Lightshy;n187772 said:
I alla de rollspel jag prövat har det alltid dykt upp saker i storyn som får mig att vilja veta mer, men som saknar mer info.
Tex. demonen som stiger upp ur brunnen i jätteslottet i Snösagakampanjen om man tar dess hammare? Vad är storyn med tornen i Sandukar i NOIR? Osv..
Men att hitta på en egen story kring detta känns fel då det verkar som att spelskaparna faktiskt har en story som bara inte kom med. Och hittar man då på något eget riskerar man att sabba eventuella framtida storyarcs från spelskaren?
Vilka är era sådana här små storys, guldkorn eller vad man nu ska kalla dem och hur har ni löst era problem kring detta?
Personligen kan jag inte relatera det så mycket till rollspel. Men gudarna vet att när det kommer till filmer eller böcker man gillar finns det alltid en hel del man gärna skulle vilja veta mer om. Jag menar vilken LOTR person som helst skulle kallt kunna rada upp 1000 frågor till Tolkien själv om det hade funnits chans i jakten på att mätta behovet av sanningen bakom legenderna etc.
Jag har suttit i sådant vatten att det till slut blev mani och jag jagade information överallt för att skapa en så objektiv/kanon bild som möjligt. Första misstaget är att hitta på något själv.
Det är skoj tills man kommer till Internet och upptäcker att man har konkurrens. Här drunknar man av en halv miljon hemmasnickrade teorier, påståenden och idéer av fans allt från fantasisvävande 10-åringar uppåt (been there) och man inser att ens idé inte väger ens en flugbajs i ett mörkt rum jämt emot upphovsmannen/kvinnans alster.
Sen kan det bli prikärt i några bemärkelser i jakten på svaret (har erfarenhet av alla). När man väl kommit så långt att man försöker på allvar ta reda på mysteriet (om det nu är möjligt) för att man insett sina egna begränsningar, ställs man lätt inför följande dilemman:
1) Det är flera upphovspersoner inblandade och alla hade olika teorier och åsikter.
2) Upphovspersonen är inte det minsta intresserad utan gjorde det för nöjes utan baktanke eller idé.
3) "Den största besvikelsen": Upphovspersonens grundidé var långt sämre än majoriteten av 10-åringar på nätet och man har överskattat mysteriet grovt.
4) Upphovspersonen gör motsägelsefulla uttalande vid olika tillfällen som om upphovspersonen ändrat sig med tiden eller inte kommer ihåg sin egen grundvision.
I slutändan försonas man med att även om man anser att sin egen idé är mer kanon och coolare än alla andras på Internetshavets vågor av desperat uppmärksamhet så kan man faktiskt göra en egen teoretisk kanon som kommer att stanna med en själv. I alla fall som tröst så man kan gå vidare i livet.
Djupt vatten....
Jag börjar undersöka material för att bygga samman den mest troliga bilden av vad upphovspersonen hade för idé bakom mysteriet, om man inte fått svar genom punkterna ovan. Genom att ta del av andra böcker/filmer gjorda av samma upphovspersoner, mängder med intervjuer, bakgrundsmaterial, läsa in sig på tids-epoker, historia, psykologi och titta på inspirations materialet (oftast ännu fler böcker och filmer) som upphovspersonerna säger sig ha använt sig av, så kan man snart krypa tillbaks till partiet eller karaktären runt mysteriet kretsar för att teoretiskt artificiellt bygga samman de saknade delarna. Då plötsligt har du något som är mer kanon än Internethavet just p.g.a. källmaterialet. Yes!
No! Det spelar dock inte så stor roll egentligen utanför spelrummet. Publicerad information handlar i grunden bara om copyright och franchise och en annan upphovsperson med mer pengar kommer bara på någon minut förgöra dina 10 år med research genom att i nästa ”publikation” påpeka att ruinen var en soptipp, och inte ett det "högst sannolika kloster som generationer av trosutövare och magiker av div. falanger brukat och som störtat samman i krigen" beskrivna i tidigare volymer (som din kvasiseriösa research med original upphovspersonerna) tyder på. Och så fort det nya materialet är publicerat kommer resten av världen för all framtid i vår dimension acceptera "soptippen" som kanon. (Visst, kan ju köpa materialet själv, skriva om och publicera för att sätta ett avtryck i sanden, dvs om jag känner att det hotar min tillvaro över gränserna men det är i överkanten för en plebej som mig med limiterad ekonomi och talang.)
Bitterhet??? Beleive me.
Jo, jag har alltid velat läsa King in Yellow som förekommer både i litteratur och CoC rollspelen. Det hade varit sjukt spännande, inte de dokumenterade bi-effekterna men själva det drömska dramat och de olika karaktärerna.
/nöff
(Obs! hänvisningar till 10-åringar i texten är inte nödvändigtvis riktat mot alla människor med den åldern utan ska tolkas mycket som en metafor i samband med textens innehåll.)