Cybot
Mest spelbar
Så är det helt enkelt med Commodity money, vad som är värdefullt i en ekonomi är inte lika värdefullt i alla. Speciellt i mmurpgs där "behovet" är helt artificiellt.
Helt rätt.2097;n242363 said:Det här med bimetallism var osjälvklarare än jag trodde. Läste ju lite om historiska dinarer och dirhams nyligen pga aQ och så såg jag att det periodvis fanns en fastslagen i sharia viktratio mellan dom, men inte en fastslagen värderatio mellan dom. Så det var marknadsstyrt, ibland var en dinar värd sex dirham, ibland fem osv osv. Det var som parallella valutor helt enkelt.
Senare fastslogs det till 6:1 och i Zakhara är det ju 10:1 i enlighet med Jauhars vilja, ödet ger till dom som tar.
?Världens första (?) finansbubbla handlade om tulpanlökar i Nederländerna, vilket går att läsa om här. I samma Wikipedia-artikel nämner de också att exempelvis horn från enhörningar (narvalar) och reliker under medeltiden fick ett större nominellt värde än marknadsvärdet.Allegedly, Spartans were prohibited from possessing gold and silver coins, and according to legend Spartan currency consisted of iron bars to discourage hoarding. In fact, archeology has not produced evidence of this currency, and it is more likely that Sparta simply used currencies minted elsewhere.
Jag är inte helt säker, så jag svarar nog "Pass" på den frågan. I vilket fall så hade de en monter med grejer som var "pengar innan pengar"anth;n242317 said:Jag vet att fröna användes som viktenheter, de är grunden till carat som man väger diamanter i:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carat
för de hade en väldigt konstant vikt.
Men användes de någonsin som betalningsmedel?
Får mig att tänka på Black Mirror, S03E01: Nosedive. Där betygssätter karaktärerna varandra ständigt, och deras betyg används i nästan alla aspekter av socialt liv och ekonomi i samhället. Väldigt intressant och fantasieggande! Skulle kunna göra sig otroligt bra eller otroligt dåligt som rollspel.obak;n242485 said:I eclipse phase används ditt rykte innom olika sociala nätverk som en valuta du kan byta med andra.
Ah yes... och vi har ju exempel där "liv" används som betalning.Jocke;n242475 said:En annan grej som jag läste här om dagen är Vains of The Earth när en timmes ljus är grundvalutan, som tex går att leverera i lampolja, vaxljus, guldpengar (1 gp har alltså det symboliska värdet 1 timme ljus) osv.