Rymdhamster said:
Jag tror inte det. Men längre än så är nog svårt att komma utan en fullskalig psykologisk undersökning =)
Haha, precis. Jag kan såklart inte påstå någonting om dig personligen utifrån generella statisktiska samband. Vad jag tycker att man bör vara aktsam på är dock just den här tendensen som visats i flertalet studier, att folk är dåliga på att förstå sina egna känslor och sitt egna beteende. Faktum är att vi är bättre på att förstå andra än att förså oss själva i många sammanhang. Några exempel på hur vi påverkas utan att veta om det:
* Nollning har effekten att stärka lojaliteten till gruppen. Eftersom man stannar kvar trots förödmjukningen så tolkar man det som att man verkligen gillar den här gruppen.
* Om du tror att du dricker koffeinfritt kaffe på en dejt medan du i själva verket dricker kaffe med koffein tenderar du att tolka ditt förhöjda hjärtrytm och pirrighet som att du tycker mycket om personen du är på dejt med.
* Om du löser ordpussel påverkas du av de orden du ser. Om orden har att göra med ålderdom och svaghet går du långsammare efter testet. Om orden har att göra med direkthet och aggression tenderar du att vara snabbare att avbryta en forskare som håller på att prata med en annan.
* Om du har en pistol i rummet blir du aggressivare, även om pistolen inte har någonting med dig att göra utan bara ligger på ett bord.
Och så vidare. Det finns en massa exempel på hur vårt beteende påverkas av omgivningen utan att vi är medvetna om det. Så när man tänker "Det där påverkar inte mig" så bör man vara försiktig, tycker jag, för otroligt mycket påverkan är vi inte medvetna om.
Men återigen, jag kan inte dra några slutsatser om dig personligen, och du kan mycket väl ha rätt i vad du säger. Jag tror bara att medelsvensson påverkas.