Nekromanti Vilka material har använts som betalningsmedel?

anth

Vetefan
Eftersom jag ska använda detta i rollspel så hoppas jag att ni inte ser det som alltför mycket OT.

Vilka material har använts som betalningsmedel?
Nu talar jag inte om byteshandel, utan om material i fasta enheter som har accepterats som betalningsmedel,

Jag tar gladeligen emot både historiska och Fantasy-/SciFi-svar.

Grunden är guld/silver/koppar.
Jag har för mig att sydamerikanska indianer accepterade kakaobönor som betalningsmedel.
I Jack Vance tetralogi "Tschai - Planet of Adventure" har man sekiner som är kristaller som "växer" i radioaktiv jord.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bland de ätbaravarianterna känner jag till kakaobönor, thekakor (alltså block av pressade theblad), salt och tydligen Parmesanost (ska ha accepterats av banker som säkerhet).

Pälsar har använts som en slags valuta med noggrant etablerade värden för olika typer av pälsar.

Under en period i Kina användes bronsknivar som betalningsmedel (alltså i så stor utsträckning att jag inte längre skulle kalla det byteshandel).

Raistenarna är min personliga favorit. Stora skivor av kalksten som kunde vara upp till 4 meter i diameter.

Jocke

Man med skägg
jag var på myntmuseet i vintras och vad jag minns så fanns det framaför allt olika växter som var pengar innan pengar. Kakao som bakades ner till särskilda kakor, johannesbrödfruksfrön, saffran osv. Det ska ju gärna vara nått litet men tydligt som är pengar.

I en fantasyvärld skulle ju den minsta magiska beståndsdelen, typ en magipoäng i trögflytande koda/kristall vara ett mynt.

Staffan

Myrmidon
Snäckskal har använts som pengar tillräckligt mycket för att det kinesiska tecknet för "pengar" har samma ursprung som tecknet för snäckskal.

I amerikanska (och eventuellt andra) fängelser har cigaretter traditionellt fungerat som valuta. I de fängelser där rökning är förbjuden verkar makrillkonserver ha ersatt dem.

God45

#PrayersForBahakan
Någon nämnde redan salt men jag vill påpeka att det coolaste med salt som valuta är när man förgör någons stad och saltar jorden så att inget kan växa där igen. Du plöjer ner pengar i jorden bara för att förstöra för någon.

Papper är annars bäst. Du har stämplar och saker som inte går att förfalska och sedan har någon valv med något annat värdefullt (guld) som försäkrar värdet av varje sedel. För då kan man råna valven!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
anth;n242293 said:
Eftersom jag ska använda detta i rollspel så hoppas jag att ni inte ser det som alltför mycket OT.

Vilka material har använts som betalningsmedel?
Nu talar jag inte om byteshandel, utan om material i fasta enheter som har accepterats som betalningsmedel,

Jag tar gladeligen emot både historiska och Fantasy-/SciFi-svar.

Grunden är guld/silver/koppar.
Jag har för mig att sydamerikanska indianer accepterade kakaobönor som betalningsmedel.
I Jack Vance tetralogi "Tschai - Planet of Adventure" har man sekiner som är kristaller som "växer" i radioaktiv jord.
Historiskt sätt så är pengar något av ett mök, av den enkla anledningen att ett standardmynt i regel hade en hög värdering (vi pratar om någon veckas lön i bästa fall, lite som att din minsta valör i sedlar är en 5000 kr:s sedel). Så, varför detta snarare än att använda kakaobönor eller någon form av ler-token? I regel så använde man olika former av metaler, för i de flesta andra fall så blev det fet mycket inflation när fullingar börjar odla fuskbönor eller pressar sina egna ler-tokens. För metaller så representerar värdet på myntet i regel priset på metalen, varvid inflation inte är ett problem.

Problemet är som sagt att cash då blir grymt mökigt pga. att valörerna är för stora. Detta har såklart lett till en fantastisk mängd olika lösningar, i regel genom olika former av kredit/skuldsystem. Min personliga favorit är den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Tally_stick

Tally sticks är i korthet en bit trä där du skriver in en skuld i streckform, splitar den på mitten av symbolerna för skulden (så att ingen kan lägga till stuff i efterhand). Ådringen i träet är sådan att bara två specifika bitar passar med varandra. Den här grejen gick så långt att folk började använda det som den faktiska valutan i England under 1100-talet.

Staffan

Myrmidon
För att gå in på mer fiktions- och spelbaserade valutor:

I Mutant år noll används patroner som betalningsmedel. Det medför att det gör ont att skjuta saker, då varje patron är rätt dyrbar.

I Dark Sun-världen till AD&D är metall vansinnigt sällsynt. Därför är det vanligaste betalningsmedlet keramikmynt som tillverkas av de olika stadsstaterna, och har ett värde motsvarande ett guldmynt i "klassiskt" AD&D. Varje keramikmynt går att dela upp i tio bitar med värde motsvarande ett silvermynt i normala världar. Det finns dock silver- och guldmynt i omlopp, men deras värde är 100 gånger så högt som vanligt. Å andra sidan kostar även metallföremål 100 gånger så mycket.

