Nekromanti Vilka material har använts som betalningsmedel?

Cybot

Mest spelbar
Så är det helt enkelt med Commodity money, vad som är värdefullt i en ekonomi är inte lika värdefullt i alla. Speciellt i mmurpgs där "behovet" är helt artificiellt.

anth

Vetefan
2097;n242363 said:
Det här med bimetallism var osjälvklarare än jag trodde. Läste ju lite om historiska dinarer och dirhams nyligen pga aQ och så såg jag att det periodvis fanns en fastslagen i sharia viktratio mellan dom, men inte en fastslagen värderatio mellan dom. Så det var marknadsstyrt, ibland var en dinar värd sex dirham, ibland fem osv osv. Det var som parallella valutor helt enkelt.
Senare fastslogs det till 6:1 och i Zakhara är det ju 10:1 i enlighet med Jauhars vilja, ödet ger till dom som tar.
Helt rätt.
Det beror på tillgång och efterfrågan och denna flukturerar.
Många av oss försöker likna "det går tio silvermynt på 1 guldmynt" med "Det går tio enkronor på en tiokrona".
Det är fel.
En bättre liknelse är: "Det går nästan nio enkronor på en euro"

Det går alldeles utmärkt att få fram uppgifter hur mycket koppar det går på silver och hur mycket silver det går på guld i Sverige år 1400, år 1500, år 1600, år 1700 o.s.v.
Men man kommer att upptäcka att växelkurserna varierar mellan århundradena - bl.a. beroende hur det gick för Sala silvergruva och hur det gick för Sverige i olika krig.

Faktum är att olika länder hade olika växelkurser mellan olika metaller, så teoretiskt sätt kunde man tjäna pengar genom att växla i rätt land, rent praktiskt var det lite mer komplicerat då det inte var helt riskfritt att frakta stora mängder metall mellan olika platser.

da_bohz

Swordsman
Utöver slagna mynt användes även klippta metallbitar av olika slag. Det går väl att argumentera att det då handlar om byteshandel eftersom man med största sannolikhet vägde metallbitarna.

?Spartanerna hade eventuellt också en intressant syn på valuta (från wikipedia):
Allegedly, Spartans were prohibited from possessing gold and silver coins, and according to legend Spartan currency consisted of iron bars to discourage hoarding. In fact, archeology has not produced evidence of this currency, and it is more likely that Sparta simply used currencies minted elsewhere.
?Världens första (?) finansbubbla handlade om tulpanlökar i Nederländerna, vilket går att läsa om här. I samma Wikipedia-artikel nämner de också att exempelvis horn från enhörningar (narvalar) och reliker under medeltiden fick ett större nominellt värde än marknadsvärdet.

?Barbarfolket i mitt egna rollspel kommer använda horn och vissa benbitar som valuta eftersom deras kultur är väldigt fokuserad på jakt och fiske.

Jag tror det finns historiska paralleller till att ryggkotor från fisk har använts som valuta, men jag är osäker på om det kanske bara var spekulationer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I det medeltida Island användes vadmal som betalningsmedel.

Detta kan göra ditt OSR-lir mycket fräckare och mycket, mycket, mycket mer originellt: varje aln vadmal som rollfigurerna bärgar hem med våld och ondan list ger dem 1 xp. Och en strid med en röd drake som ruvar på ett berg av vadmal blir mycket mer spännande ...

Jocke

Man med skägg
anth;n242317 said:
Jag vet att fröna användes som viktenheter, de är grunden till carat som man väger diamanter i:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carat
för de hade en väldigt konstant vikt.
Men användes de någonsin som betalningsmedel?
Jag är inte helt säker, så jag svarar nog "Pass" på den frågan. I vilket fall så hade de en monter med grejer som var "pengar innan pengar"

En annan grej som jag läste här om dagen är Vains of The Earth när en timmes ljus är grundvalutan, som tex går att leverera i lampolja, vaxljus, guldpengar (1 gp har alltså det symboliska värdet 1 timme ljus) osv.

obak

Hero
Tycker Bitcoins är ganska frän ide.
I eclipse phase används ditt rykte innom olika sociala nätverk som en valuta du kan byta med andra.
Trådar av ädelmetaller som man kan linda runt fingrar, armar, skägg osv. Och klippa av i rätt längd.
På ön Yap används enorma stenhjul som betalning, stenen bryts på en annan ö och fraktas på flotte till Yap, om nu en flotte skulle kapsejsa och stenen sjunka till botten gör inte detta så mycket, så länge alla vet att stenen finns och vem som äger den så kan den användas.

da_bohz

Swordsman
obak;n242485 said:
I eclipse phase används ditt rykte innom olika sociala nätverk som en valuta du kan byta med andra.
Får mig att tänka på Black Mirror, S03E01: Nosedive. Där betygssätter karaktärerna varandra ständigt, och deras betyg används i nästan alla aspekter av socialt liv och ekonomi i samhället. Väldigt intressant och fantasieggande! Skulle kunna göra sig otroligt bra eller otroligt dåligt som rollspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n242475 said:
En annan grej som jag läste här om dagen är Vains of The Earth när en timmes ljus är grundvalutan, som tex går att leverera i lampolja, vaxljus, guldpengar (1 gp har alltså det symboliska värdet 1 timme ljus) osv.
Ah yes... och vi har ju exempel där "liv" används som betalning.

I filmen "In Time" används livstid som valuta för allt (en bussfärd kan kosta två timmar av dit liv).

Sen finns det ju också lite sci fi-noveller där värde räknas i luft (på rymdstationer och rymdskepp där syretillgång är begränsad och hårt kontrollerad), där du alltså behöver se till att du dels har tillräckligt med luftoptioner för att andas den kommande veckan, men även tillräckligt mycket för att skaffa lite mat också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skinn har använts som en nära nog standardiserad betalningsenhet i områden där pälsjakt varit den ekonomiskt viktigaste näringen, till exempel i Sibirien och Kanada. Varor köps för si eller så många bäver- eller sobelskinn.