Jag skulle vilja slå ett slag för systemet i
Ljus och lykta, där spelarna får vara kreativa i sitt användande, där särdragen verkligen definierar rollpersonen samt där det endast finns ett enda värde som kan skada rollpersonerna - Uppslukad. Nu är förvisso inte det existerande
rollformuläret så vettigt då det är rejält bundet till rollspelsvärlden.
Systemet består av fyra delar: fyra förmågor, tio särdrag, uppslukad och droppar.
De fyra förmågorna är
social, fysisk, mental och
magisk förmåga (stryk "magisk" om det inte passar dig). Dessa har värden mellan 1-5 och spelaren får välja fritt vilka värden som rollpersonen har. Runt 2-3 är normalt och man vill inte sätta 5 på alla förmågor. Jag kommer in på det senare.
De tio särdragen är saker som individualiserar rollpersonen. Det kan vara saker som
personlighetsdrag,
föremål,
relation till en individ,
egenskaper som stark, söt, smort munläder eller personlighetsdrag. Ett av särdragen ska vara en sysselsättning (student, gruvarbetare) och två av någon av de andra nio särdragen ska också fungera som nackdelar. Nackdelar är den del av särdragen som är bunden till dropparna, så jag tar det i en egen rubrik längst ned.
Som spelledare slänger du fram uppgifter som spelarna ska lösa utifrån rollpersonernas förmåga (krasst beskrivet). De säger vilken förmåga de använder och vilket eller vilka särdrag som de anknyter till slaget och spelledaren anger om det är en lätt eller svårt slag (svårighetsgrad 8 eller 10).
Typ, en student med ett välsmort munläder vill se om denna dels känner en individ som kan lösa upp en krypterad hårddisk. Spelledaren säger att det är ett lätt slag [mot 8] och spelaren använder sin sociala förmåga som denna har tre i samt de två nämnda särdragen. Man slår lika många tiosidiga tärningar som värdet i förmågan (3T10 i detta fall) och lägger sedan till +1 för varje särdrag som spelaren kan anknyta till handlingen (i detta fall "student" och "välsmort munläder". Spelaren slår 0, 4 och 7 och väljer ut den högsta tärningen och adderar två till det - slutresultatet blev 9, handlingen lyckades. Spelaren skriver dit "nördig datorexpert" som särdrag.
Skulle handlingen misslyckas höjs förmågan ett steg (till fyra i detta fall). Man lär sig alltid något i detta spel. Systemet förutsätter att man alltid ska använda ett särdrag till sin handling. Skulle spelaren inte ha ett passande så får denna hitta på ett; med andra ord kan rollpersonen ha inga särdrag från början men fyllas ut under spelets gång. Dock har en rollperson maximalt tio särdrag, så när spelaren får ett elfte
måste denna stryka ett existerande särdrag för att ersätta med det nya.
Det kan vara svårt att komma på särdrag så jag har stolpat upp följande frågor som vägledning:
× Något som du är...
...rädd för.
...bra på.
...skeptisk till.
...positiv till.
...vill uppnå.
× Något som folk ogillar hos dig.
× En relation till någon av de andra rollpersonerna.
× Ett personlighetsdrag som är typiskt dig.
× Utöver personlighetsdrag, vad karaktiserar dig?
× Vem vill du anförtro dig till?
× Har ni alla något gemensamt?
Uppslukad blir man om man måste höja en förmåga som redan är på fem (högsta värdet). Den höjs också varje gång en tärning visar på eller under värdet som uppslukad har. Uppslukad börjar på noll, så i exemplet ovan skulle studenten få höja uppslukad ett steg. Skulle studenten ha uppslukad 4 skulle slaget istället ha höjt uppslukad
två steg. Spelaren kan också upphäva en framgångsrik tärning med en som orsakar uppslukad. I studentexemplet med uppslukad 0 skulle spelaren kunna upphäva den uppslukad spelaren får, men däremot misslyckas med slaget och höja förmågan ett steg.
Uppslukad kan innebära vad som helst - allt från skador till psykisk stress. Hur det artar sig beror på vilka förmågor som man har högt i - en mental människa blir introvert medan en fysisk blir aggressiv. När någon har fått tio i uppslukad blir denna såpass uppslukad av sin egen galenskap att rollpersonen blir ospelbar - rollpersonen "dör".
Droppar kan användas för att sänka uppslukad ett steg, förändra en förmåga ett steg upp eller ned eller automatiskt lyckas med ett tärningsslag genom att anknyta till ett särdrag. I studentexemplet hade spelaren kunnat säga "Jag känner en
student som är datorexpert" och spendera en droppe för att automatiskt lyckas med handlingen. Spelaren får en droppe när rollpersonen skapas och en droppe var gång en nackdel aktiveras av spelledaren.
Nackdelarna bland särdragen är inte nackdelar per se. Spelaren kan fortfarande använda dem som fördelar som ger plus på slaget - anledningen till varför jag kallar det "nackdel" är för att spelledaren ska få stimuli om hur man kan använda särdraget på ett negativt sätt. Stark, vacker, trolovade Sigurd, pistolkäpp - allting kan användas som nackdelar om spelledaren bara tänker till lite. När spelledaren aktiverar en nackdel så försätter det särdraget rollpersonen i en prekär situation. Ett exempel jag har är när en piñata (alla spelade dockor) hade särdraget "blir lätt uppmärksammad" som nackdel, vilket jag aktiverade och lät piñatan bli "tillfångatagen" och "halvt ihjälslagen" av ett par individer. De ville helt enkelt roa sig lite med piñatan och ta lite av dess godis. Själv ansåg spelaren att rollpersonen snarare blev våldtagen.
Lite djupare information om systemet finns
i en annan tråd, där jag också ger mer exempel på hur man ska hantera systemet, exempelvis skadehantering (typ, bruten axel blir ett särdrag). Det var även några saker som jag utelämnade för att ... öh, jag ville hålla nere storleken på inlägget.
/
Han som gärna tar del av skräckscenariot