Rising said:
Jag tyckte det var en fördel, för jag ser nämligen samma problem med fria scenarion oavsett vilken spelstil jag spelar. Både i fisktanksäventyr och renodlat samberättande, alltså.
jag hade tänkt svara på det här, men glömde bort det. Jag tror att du har rätt. Om fisktanken bara är ett sätt för SL att rent organisatoriskt hantera sitt scenario så hjälper det inte mer än något annat sätt. Det viktiga här är ju hur man använder i spel. Räls har en fördel där, för de gör både och. En fisktank gör bara en utav sakerna (pre-spel) och renodlat samberättande gör inget av det.
Alltså behöver man verktyg som funkar lika bra som räls, eller som kanske är räls (eftersom definitionen inte alls är spikad) med hanterade på ett annat sätt. Så vitt jag vet finns det bara Bangs som alternativ och uttalad mekanik. Ja, kickers, flags m.m. också men jag klumpar ihop dem eftersom deras syfte är detsamma - presentera intressanta och angelägna valsituationer i spel.
En annan intressant sak är vilka lager man använder i spel. Man kan exempelvis, som i 3:16, ha ett rälsat lager, fullt av action, order och uppdrag, med ett annat lager ovanpå (eller under) som hanterar karaktärernas utveckling.
Så, för att nyansera lite. Räls som sådana är inte dåliga, men sättet de traditionellt används på är inte optimalt.