla tiders bästa krigsfilm.

Som bubblare tänker jag nämna Saivior med Stellan i en biroll ( inte därför den är bra), en brutalt obehaglig film om joguslavienkonflikten.

Storuggla

Champion
Det verkar som alla filmer jag tänkte tipsa om redan blivit tipsade om. Hmm. Men okej, då får jag väl upprepa de titlarna då - Paths of Glory, Taeguki, A Bridge Too Far, Stalingrad och Kellys Hjältar.

Storuggla, on the lighter side of Rickles

Mogger

Hipsteranka
Vilka finns kvar?

Jag nominerar Saving Priviate Ryan för sin obehagliga realism och Järnkorset för sin snygga behandling av kriget som kuliss för en klassisk konflikt mellan befäl och underbefäl.

Och vi får inte glömma Den tunna röda linjen och ffa Plutonen. Två riktigt tunga vietnamfilmer.

Sedan finns det en film som jag inte minns vad den heter, som utspelar sig på ett träningsläger inför Vietnam. Det finns en tuff rebell och en elak krigspitt och det regnar en del har jag för mig. Den var bra.

claes

Swordsman
Black Hawk Down
En mycket intensiv film som är autentisk. Visar hur en enkel och planerad operation kan gå väldigt fel.

We Were Soldiers
Amerikanarnas första ordentliga slag i Vietnamkriget. Mycket autentisk. Filmen bygger på general Hal Moores och krigskorrespondenten Joseph Galloways bok om slaget.

Band of Brothers
Ingen film utan en miniserie på 10 avsnitt. Något av det bästa som gjorts inom krigsfilmgenren. Producerad av Spielberg och Tom Hanks.

The Pacific
Också en miniserie på 10 avsnitt. Även denna serie är producerad av Spielberg och Tom Hanks. Serien följer soldater som slogs i amerikanarnas operationer i Stilla havet.

The Lost Battalion
Remake av en film från 1919. Handlar om de amerikanska enheter som fastnade och blev avskurna bakom fiendens linjer under första världskriget.

eldilon

Veteran
Vill bara lägga till två filmer om Finland i Andra världskriget.

Vinterkriget (Talvisota) och Okänd soldat (Tuntematon sotilas).

Okänd soldat är en svartvit film från 1955 som bygger på Linnas bok om fortsättningskriget medan Vinterkriget är en modernare film med rejäl budget men något svagare manus.

Det skall också finnas en nyare inspelning av Okänd soldat från 1985, men den har jag inte sett.

solvebring

Superhero
Eldilon said:
Vill bara lägga till två filmer om Finland i Andra världskriget.

Vinterkriget (Talvisota) och Okänd soldat (Tuntematon sotilas).

Okänd soldat är en svartvit film från 1955 som bygger på Linnas bok om fortsättningskriget medan Vinterkriget är en modernare film med rejäl budget men något svagare manus.

Det skall också finnas en nyare inspelning av Okänd soldat från 1985, men den har jag inte sett.
Yes. Är väldigt omtalade och ska vara väldigt bra. Inte sett dem själv dock. Har där emot sett Rukajärven tie (Bakhåll/Vägen till Rukajärvi, 1999) - fråga mig inte varför den har två svenska titlar, för det har den - och tycker den är suveränt bra. Hade glömt den. Tack för påminnelsen.