Det finns många fördelar
Krille har en rätt hård synpunkt på saken, jag tycker det finns mer än bara programmerar-bjäfs att hämta om man skippar grafken:
Dels så är ju vi rollspelare vana vid att kunna porträttera saker för oss i huvudet. Om din figur visas på skärmen som ett @-tecken så kan du liksom "göra" honom eller henne precis så snygg som du vill ha honom/henne i din fantasi. Eftersom det krävs mycket färre pixlar att rita upp allting på skärmen om man bara visar fiender och varelser som bokstäver eller andra tecken, så får man också mycket bättre översikt och har alltid full koll på vad som händer kring din rollperson.
Nu är det iofs ganska vanligt att man tillverkar speciella teckensnitt så att människorna ser ut mer eller mindre som människor, och jag fick ett ryck för ett tag sedan att ladda ner Nethack och märkte då att det finns en hel del grafiskt godis att få om man nu önskar det. Jag tycker de små 16 x 16 pixlarsikonerna är det ALLRA bästa alternativet. Små men tydliga, och faktiskt rätt snygga på ett retroaktigt sätt.
Nå, en annan fördel med att slippa ha grafik är att man aldrig tröttnar på flådiga effekter. Jag brukar alltid tycka ljuseffekter och magiska blixtar är skitsnygga första gången jag spelar ett snyggt spel, men efterhand så tröttnar jag bara på att mina magiska attacker ska ta en sådan lång tid. Jag vill ju hellre ägna min tid åt att spela och ha roligt än att titta på samma gamla effekter om och om igen hela tiden.
Ytterligare en fördel är att man kan fylla spelen med så mycket annat kul när inte allting behöver ha en egen bild. Varje gång jag spelar Diablo så känner jag att det är så tråkigt med bara 3-4 olika sorters fiender var man än går någonstans. Även om banorna är slumpade och så, så känner man att det ju inte är så stor skillnad mellan första gången man spelar igenom det och följande gånger. Lira Nethack du, så ska du få se på variation! Ena gången kanske du springer in i en tiger, nästa gång kanske du uppvaktas av en black pudding, sedan kanske du strövar in i en nivå full med killer bees, en annan gång kan du möta en otäck kombo med ett rostmonster och en floating eye. Nethack är ju verkligen ett spel där allting kan hända. Dessutom kan du göra i stort sett vad som helst. Om du får för dig att börja slå sönder en grottvägg; kör på! Om du vill försöka döda dingon genom att kasta magiböcker på den; varsågod! Om du vill prova den nya, fräcka trollstaven på dig själv; fritt fram! Var det en wand of disintegrate? Bad luck.
Varje gång man spelar händer nya saker och man får nya coola fördelar. Den ena gången kanske man hittar en wand of wishes på ett tidigt stadie och strålar fram en superduperrustning, nästa gång man spelar kanske man familiariserar en röd drake och hittar en sadel så man kan rida omkring på den. Gången därpå kanske man råkar gå in i en polymorph-fälla som förvandlar en till en bevingad gargoyl. Nästa gång kanske man går omkring med en tam owlbear i ett koppel. Typ allting kan hända. Det skulle dock inte vara möjligt om man var tvungen att ladda in übertokig grafik hela tiden.
En bonus är att man blir lite knäpp efter att ha spelat ett spel med ANSI-grafik tillräckligt länge. Jag kommer ihåg att jag kunde rycka till lite när jag såg ett Wolksvagen-"W" efter idogt Nethack-spelande en gång i tiden. "Hjälp, en wraith! Jag kommer förlora levels!"
Man lever sig liksom in i bokstävernas värld... :^)
/Rising