I Earthdawn används Sanna Element som betalningsmedel utöver dyrbara metaller. Jag kommer dock inte ihåg vilket värde de hade i förhållande till guld, annat än att det var en faktor 10-1000 gånger så högt.

I Fallout används kapsyler som valuta. I första spelet, om du börjar med Luck 10, så är något av det första som händer i spelet att du hittar vraket av en lastbil full med Nuka Cola-flaskor, så du börjar med ett par tusen caps.

Cybot

Mest spelbar
Medans boskap kanske är lite tveksamt (då det snarare närmar sig byteshandel, även om t.ex. Mansboter och brudgåvor skulle bestå av boskap) så är spannmål (och speciellt ris) en självklar kandidat till alternativ valuta.

Tar man japanska feodalsystemet betalades ofta skatter i ris, och även samurajerna fick sin lön i form av ris. Riset användes sedan till mat men även byttes mot silver/guld och andra saker man ville ha.
Övriga värdesaker värderades sedan mot ris. Det är inte en slump att japans banksystem har sitt ursprung i rishandeln.

Ymir

Liten kantbaron
På en isolerad ö i Eon har de en sorts jätteträd som kallas tawtema som valuta. Tawtema-träden sägs ha sitt ursprung i frön från det sjunkna riket Kiva.

På Usula domineras hela djurvärlden av jättestora fåglar, och där växer stora, vita oleanderträd kallade tawtema som används som en slags pengar av ofattbart värde. Enligt legenderna fördes fröna till de äldsta av dessa träd över havet från Kiva, vars ljus ännu kan anas när regndroppar gnistrar i deras blekblå blommor.
Trots att en högboren yngling redan skänkt mig ett litet tawtema-träd jag inte har en aning om vad jag ska göra med (det sitter ju fast i marken) kan jag inte släppa en känsla att vi är här på nåder.

anth

Vetefan
Paal;n242321 said:
Ädelstenar, bärnsten, pärlor, smycken?
Men har de använts som pengar där en enhet av ett material är lika mycket värt som en annan enhet av samma material?
Ex: ett silvermynt är utbytbart mot ett annat silvermynt och varken säljare eller köpare skulle bry sig, men jag tvivlar på att de skulle vara lika obrydda om man betalade med ädelstenar och började byta ut ädelstenarna mot andra med motiveringen att alla ädelstenar är lika mycket värda.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Orcherna i Warhammer 40K använder tänder som betalningsmedel. Jag har för mig att den rikaste klanen är rik just för att deras tänder växer tillbaka fortare än de andras. :)

God45

#PrayersForBahakan
wilper;n242328 said:
Orcherna i Warhammer 40K använder tänder som betalningsmedel. Jag har för mig att den rikaste klanen är rik just för att deras tänder växer tillbaka fortare än de andras. :)
I love this so much

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Samtidigt åldras visst tänderna dåligt. Så det är svårt att bygga en förmögenhet. Konsumera, erövra.

Khan

Kondottiär
Det finns gigantiska kopparplattor som användes i Sverige under Karl XI och vägde runt elva kilo eller så. Risk för minnesmiss finns.

På Discworld finns ett mynt så stort att det krävs en skottkärra per mynt. Det är värt mindre än blyt det är gjort av.

Stiftelsens valuta i Aasimovs stiftelsetrilogi är mynt av stål. Järn är sällsynt på deras planet, så det passar bra enligt principen om sällsynta ädelmetaller som mynt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I Tyskland efter kapitulationen 1945 blev amerikanska cigaretter valuta vid svartabörsaffärer. Det rådde monetär oreda och folk litade inte på riksmarken -- minnena från hyperinflationen 25 år tidigare var starka.

2097

deleta mitt konto tack
Det här med bimetallism var osjälvklarare än jag trodde. Läste ju lite om historiska dinarer och dirhams nyligen pga aQ och så såg jag att det periodvis fanns en fastslagen i sharia viktratio mellan dom, men inte en fastslagen värderatio mellan dom. Så det var marknadsstyrt, ibland var en dinar värd sex dirham, ibland fem osv osv. Det var som parallella valutor helt enkelt.
Senare fastslogs det till 6:1 och i Zakhara är det ju 10:1 i enlighet med Jauhars vilja, ödet ger till dom som tar.

Rangertheman

Myrmidon
I MMORPG brukar det ofta uppstå alternativa valutor. I Asheron's Call var det bl.a. shards (som kunde användas till dåtidens häftigaste rustning, Shadow Armor) och Singularity Keys. Det intressanta var att de värderades olika högt från server till server. Andra föremål var bara värdefulla på vissa servrar och helt ointressanta som valuta på andra.